Régóta szemezgettem már a Modiphius Entertainment szerepjátékaival. A kiadó jellemzően ismertebb franchise-okat ültet át saját, 2d20 névre keresztelt szabályrendszerére, ráadásul a vélemények szerint döbbenetesen színvonalas és minőségi kiadásokban. Így amikor felmerült a lehetőség, hogy esetleg kérhetünk tőlük egy-két játékot kipróbálásra, szinte gondolkodás nélkül böktem rá a Dűne, illetve a Fallout feldolgozásaira (hamarosan utóbbiról is kifejtem a véleményemet).

Túlélőfelszerelés sivatagi éghajlathoz

A doboz, amit aztán a postás hozott, az Agents of Dune címet viseli, ami egyfajta bevezető kezdőszett a fő, Adventures in the Imperium című Dűne szerepjátékhoz. Kibontását követően annyit már elöljáróban elkönyveltem, hogy minden elismerésem a Modiphius csapatáé: ha minden szerepjáték dobozos kezdőszettje így nézne ki, megkockáztatnám, hogy még többen vágnának bele ebbe a hobbiba. Karakterlap-minták, térképek, chartok; tárgyakat, NPC-ket jelképező kártyalapok; tokenek, 20 oldalú kockák – gyakorlatilag minden bekerült, ami csak a játékhoz kellhet, az anyagok nagy része pedig különösebb nehézségek nélkül felhasználható saját kalandmodulokban is.

A fénypont azonban a durván 100 oldalas szabálykönyv. Utoljára emlékeim szerint a Call of Cthulhu kezdőkiadása esetén hangsúlyoztam ki, mennyire kiváló ötlet volt a készítők részéről a Kaland-Játék-Kockázat jellegű, egyjátékos, lapozgatós modul, ami nulláról ismertette meg a játékosokat a szabályrendszer alapjaival. A Dűne azonban még ezt is felülmúlja. 116 oldalas füzete ugyanis egy nyomtatott oktató anyag, egyetlen játékos, vagy egy szárnyait próbálgató Mesélő és 3-4 játékosa számára. A szabályrendszer bárminemű ismerete nélkül léptet végig egy bevezető kalandmodulon, részletesen kitérve, mikor milyen kockadobásokra van szükség, hogyan működnek a skillek, a karakterek motivációi, miként kell szimulálni a Fűszer termelését, illetve a szerepjáték gazdasági, politikai vonalait.

Utolsó oldalán pedig (mire több órányi szórakozást követően a játékosok és a kalandmester is kellően elmélyedtek a játékban) egy promókód áll, melyet a Modiphius honlapján aktiválva már tölthetjük is le az Adventures in the Imperium közel 400 oldalas, gyönyörű szabálykönyvét, és kezdhetjük a “fő” játékot. A bevezetőhöz hasonlóan pedig ez a könyv is mesterien lett felépítve: amellett, hogy dizájnja döbbenetesen szép, a készítők felkészültek arra az esetre is, hogy valaki legfeljebb a filmek ismeretében érdeklődik a játék iránt. A 400 oldalból az első 70 így rögtön részletes világleírásként és történelemóraként funkcionál, mely kitér a Dűne univerzumának főbb eseményeire, résztvevőire, valamint nagy vonalakban a főbb érákra, és arra is, hogy mely könyvek hová tartoznak.

Határ a csillagos ég (és a Fűszer)

Két exkluzív vagy kombinálható játékmód áll rendelkezésünkre: a Tervező mód lényegében végig a színfalak mögött játszódik, intrikákkal, vitákkal, kémkedéssel és bolygók menedzselésével, míg az Ügynök módban közvetlenül a harcmezőn tevékenykedhetünk. A játékosok alakíthatnak mentátokat, zsoldosokat, nemeseket, Bene Gesserit ügynököket, a szabálykönyv információi alapján pedig alapíthatnak saját házat (ez kifejezetten ajánlott is), vagy csatlakozhatnak valamelyik meglévőhöz. A pontos éra is szabadon választható: bár a kezdőmodulok az első könyv/film kezdete előtt játszódnak, a Mesélő választhatja a Butleri dzsihádot, vagy olyan kalandot is létrehozhat, amely már Paul Atreides uralkodása alatt játszódik, a játékosok pedig az új uralkodó haragja elől menekülő nemesházat játszanak. A szabadságot kiválóan tükrözi a karakterkészítés is, melyben, bár dönthetünk meglevő archetípusok mellett (akik kijelölt skill, motiváció és képzettség ajánlásokkal rendelkeznek), a szabálykönyv külön leírást tartalmaz a dinamikus karakteralkotásra is. Ennek keretében a játékosok lényegében beszabadulnak a Dűne univerzumába, minimális kezdőtulajdonságokkal, és játék közben, stílusuknak megfelelően alakulnak ki konkrét erősségeik és képességeik.

A 2d20-rendszer pedig bármennyire is ijesztően hangzik, a játék mechanikái és kockadobásai már-már végletekig egyszerűek. Kockadobás esetén lényegében egy meghatározott nehézségnek megfelelő számú sikert kell dobnia a játékosnak, úgy, hogy az adott cselekvéshez tartozó Skill és Motiváció (Drive) összege alá dobjon. Ha például a játékos egy Bene Gesserit ügynök, akinek legfontosabb Motivációja a rendjébe vetett Hit, és egy vitában kell megvédenie nővéreit, akkor a Kommunikáció és Hit összege határozza meg ezt az értéket. Alapból minden dobás két darab húsz oldalú kockával történik, ha azonban az adott akció három vagy több sikert igényel, esetleg a játékos több kockával szeretne próbálkozni, vehet még a sikeres akciókért kapott Momentum pontokért cserébe, vagy úgy, hogy a Mesélőnek Fenyegetés pontokat ad. Ez utóbbiak viszont később visszaüthetnek, ugyanis számtalan módon használhatóak fel bizonyos szituációk megnehezítésére, akár dobások hatástalanítására is.

A játékmenettel, a szabályok kidolgozottságával, a játék prezentációjával és tanulhatóságával maradéktalanul elégedett voltam. Ha valaki kifejezetten szereti a Dűnét, és kipróbálná szerepjáték formájában is, a Modiphius feldolgozása elképesztően színvonalas és minőségi próbálkozás, különösen a kezdőszettel együtt, mely remekül példázza, hogyan lehet a maximumot kihozni egy dobozos szerepjáték kiadásból.

(A játékot a Modiphius Entertainment biztosította – köszönjük! A Dune: Adventures in the Imperium angol nyelven érhető el, rajongói fordításról nem tudunk.)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Instagram-oldalát