Mondhatni, megtört a jég. Míg a bejelentése óta alig-alig hallottunk a CD Projekt RED következő nagy dobásáról, a sci-fi köntösbe bújtatott Cyberpunk 2077-ről, az idei E3 2018-on nem csak egy ütős trailert kaptunk, hanem zárt ajtók mögött néhány szerencsés meg is nézhette a játék demóváltozatát. Ez utóbbi az igazán lényeges, mert ezek az emberek nem voltak restek megosztani tapasztalataikat, amikből rengeteg hasznos információt leszűrhettünk.

A világ

A Cyberpunk 2077 egy RPG a CD Projekt RED-től, akiknek a Witcher-trilógiát is köszönhetjük. Akárcsak Geralt kalandja, ez sem egy önálló, a fejlesztők által kitalált világra építkezik, hanem a Mike Pondsmith által írt Cyberpunk 2020 című táblajátékra, amit a R. Talsorian Games adott ki 1990-ben, az 1988-as Cyberpunk 2013 utódjaként.

A játék egy fiktív kaliforniai városban, Night City-ben játszódik, értelemszerűen 2077-ben. A megavállalatok irányítják az élet minden aspektusát a hatalmas felhőkarcolók legfelső szintjein, míg lent, az utcák szintjén a kábítószerekkel seftelő bandák, a technológiai szörnyszülöttek és a tudatmódosító szerek és technikák szabják meg, hogyan élhetnek az egyszerű emberek.

Night City-ben a dekadencia, a szex és a popkultúra keveredik az erőszakos bűnözéssel, az extrém mértéket öltött szegénységgel és az amerikai álom elérhetetlen ígéretével.

A főhős

A felnőtteknek szóló, felnőtt játéknak leírt Cyberpunk 2077 főhősét nemes egyszerűséggel csak V-nek hívják. Igen, ezúttal is fix a főszereplő neve, ám Ríviai Geralttal ellentétben ezúttal megválaszthatjuk, hogy férfi vagy nő legyen. Ugyanakkor arról nem szólt a fáma, hogy az arcát vagy a testfelépítését megváltoztathatjuk-e, persze ez még nem jelenti azt, hogy a végleges játékban nem lesz ilyen.

Ami a hátterét illeti, ő egy cyberpunk. Egy kibernetikus fejlesztésekkel feltápolt utcai harcos, egy technikai szaki, aki az egész neten pillanatok alatt képes átszáguldani, és aki a nagyvállalatok hekkelgetésével tengeti mindennapjait. A Cyberpunk 2077-ben pedig lehetősége nyílik városi legendává válni.

A játék elején beállítható tulajdonságokat az eredeti asztali RPG-ből vették át, ezek pedig a következők: Strength, Constitution, Intelligence, Reflexes, Tech és Cool.

Ami a képességeket illeti, hősünk képes lesz számítógépeket hekkelni, bír majd mérnöki skillel, de később olyan jóságokra is szert tehetünk, mint imádkozó sáska-szerű karok, a falon futás vagy a bullet time-ra emlékeztető időlassítás.

Karakterünk bírni fog egy afféle vizsgáló-rendszerrel, amivel nagyon-nagyon közelről is megnézhetjük az eszközöket, így még többet megtudhatunk róluk.

Játékmenet

A CD Projekt RED úgy írta le a Cyberpunk 2077-et, mint „belső nézetes RPG”, ami annyit tesz, hogy V-t belső nézetből irányíthatjuk, ugyanakkor az átvezető videók alatt a kamera átvált külső nézetbe.

Az UI, azaz a felhasználói felület az elhangzottak alapján a demóban rendkívül minimális volt, mindössze egy iránytű és egy apró küldetésnapló adott mankót a játékosoknak. Hogy ez a teljes játékban is így marad-e, az jó kérdés, bár tippre azt mondanám, hogy abban ez majd opciózható lesz.

A Cyberpunk 2077 traileréből már biztos mindenki rájött, hogy a járművezetés nagy szerepet kap a játékban, és valóban így lesz. Az autót kétféle nézetből, külsőből és belsőből vezethetjük majd. Utóbbi esetben minden fontos adat a szélvédőre lesz kivetítve.

Küldetésekre a Witcher-hez (és más RPG-hez) hasonlóan az NPC-kel való beszélgetés során juthatunk hozzá – ugyanakkor néhány küldetés a karakter képességeinek szintjéhez lesz kötve, szóval nem vághatunk bele mindenbe azonnal. Ugyanakkor sok szituáció többféleképpen is megoldható lesz a képességeinkkel. Például, ha zárt ajtóba futunk, azt meghekkelhetjük, ám ha eme tulajdonságunk túl alacsony, de magas a mérnöki képességünk, akkor a nyitópanelt szétszedve kinyithatjuk az ajtót.

A küldetésekért különféle jutalom jár, köztük úgynevezett „street cred”. Ezt amúgy nemcsak missziók teljesítésével, hanem mindenféle dologgal növelhetjük majd, például akár egy kabáttal is. A street cred azért fontos, mert ennek növelésével nyithatunk meg újabb és újabb területeket a hatalmas városban.

Ahogy azt a Witcher-játékokban már megszokhattunk, döntéseink nem csak az adott pillanatban, de a játék bármely pontján hatást gyakorolhatnak az eseményekre. És ha már események: a tűzharcok lassabbak lesznek, mint a Doomban vagy a Borderlandsben, de gyorsabbak, mint a Fallout 4-ben. Az ellenségeknek láthatjuk majd a nevét, a szintjét és az életerejét, a sérülések számértéke pedig a Witcherhez hasonlóan felugrik. Ha pedig mi sérülünk meg egy lövöldözés alatt, az életünket inhalálóval tölthetjük vissza.

Boss-harcokra is számíthatunk, a demóban egy exoskeletonos fickót mutogattak, aki nem volt rest fedezékbe vonulni vagy az autók alá becsúszni, megnehezítve ezzel a lelövését.

DLC-k, DRM és mikrotranzakció

A CD Projekt RED nem szakít a hagyománnyal, továbbra is megbízik a játékosokban és a Cyberpunk 2077 is DRM mentesen jelenik meg PC-re. És ugyanígy ne számítsatok mikrotranzakcióra sem, mert a fejlesztők határozottan úgy vélik, hogy egyjátékos programba ilyesmit tenni őrültség.

Viszont számíthatunk DLC-kre, egész seregre, a trailer végi titkos üzenet szerint semmivel sem lesz kevesebb, mint amennyi a The Witcher 3: Wuld Hunthoz járt. Ez kisebb-nagyobb ingyenes kiegészítőket és (a fentiek tükrében vagy éppen reményében) legalább két nagy, már-már önálló játékként is kezelhető kiegészítőt jelent.

Mikor jelenik meg?

A jó ég tudja! A fejlesztők még azt sem súgták meg, hogy melyik évben számíthatunk rá, csupán annyit árultak el, hogy közelebb vannak a megjelenéshez, mint korábban voltak. Viccesek, na. Fura lenne, ha fordítva lenne.

A lényeg, hogy csak akkor hajlandóak kiadni a Cyberpunk 2077-et PC-re, PS4-re és Xbox One-ra, ha elkészültek vele. Mivel ők maguk adják ki a játékaikat, így senki sem hajtja őket, nyugodtan kihasználhatják az időt az általuk (és általunk) elvárt magas minőség eléréséhez. Így hát a türelmünket kérik ezzel kapcsolatban. És ha ez az ára egy minimum olyan minőségű játéknak, mint amilyen a Witcher 3 volt, szerintem vígan megfizetjük.