[Társalgó] Családi játékok a Piatniktól – Carcassonne BigBox (x)

Egy hatalmas dobozba zsúfolva kínálja a teljes Carcassonne-élményt az új kiadás, amely az alapjáték mellett majdnem egy tucat kiegészítőt is tartalmaz.

Csupán egy éve annak, hogy minden idők egyik legismertebb és legsikeresebb társasa jubileumi kiadást kapott, de már ez a relatíve kevéske idő is elég volt ahhoz, hogy a Carcassonne visszatérjen, méghozzá nem is akármilyen formában. Aki ugyanis a Carcassonne BigBox hallatán azt gondolná, hogy ez bizony egy nagyobbacska dobozba bújtatott Carcassone, nem téved – az igazság azonban az, hogy az a bizonyos doboz igazából hatalmas, valósággal eltörpül mellette az alapjáték. És ez nem a véletlen műve, hiszen nem levegővel van kitöltve a doboz, hanem... 

CARCASSONNE BIGBOX

  • Hazai kiadó/partner: Piatnik
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 2-6 fő
  • Játékidő: 30-45 perc
  • Korcsoport: 7+
  • Nehézség: 1,90/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: a kiadó webshopjából 17 990 forint

...gyakorlatilag a Carcassonne több mint két évtizedes történetének legfontosabb állomásaival, azaz az alapjátékkal és annak pontosan 11 kiegészítőjével, bizonyos szempontból a sallangmentes, definitív élményt kínálva mindazoknak, akik nem szeretnék egyenként összevadászni a kihagyhatatlan expanziókat, és inkább a legkényelmesebb és a leghatékonyabb utat választják. A kényelemről pedig maga a doboz is gondoskodik, amely az évekkel ezelőtti Big Box kiadással szemben nem egy vaskos műanyag inzertet kínál, hanem egy környezetbarátabb és talán egy fokkal még átláthatóbb fakkos-megoldást, ahol karton elválasztó elemekkel különíthetők el az egyes kiegészítők komponensei, jelentősen lerövidítve mind a ki-, mind az elpakolás idejét.

A Carcassonne beltartalma azonban mit sem változott: továbbra is a lapkalehelyezős játékok királya, ahol a játékosoknak Dél-Franciaország tájképét kell alakítaniuk a véletlenszerűen felhúzott lapkákkal, melyeken utak, mezők, városrészletek, kolostorok találhatók. Az elsődleges feladat az, hogy az előkerülő lapkákat a már korábban lerakottakhoz kell illeszteni, úgy, hogy az utak utakkal, a városok városokkal találkozzanak. A lapka lehelyezését követően a játékos eldöntheti, hogy a korlátozott számú követő-készletéből (azaz a meeple-jeiből) lehelyez-e egy figurát az adott területre vagy sem. Amennyiben sikerül egy területet befejezni (például egy várost teljesen lezárni, azaz azt teljes egészében falak veszik körül), akkor a hozzá tartozó követő (meeple) tulajdonosa zsebeli be érte a pontokat.

Ez ugyanakkor nem konfliktusmentes: kompetitív játék révén a riválisok is pontosan ezen célért küzdenek, és ennek érdekében hajlandóak keresztbe tenni a többieknek – például egy befejezetlen várost szándékosan meghosszabbítanak, megnehezítve annak befejezését, vagy úgy manipulálják az utakat és a mezőket, hogy az inkább nekik kedvezzen. A Carcassonne ezért folyamatos döntéshelyzetek elé állít, ahol ki kell választani, melyik a legcélravezetőbb és legrealisztikusabb stratégia, és ahol nemcsak a lapkákkal, de a meeple-ökkel is jól kell gazdálkodni. Természetesen a szerencsének is szerep jut, de ez tompítható: pont az adja a feszültséget, hogy az ember izgul, milyen lapkát húz fel legközelebb, vagy amikor úgy dönt, hogy inkább kockáztat, és inkább terjeszkedésbe kezd a lezárás helyett, bízva abban, hogy végül kifizetődik a bátorsága. A kombinációs lehetőségek száma így hatalmas, de a játék egyáltalán nem nyomasztó, sőt: egyszerű és átlátható, villámgyorsan megtanulható szabályrendszere, hiperletisztult látványvilága okán nem csupán tökéletes belépő társas, de egy olyan kihagyhatatlan klasszikus is, amely két komplex játék közé is kiválóan beilleszthető.

Alapanyag a BigBox-ban van hozzá, hiszen a 11 szabadon kombinálható kiegészítővel tetszőleges mértékben mélyíthető el a Carcassonne, mind a tartalom, mind kvázi a nehézség szempontjából. A legalapabbnak számító Fogadók és Katedrálisok például csak a városok és az utak értékét tudják növelni; a rablók például sarcolással kérik a jussukat, amikor egy követő pontokat gyűjt be; a kompok során az utakat és a tavak között alakul ki kapcsolat. A kínálat maradék része azonban ennél is jelentősebb változtatásokat tud hozni. Az Aranybányák például egyfajta extra pontszerzési lehetőséget biztosít, de hogy pontosan mennyit, az igazából csak a játék végén derül ki; a Varázsló és Boszorkány modul során két új követő típus kerül a játékba, melyből a varázsló +1 pontot hoz minden tájlapkáért, amin az adott tájelem elterül, míg a boszorkány lefelezi a lezárt tájelemért járó pontokat; a Sürgönyök szintén új követőtípusok, akik lényegében egyedi pontozási lehetőségeket kínálnak.

A közel kétszáz tájlapka és a több tucat követő okán a Carcassonne BigBox két évtizednyi fejlődéstörténetet zsúfol egyetlen dobozba. A Carcassonne már a megjelenésekor is kihagyhatatlan játék volt, az elmúlt évtizedekben pedig nemhogy nem veszített a fényéből, de fényesebben ragyog, mint valaha – csak legyen hozzá elég nagy asztal, elég nagy polc, és pár lelkes játékos, aki örömmel virágoztatja fel Dél-Franciaország pompázatos tájait!

(A játékot partnerünk, a Piatnik biztosította – köszönjük!)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Instagram-oldalát