Harc az elnyomás ellen

A nemi megkülönböztetés jelenleg az egyik legnagyobb játékipari kérdéskör egyike. A mérhetetlen szexizmus sajnos mindenütt tetten érhető, kezdve a fejlesztés első percétől a kampányon át egy-egy késztermék utóéletéig. Minden második női karakter félig pucér (a Top 5-listánk megvolt?) vagy üresfejű, és ordít róluk a szexualitás. Elképesztő, mennyire sztereotipizálnak a készítők, ha arról esik szó, hogy megalkossanak egy olyan szereplőt, aki a gyengébbik nemet képviselné egy-egy alkotásukban. Arról ne is beszéljünk, hogy ma már nincs játékokat népszerűsítő reklámkampány, amelyben ne szerepelne legalább egy olyan modell (legyen az élő vagy számítógépes), akit látványelemként használ fel a kiadó termékeik népszerűsítésének céljából. Ezzel nem csupán a nőket sérti meg és alacsonyítja le, de a célközönséget, vagyis a gamereket szexre éhes, nyálcsorgató taknyosok tömegének bélyegzi, valósággal hülyének nézve a fogyasztóit.

Gamer girls - Fakanál helyett kontroller, 2. rész

Vajon hány női tesztelője van Ubisoftnak, vagy a szexista hozzáállása miatt botrányaikat kirobbantó EA-nek (NFS-játékok, ugyebár)? Az adatok sajnos nem nyilvánosak, pedig néhányan igazán kíváncsiak lennénk rájuk. Az sem véletlen, hogy a hátrányos nemi megkülönböztetés többször nyújtott témát a PC Guru Online-nak, gondolok itt a héten megjelent „Ciki női karakterek” cikkre vagy a The Last of Us botrányra.

A probléma olyan óriásivá nőtte ki magát, hogy egy New York-i filmkészítő, név szerint Shannon Sun-Higginson, hatalmas feladatot vállalt magára, mivel úgy döntött, hogy képernyőre viszi a kérdést és dokumentumfilmet készít a témáról. A tervek szerint a GTFO - A Film about Women in Gaming azt mutatja be, milyen nehézségekkel küzdenek meg nap mint nap azok a nők, akik a gamer közösségben mozognak. A film előkészületei a Kickstarternek köszönhetően kezdődtek meg, mivel összegyűlt a forgatáshoz szükséges bázisösszeg. A készítők jövőre ígérik a premiert, 2014 márciusában magunk is megtekinthetjük, mit hoztak össze a témáról. Alant a hivatalos kampányvideó látható.

S hogy miként összegezhetők a fenti tapasztalatok? Nos, úgy gondolom, a múlt heti kommentzuhatag után sokan elgondolkodhatnak a gamer lányok világát illetően, és ha konszenzusra nem is juthatunk, fontos, hogy megértsük: a videojáték nem egynemű hobbi.

Végezetül szeretnék külön köszönetet mondani a PC Guru munkatársainak, Lornak és Midnite-nak, akik készségesen megosztották velem az élményeiket, valamint minden lelkes fiatal hölgynek, akik vállalkoztak arra, hogy részt vesznek az általam készített, anti-reprezentatív felmérésben. Nélkületek ez nem jöhetett volna össze, csajok!

1 2