1973-ban szó szerint sokkolta a világot Az ördögűző, ami olyan reakciókat váltott ki a nézőkből, hogy arra talán még maguk az alkotók sem voltak felkészülve. Több ájulás, szívroham és egy vetélés is volt Az ördögűző mozipremierjén, a filmet pedig a mai napig sokan az egyik leghatásosabb horrorként tartják számon. Nem csoda tehát, hogy megszaporodtak utána a vallási témájú, vagy legalábbis a vallást (és vele együtt a Gonoszt) a középpontba állító filmalkotások. A brit–amerikai koprodukcióban készült 1976-os Az ómen is ennek jegyében készült. Richard Donner alkotása letarolta a mozikat és az év egyik legsikeresebb filmje lett, amit egyaránt imádtak a nézők és a kritikusok is. Két Oscar-díjra jelölték, amikből egyet (Legjobb eredeti filmzene – Jerry Goldsmith) el is tudott hozni. Természetesen csak úgy, mint Az ördögűző esetében, úgy Az ómen is kapott több folytatást, aztán 2006-ban egy felejthető remake-et. Több rajongó szerint az Ómen 2 – Damien bizony van olyan jó, mint az első rész, viszont abban nagyjából mindenki egyetért, hogy a további folytatások – és a 2006-os remake – már elég gyengére sikeredtek. Most ott tartunk, hogy Arkasha Stevenson (A cseresznye vadiúj íze, Channel Zero) hozhatta el nekünk Az ómen előzményfilmjét – lássuk, mi vár minket Rómában!

61614117116166475253.jpg

Az 1970-es évek elején Margaret (Nell Tiger Free – Servant) Rómába utazik, hogy az egyik helyi árvaház szolgálatába álljon. Odabenn találkozik egy visszahúzódó lánnyal (Nicole Sorace), akivel összebarátkoznak, viszont közben feltűnik a színen Brennan atya (Ralph Ineson – A boszorkány), aki figyelmezteti Margaretet, hogy valami borzalmas készülődik a háttérben, ami örökre megváltoztathatja a világ sorsát. Mivel előzményfilmről van szó, pontosan tudhatjuk előre, hogy ez a borzalmas dolog nem más, mint az Antikrisztus születése. Az első ómen azt mutatja be, hogy miként jutunk el idáig és Margaret miféle borzalmakkal találkozik az árvaház falai között, miközben az egyház működését és a saját hitét is megkérdőjelezi.

margaret1.jpg

Arkasha Stevenson rendezése egyszerre idézi meg a manapság oly divatos jumpscare-központú ijesztgetős horrorokat és a művészibb art-horrorokat, miközben igyekszik felvezetni Damien érkezését. A rémisztő jelenetek terén szépen helyt áll Az első ómen: két olyan jumpscare is akad benne, amiket nem láttam jönni és elég rendesen megugrasztottak a moziszékben – ha direkt nem nézitek meg az előzetest, akkor lehet még 2-3 hasonlóan hatásos ijesztgetés. Emellett akad egy olyan jelenet is a filmben, ami többeknél kiverheti a biztosítékot és nem csodálom, hogy a rendezőnő 18 hónapig küzdött azért, hogy ez a felkavaró rész benne maradhasson a végső vágásban. Nell Tiger Free már a Trónok harcában és a Servant-ban is bizonyította, hogy nagyon tehetséges színésznő, itt viszont igazán megmutathatta, hogy mit tud. Akad egy jelenet a vége felé, ahol annyira átszellemülten játszik, hogy egészen beleborzongtam a látottakba. A film kellőképpen véres, de szerencsére a CGI nagyon a háttérbe lett szorítva. A zenéért Mark Korven (A boszorkány, A világítótorony) volt felelős és jellegzetes stílusa vissza is köszön lépten-nyomon, viszont egy picit talán túltolták a hátborzongatónak szánt zajokat. Aaron Morton képei viszont fantasztikusak, legyen szó akár Rómáról, akár az árvaház rideg falairól vagy egy félhomályos szobáról, amiben lassan előmászik valami a sötétből.

omen2.jpg

Fényévekkel jobb lett ez az előzményfilm, mint amit például Az ördögűző kapott nemrég, viszont még ennek ellenére is nagyon megosztó lesz. Stevenson nem egy tucat-rendező, debütáló nagyjátékfilmje pedig eltávolodik a manapság trendi irányvonaltól és sokkal több benne a művészibb beállítás és lassabb jelenet, ami egész biztosan fura lesz azoknak, akik csak egy újabb popcorn-horrora vágynak. Az első ómen különleges film lett, amit leginkább azok fognak igazán értékelni, akik odáig vannak a horror-műfajért, viszont az nem a Démonok közöttnél kezdődik számukra. Jelen esetben a magyar szinkron is abszolút korrek és élvezhető lett, így Az első ómen mindenképp egy ajánlott horror, amit érdemes nagyvásznon megtekinteni.

Képek forrása: IMDB, Variety