Egy olyan világban élünk, ahol a AAA-kategóriás blockbuster játékok fejlesztési ideje 6-8 évre rúg, és ahol a stúdiók többszáz fejlesztőt foglalkoztatnak, hogy aztán egy kész projekt végén szélnek eresszék a jelentős részüket. A csúcskategóriás címek eddig is hatalmas költségvetése minden eddiginél magasabbra rúg, gyakran csupán azért, hogy olyan 70-80 órás open world játékokat kapjunk, amelyek lelkét a rengeteg repetitív tölteléktartalom és a kongó üresség öli meg. Nyilvánvaló, hogy hatalmas az igény az ilyen jellegű fejlesztésekre, de egy olyan korszakban, amikor az open worldösített új Mario Kartért 80 dollárt kell kicsengetnünk, a Grand Theft Auto 6 kapcsán pedig 100 dolláros arcímkét pletykálnak, egyre nagyobb teret nyernek maguknak a jóval kisebb méretű, fókuszáltabb élményt nyújtó játékok.
A leglátványosabb friss példa erre a Clair Obscur: Expedition 33, ami az elsőnapos Game Pass-megjelenés ellenére is már több mint 2 milliós példányszámban kelt el. Hatalmas szó ez egy frissen alakult stúdió első címétől, pláne akkor, ha egy teljesen új franchise-ról van szó, ami ráadásul egy kevésbé mainstream zsánerben (körökre osztott RPG-ként) próbál érvényesülni. Úgy fest azonban, hogy a játékosok valóban értékelik a minőséget, amikor pedig egy játék a megszokottnál 20-30 dollárral olcsóbban jelenik meg, szívesebben neveznek be rá már az első hetekben ahelyett, hogy megvárnának egy későbbi mély leárazást. A Sandfall Interactive alkotása persze nem mindennapi eset, a francia stúdió fantasztikus minőséget szállított, ráadásul így is könnyen belecsusszanhat akár 30-40 óra is a játékba, vagyis az 50 dolláros áron piacra küldött termék minden szempontból "megéri az árát".
A Clair Obscur: Expedition 33 azonban közel sem az egyetlen olyan cím, ami mostanában nyomott árazás mellett száll szembe a konkurenciával. Hasonló úton jár a Mafia: The Old Country is, amely szintén 50 dolláros árral, egészen új fejlesztői filozófiával nyeri meg magának a játékosokat. A Hangar 13 csapata a bűnözőszimulátor negyedik részét a korábbiakhoz képest jóval kisebb és kötöttebb formában képzelte el. Open world kialakítás helyett egy lineáris, feszes történetet mesélő egyjátékos kalandot kapunk, amely nem fogja százórásra duzzasztani magát milliónyi unalmas mellékteendővel. A szicíliai történet jóval inkább hasonlít egy rövid és tömör Uncharted-játékra, mintsem egy GTA-kihívóra, ez pedig a nyomott ár mellett sokak számára nagyon is vonzóvá teszi Enzo Favara történetét.
Egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy az ilyen és ehhez hasonló címeknek nagyon is megvan a helye a piacon a 70, 80 vagy akár 100 dolláros nagy blockbusterek mellett, amelyek rendszerint még további mikrotranzakciós opciókkal és DLC-tartalmakkal is csalogatják a pénztárcánkat. A videojáték sosem volt olcsó hobbi, ám egy nehéz gazdasági helyzetben, fokozódó árak mellett egyre vonzóbbá válnak az olyan kisebb, de töményebb címek, amelyekhez nem sem kőgazdagnak, sem időmilliomosnak lennünk.
Borítókép forrása: Sandfall Interactive