Hosszú évek fejlődése után a Football Manager 2022 mintha behúzta volna a féket. Az 55 eurós (~ 22 000 forint) árért a foteledzők alig kaptak újdonságot, de még így is többszáz órányi szórakozást adott. Idén tehát az volt a kérdés, hogy folytatódik-e a stagnálás, vagy a Sports Interactive fejlesztői képesek ismét olyan egyedi ízt adni az új résznek, ami miatt a rajongók hajlandóak lesznek kifizetni a tripla A kategóriás árat.

A vén Európa csatái

A Football Manager elmúlt egy évtizedének fejlődése szemmel látható volt, hiszen minden évben tapasztalhattunk valamilyen újítást. Csapatkohézió, taktika, Bundesliga, klubvízió, gesztusvezérlés: csak néhány dolog, amivel az elmúlt években bővült a játék, ami után a tavalyi részt kisebb csalódásként éltünk meg. Ennek ellenére persze rengeteg meccset játszottunk le az elmúlt egy évben, de a Sports Interactive fejlesztői is érezhették, hogy idén megint kell valami jelentős újdonság, amivel tovább gördíthetik a Football Manager hitelességének szekerét.

Ezt pedig meg is kaptuk. Az alapok persze változatlanok: táblázatok, adatok, grafikonok tanulmányozásán, változtatásán keresztül vezet az út a sikerhez. Ezt a sikert pedig még szélesebb körbe lehet elérni, hiszen a sorozat történetében először több nagy és neves liga is bekerült a játékba, hogy választott klubcsapatunkkal elhódítsuk a trófeáját. Így játszható lett a Bajnokok Ligája, az Európa Liga, a Konferencia Liga, teljes egészükben, minden jellemzőjükkel, és győzelmi ünnepléseikkel.

Persze addig a pontig elképesztően hosszú út vár ránk. Egy kis angol csapat (Exeter, otthon St. James Park) vezetőjeként nem kell rögtön az első évben mindent elérni, de a korlátok miatt már igen korán kihívásokkal kell szembenézni. Az igazgatóság felől érkező elvárások természetesen idővel változnak, de az, hogy a technikai gárda felfrissítésének igénye már igen korán elbukik, talán nem meglepő. Ugyanis a jelölt, tapasztalata miatt megkéri a maga árát, amit a klub a büdzséje miatt nem tud kifizetni. Ehhez idő kell, győztes meccsek sokasága, hogy beinduljanak a pénzcsapok, ezzel pedig megnyíljanak a lehetőségek az átigazolások tekintetében is. A csapattervező, az újrahangolt keresési rendszer, a tapasztalati mátrix mind új lehetőségeket biztosít arra, hogy a létező legjobb társaságot állítsuk össze. Természetesen itt is figyelembe kell venni rövid, közép és hosszútávú szempontokat is, ezeket pedig érdemes a klubvízióhoz igazítani. Hiába tudunk egy szezonra egy tehetséges játékost leigazolni Fekete-Afrikából, ha nem tud megszólalni angolul, és emiatt több ezer fontos nyelvtanfolyamra kell őt küldeni, ami nemcsak az edzésektől, de a játékától is elveszi az időt. Rengeteg kérdést kell megfontolni. Mi kell ahhoz, hogy elérjük a célt? Át kell pozícionálni a játékosokat? Az egyes tagok milyen tapasztalattal rendelkeznek? Játszassunk barátságos meccseken kevés tapasztalattal rendelkező sportolót? Tétmeccseken, a győzelem biztosítása érdekében nagy tudású embereket küldjünk a pályára?

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Minden egyes nap új döntéseket kell meghozni, melyekre a szurkolók is reagálnak. A rajongók eddig csak a közösségi média felületein tudták elmondani a véleményüket, most azonban már egy külön menüpontban tudjuk követni azt, hogy kik járnak a meccsekre. Hardcore rajongók, napsütésben szórakozást keresők, családosok… Az igazgatótanács és a szurkolók elvárása persze nem ugyanaz: utóbbiak a személyiséget nézik, az egyéni teljesítményt.

Szebb és okosabb

Ezek tehát a leglényegesebb újítások, de rajtuk túlmenően is változott a program. A 3D-s meccsmotor például végre olyan, amilyennek lennie kell: a játékosok mozgása folyamatos, az animációk szépek, az ellenfelek okosabbak, így a kihívás nagyobb lett, mint az elmúlt években bármikor. Ez azonban nem baj, hiszen a Football Manager 2023 újra órák százaira, ezreire kínál kihívást, célt, szórakozást, persze elképesztő tanulási görbével. Idén két kihívója is akadt a Sports Interactive alkotásának: a Goal: The Club Manager és a Club Manager azonban ugyanúgy nem tudott a Football Manager 2023-mal szemben labdába rúgni, ahogy tavaly a We are Football sem volt képes győzni. Úgy tűnik, hogy a Sports Interactive már örökös bajnok marad, ami, ahogy a foci is, mindig fejlődik. Apró, látható és láthatatlan lépésekkel, a rajongók legnagyobb örömére és elégedettségére.