A klasszikus beat ‘em up egyike azoknak a műfajoknak, melyek valahogy soha nem tűntek el teljesen, mégis, még az indie mezőnyben is csak viszonylag ritkán bukkantak fel kiemelkedő, emlékezetes darabok. Az idei év ilyen téren szerencsére igen erősnek ígérkezik: nemcsak a Streets of Rage negyedik része örvendeztette meg a széria rajongóit, de az indie játékmezőny fenegyereke, a Devolver Digital kiadó is beállt egy nagyon impozáns online dark fantasy beat ‘em up, a Blightbound mögé, melynek már első képsorai olyan klasszikusokat idézhetnek fel a műfaj rajongóiban, mint a Capcom klasszikus játéktermi Dungeons and Dragons-adaptációi.

Ide a Falloutból kellett volna áthívni pár arcot

Ennél persze az összkép kissé árnyaltabb:  a játék egy elég elborult fantasy világban játszódik, melynek hősei sikeresen legyőzték a Napot sötétségbe borító ősi titánt – hogy aztán az annak kolosszális teteméből áradó mérgező hamu járványként pusztítsa végig a tájat, a hegyekbe száműzve a kevéske túlélőt, és démonok, élőhalottak, borzalmas szörnyek seregeivel árassza el a vidéket.

Hőseink úgynevezett blightboundok – kárhozott lelkek, akiket már menthetetlenül megmérgezett a hamu, azonban ennek köszönhetően, míg a fertőzés végleg le nem gyűri őket, a leghatékonyabban képesek felvenni a harcot a hamuban élő borzalmakkal, ezzel együtt visszaszorítani a sötét erők támadásait. Küldetéseinkre háromfős csapatokban indulhatunk, amiknek minden tagját szigorúan egy játékos irányítja, és három fő kaszt egyikéből kerülnek ki – a zsiványok alkasztjai a gyors manőverekkel, hátbatámadásokkal, mérgező támadásokkal operálnak, a különböző harcosok tankként fedezik társaikat a sebzésektől és sújtanak le kissé lassabb, ám igen erős kombóikkal, míg a varázslók a távolsági támadások mellett a csapat védelméért és gyógyításáért felelnek. A három alapértelmezett hős mellett, akiket még a tutorial alatt megnyithatunk, később az újabb és újabb küldetések teljesítése során ismerhetünk meg újabb, a három fő kaszt más alosztályaiba tartozó karaktereket – és veszíthetünk el már meglevőket is. A mérgező hamu ugyanis folyamatosan fertőzi a kalandozókat, és ha a mérő a küldetések végeztével elér egy megadott szintet, az adott hős blighted állapotba kerül, és többé nem kelhet útra, helyét egy utódnak kell átvennie. Minél gyengébben szerepelünk a küldetés során, annál gyorsabban nő a blight-szint – leggyorsabban akkor, ha el is bukjuk a küldetést, ami egyúttal az összegyűjtött loot elvesztésével is jár.

A sikeres küldetések ezzel szemben nemcsak különböző felszerelésekkel látnak el bőségesen, (melynek esetleges szükségtelen darabjait akár alapanyagként is használhatjuk a craftoláshoz) de regenerálják a blight-szintet, lehetőséget biztosítanak a képességek fejlesztésére, a szereplők háttértörténetének fokozatos megnyitására, továbbá a hegytetőn felhúzott menedék bővítésére is az új kereskedőkkel és fejlesztési lehetőségekkel. A játékegyensúly kellemes, a küldetések hangulatosak, kellő változatossággal, a 2D-s grafika pedig részletes és kiválóan animált – ám maga a játék az Early Access jelen állapotában sajnos rendelkezik néhány igen kezdetleges és intenzív fejlesztésre szoruló elemmel.

Matchmaking lottó

A legsúlyosabb ezek közül, hogy a játék jelenleg egyáltalán nem játszható offline, mindenképp két online társ kíséretében kell útra kelnünk, ám küldetésünk és annak nehézségi szintjének kiválasztása közös szavazás alapján történik, így nagyon könnyen kerülhetünk olyan helyzetbe, amikor több nekifutásra sem a számunkra, a saját történet-szerinti küldetésünk teljesítésére alkalmas dungeon kerül kiválasztásra. A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy egészen profilunk kilencedik szintjének eléréséig még karakterünket sem magunk választhatjuk ki a küldetés előtt, avagy random generátor dönt, hogy minden kasztot kellően kitanulhassunk az első órákban, ha viszont egy ennek következtében esetleg frusztrált játékos visszalép akár a matchmaking, akár a küldetés során, az automatikus kudarcnak számít, az esetleges összegyűjtött lootot pedig ugyanúgy bukjuk, mintha a szörnyek serege kerekedett volna felül csapatunkon.

Ez egy eléggé átgondolatlan és kiegyensúlyozatlan rendszert eredményez, melyet az elkövetkező hónapok során a fejlesztők minden erejükkel igyekeznek bővíteni (havi egy-két updatet terveznek, melyek mindegyike új dungeonökkel, hősökkel, főellenfelekkel bővíti majd a receptet). A játék ráadásul már jelenlegi dungeonjeiben is remekül kombinálja a csapatmunkát igénylő szituációkat az ügyességi részekkel, opcionális elágazásokkal, útvonalakkal, amelyek nagyban növelik az újrajátszhatóságot. Mindezek végleges változatának megjelenésekor akár egy kiváló játékká emelhetik a Blightboundot – ám addig életbevágóan fontos lenne, hogy a matchmaking elemeit kicsit jobban áthangolják, esetleg vészmegoldásként beépítsenek valamilyen épkézláb botjátékost, emiatt egyelőre érdemes leginkább támogatóként megvenni a játékot, illetve úgy, ha van két állandó társunk, akikkel kommunikálni is tudunk.