Könnyű mindenre azt mondani, hogy régen minden jobb volt, de a kalandjátékokra ez speciel tényleg igaz. A műfaj ugyan él és aktív, köszönhetően az olyan termékeny fejlesztőknek, mint a Wadjet Eye Games, a visszatérőben levő Revolution Software, vagy a populárisabb vonalon a Deck Nine és a DontNod. Viszont az olyan újdonsült klasszikusok ellenére, mint például a Disco Elysium, meghatározó, vagy a műfajt előretoló alkotás manapság ritkán születik. Ami persze valahol logikus is, hiszen a kalandjátékok kerete eléggé kiforrott a kilencvenes évek alatt, hála azoknak a pioníroknak, akikből gyorsan legenda lett. És amikor egy ilyen legenda három évtized után visszatér karrierje csúcsához, az mindenképp figyelemre méltó esemény. Főleg, ha a hányattatott sorsú Monkey Island-franchise-ról van szó, amit három remekbeszabott epizód után előbb a műfaj keserédes haláltánca, majd a széria 3D-vel való felemás küzdelme határozott meg, hogy aztán hosszú éveken át tartó szünet következzen. Eddig.

VISSZA A GYÖKEREKHEZ

A Return to Monkey Island ugyanis az első játék a sorozatban a Telltale-jegyezte 2009-es Tales of Monkey Island óta, és az 1991-es Monkey Island 2: LeChuck's Revenge óta az első, melyen Ron Gilbert, a sorozat alkotója dolgozott. Gilbert pedig visszatért, és pontosan ott folytatja, ahol abbahagyta. Mármint szó szerint, hiszen a Return to Monkey Island nyitánya megegyezik a Monkey Island 2 misztikus, kissé vegyes fogadtatásra lelt befejezésével, elegánsan téve pontot egy három évtizedes rejtélyre, egyúttal ráterelve Guybrush Threepwoodot az újdonsült kalamajkája felé vezető útra. Hiszen évek teltek el azóta, hogy utoljára összeakasztotta a bajszát LeChuckkal, a zombikalózzal, szerelme, Elaine pedig a kormányzóságot polgári aktivizmusra cserélte. A Melee-sziget sem a régi: a klasszikus kalózokat kisöpörték, az újak puhányak, és még a bizonytalan forrásból származó hajókat értékesítő Stan is rács mögé került. Ugyanakkor LeChuck nem ül a babérjain, aki valahogy szerzett egy térképet, amely a legendás sziget titkának helyét mutatja, és épp készül, hogy kihajózzon. Így Guybrush is igyekszik legénységet és hajót szerezni, hogy megakadályozza ezt a tervet.

Ehhez pedig régi ismerősöktől kap segítséget: a Return to Monkey Island első fejezete egy masszív nosztalgiabomba, amely teljesen új külsőbe bújtatva mutatja be az olyan ikonikus helyszíneket, mint a Scumm bár, a Voodoo- és egyéb termékeket árusító International House of Mojo, vagy épp a börtön, ahol több visszatérő karakter is vár. Hiszen a régi helyszínek mellé régi ismerősök is járnak, és azokból itt nincs hiány: a térképekre szakosodott és legutóbb pácban hagyott Wally, a bárban a Loomot hirdető, intézménnyé nemesült öreg, a konyhában emberi fogyasztásra nehezen alkalmas alapanyagokból főző séf, és persze (az itteni kánonból kissé kilógó) Murray, a beszélő koponya.

LOCK SMITH

És ahogy a helyszín, na meg a főbb karakterek, úgy a játékmenet sem változott túl sokat a három évtized alatt: a Return to Monkey Island ízig-vérig point-and-click kalandjáték, amely áramvonalasítással és némi egyszerűsítéssel tolja át a sorozatot a 21. századba. Ennek megfelelően a pixelvadászat a múlté (egy gombbal megjelölhetők a képernyő interaktivitással rendelkező pontjai), és a felszedhető tárgyak is alapvetően csak megvizsgálhatók, majd adott pontokon használhatók (illetve egymással kombinálhatók). A mostani feladványok se nem túlkomplikáltak, se nem olyan logikátlanok, mint az elődök néha legendásan agyafúrt és nyakatekert kihívásai, így az elakadás veszélyével sem kell számolni. 

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Guybrush ennek érdekében két új eszközzel is gazdagodott: egy teendő listával, amely mindig tételesen felsorolja, épp milyen feladatot kell megoldani, valamint egy olyan könyvvel, amely apró tippeket ad egy-egy akadály leküzdéséhez, míg végül (kérésre) ki nem böki a pontos megoldást. Ezen könnyítések ellenére a Return to Monkey Island egyáltalán nem rövid, 10-12 óra alatt lehet a végére érni. És bár talán az elején túlságosan is sokat épít a nosztalgiára, a közepétől teljesen magára talál, és elkezdi a maga útját járni, új szereplőkkel, az elődökhöz méltó abszurd szituációkkal, és egy régies, mégis modern előadásmóddal.

Hiszen a visszatérő, pazar munkát végző szinkronszínészek fantasztikusan keltik életre a világ furcsábbnál furcsább karaktereit, amit egyrészt a sorozathoz maximálisan hű zene, másrészt az eddigi részektől kifejezetten idegen tálalás koronáz meg. Az új stílus egyik korábbi felvonáshoz sem hasonlítható, és a gombszemű karakterek ugyan egy kis megszokást igényelnek, de a helyszínek aprólékossága, a gazdag színvilág, az elnagyoltságot és a részletgazdaságot kombináló megoldások egyszerűen frenetikus hangulatot teremtenek. És igazából pontosan ez mondható el a Return to Monkey Islandről: nem csupán méltó utódja egy legendás sorozatnak, de egy parádésan jó kalandjáték is, amelynél tökéletesebb visszatérést elképzelni sem lehetett volna.