Az F1 és MotoGP-széria nagyjából kéz a kézben járnak (kis túlzással egymás hasonmásának is tekinthetők), hiszen mindkettőben versenyzésre épített gépek száguldoznak a világ különböző pontjain található pályákon – méghozzá egy rövidnek éppenséggel nem nevezhető versenynaptár keretében. A különbség mindössze annyi, hogy az egyik esetben két, a másikban pedig négy keréken folyik a küzdelem az aszfalton. A videójátékokat tekintve is van köztük egy felettébb nagy hasonlóság: már elég régóta megkapják a kötelezőnek mondható éves vérfrissítést (tehát a hivatalos pilótákat és helyszíneket), a MotoGP 2023-as felvonása pedig – szokás szerint a Milestone-tól – hamarosan meg is jelenik. Előtte viszont még mentünk pár kört az előzetes verzióval.

Lent a pályán nincsen kegyelem

Alapvető prekoncepció az éves megjelenéssel rendelkező játékokkal szemben, hogy alig-alig változtatnak rajtuk valamit, jobb esetben szebb lesz kicsit a grafika, és ennyi. Nos, ez valamilyen szinten igaznak mondható, de ezen szériák esetében is szoktak lenni olyan mérföldkövek, melyek számos újítást hoznak – a MotoGP pedig pont most érkezett el egy ilyen állomáshoz, hiszen a motorok irányítását és fizikáját is teljes mértékben átszabták a fejlesztők. Ennek köszönhetően a játék ezáltal sokkal nehezebb lett, hiszen a precíz fék- és gázinputok jobban számítanak, mint valaha. ABS nélkül például elég, ha csak egy kicsivel bánunk durvábban a fékkel a kelleténél, és máris instabillá válik a motor, vad táncot lejtve alattunk – ebben az esetben egy csúnya orra bukás is simán benne van a pakliban. Emellett kigyorsítás közben sem nyomhatunk teligázt, sőt, éppen ellenkezőleg: nagyon finoman kell bánnunk a gázkarral, különben könnyedén elveszíthetjük a fordulékonyságunkat, a pályáról kisodródni pedig meglehetősen könnyű, hála a szigorúan meghúzott pályahatároknak. Persze ne értsetek félre, jó dolog, hogy van kihívás az irányításban (főleg kikapcsolt segédletek mellett), de az imént említett track limitek hamar előhozták a Project Cars 2-es PTSD-met – sőt, pár órányi időmérőt követően már a helyükbe is léptek. 

Ebből már talán sejthető, hogy a MotoGP 23 bizony kegyetlen, de olyannyira, hogy már abban az esetben is bukjuk a kört, ha a pilóta térde kilóg a pályahatárokon túlra. További rossz hír, hogy a versenyeken is bőszen osztogatják az ilyen jellegű figyelmeztetéseket és büntetéseket a bírák, szóval azok során sem tudunk fellélegezni. Mindennek fejébe ugyanez a kíméletlenség jellemzi a versenytársakat is. A Milestone-játékok MI-je nem szokott túl gyorsan reagálni a dolgokra, sőt eddig szinte minden címükben könnyedén lehagyhattuk az ellent, most viszont (magasabb nehézségi fokozatokon legalábbis) iszonyatos tempót diktálnak – ez részemről pozitívum, annak viszont egyáltalán nem örültem, hogy elég gyakran fellöktek, mintha ott sem lettem volna. Valószínűleg egyébként úgy is érzékelték, hogy nem vagyok ott, mivel az intelligencián még jól láthatóan dolgozniuk kell a fejlesztőknek – sok pályán például nem is ott közlekednek a versenytársak, ahol kellene.

Kezdőbarát száguldás

Szerencsére azért kezdőbarát vonásai is vannak a játéknak, amiket szintén a pozitívumok közé sorolnék. Ilyen például a MotoGP Academy, ami igazából egy Gran Turismo-szerű, érmeszerzős időmérő kihívás: a lényeg, hogy minden pálya szektorokra van osztva, és adott idő alatt kell teljesítenünk a szakaszokat ahhoz, hogy kiérdemeljük a bronz, ezüst vagy arany minősítést. Egyszerű, de nagyszerű módja ez annak, hogy kitanuljuk a pályákat, éppen ezért jár a virtuális vállveregetés a Milestone csapatának. A másik ilyen jellegű extra a Project Cars 2 versenymérnökéhez hasonló menüpont a motorok finomhangolásánál. Természetesen manuálisan is beállíthatjuk, hogyan viselkedjen az imádott kétkerekűnk, de ha valaki esetleg nem ért hozzá, ellenben érzi, hogy valami nem stimmel az irányítással, már mehet is a kérdezz-felelek a Guided Setupon keresztül. A rendszer lényege, hogy maga a játék vezet rá minket arra – ilyen-olyan tippeken keresztül –, mit is kellene csinálnunk. Emellett még a kézzel történő „bütykölés” esetén is világosan és érthetően jelzi a program, hogy mi történik abban az esetben, ha megváltoztatunk bizonyos csúszkákat, értékeket.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

További újítások

Az újdonságok sora pedig még messze nem ért véget, sőt, az egyik legnagyobbat, vagyis a dinamikus időjárást nem is érintettük. Ez az elem is a „pro” táborba sorolható, megdicsérni viszont nem igazán tudom érte a stúdiót, helyette inkább csak ennyit kérdeznék tőle: hol volt ez eddig? A magukat kicsit is komolyan vevő autós játékok és szimulátorok ugyanis már évek óta tudják ez a mechanikát – még az ősöreg Assetto Corsába is belevarázsolta a lelkes modding közösség. Kissé megkésve ugyan, de végre a virtuális motorversenyzés világába is megérkezett tehát ez a mára standardnak számító funkció, ezzel együtt pedig természetesen a motorcserés boxkiállásokat is megkaptuk, hiszen elég ciki (és nem mellesleg veszélyes) lenne zuhogó esőben slickeken korcsolyázni. A rendszer amúgy jól működik: a motorok tapadása valóban kisebb lesz esőben, ráadásul piszok látványos is maga az időjárás változás – ez amúgy a játék egészéről elmondható, talán a karaktermodellek azok, amik kicsit gyengécskére sikerültek. És ha már az újdonságoknál tartunk, mindenképp meg kell említenem, hogy a többjátékos mód részét képező ranked playlistek is benne lesznek a programban, az általunk kipróbált verzióban azonban még nem volt elérhető ez a funkció. Ettől függetlenül örvendetes hír, mert gyakran még a komolyabb versenyjátékok és szimulátorok publikus lobbyjai is olyanok, mintha Wreckfest-játékosokkal töltötték volna fel őket. Egy teljesítményhez kötött, rangsorolt szekció viszont segíthet elkerülni a kéretlen roncsderbizést.

Érdekesnek ígérkező szezon

A tapasztalataink alapján kifejezetten ígéretesnek tűnik a MotoGP 23, a Milestone ezúttal valóban gondoskodott róla, hogy az éves megjelenés ellenére is számos újdonsággal találkozhassunk a pályán (és persze azon kívül is). Az már az előzetes builden is tisztán látszik, hogy ez a játék nem csak egy átskinezett MotoGP 22, az MI-n viszont lenne még mit csiszolni, ahogy a pályahatárokon is lazíthatnának picit. És persze nem szabad elfelejteni, hogy az online multiplayer mellett a karrier módot sem tettek elérhetővé ebben a verzióban, pedig kulcsfontosságú, hogy a megjelenésre már jól működjön, és kellően mély legyen a csapatmenedzselős része. A lényeg viszont, hogy bőven van potenciál a MotoGP 23-ban, szóval kíváncsian várom, mit tud nyújtani a teljes pompájában.