Bár az amerikai Privateer Press leginkább a számos kiegészítővel és minivel rendelkező, összetettebb wargame-ekről és nagyobb dobozos társasairól híres, a csapatnak vannak ám kisebb és egyszerűbb játékai is. Videón több mindent megmutatunk majd a felhozatalból, így az XCOM által is inspirált, állandóan fejlődő Level 7-sorozat középső részét, illetve a kiadó által kitalált és bővített Iron Kingdoms-univerzumba tartozó The UnderCity-t és a Widower's Woodot is. Most azonban a kisebb játékokra kerül a hangsúly, azon belül is leginkább a Zombies Keep Outra, amely zombis témájához képest, pont mint a Zombie Kidz, gyerekeknek is ajánlott, ráadásul meglehetősen emlékeztet minket egy közkedvelt videojátékra.   

Zombies Keep Out

  • Kiadó: Privateer Press
  • Tarsasjatekok.com adatlap 
  • Típus: kooperatív
  • Játékosok száma: 1-6 fő
  • Játékidő: átlagosan 45+ perc
  • Korcsoport: 8+
  • Nehézség: 1,91/5
  • Ára: 20 USD, nagyjából 6000 forint

Egy ház, amit meg kell védeni a tömött sorokban érkező zombiktól, valamint egy kidöntött kerítés, amin és a medencén keresztül a sétáló hullák rohamoznak. Az alap mindenki számára ismerős, elvégre az EA sikerszériája, a Plants vs Zombies is ebből a receptből született, ám míg ott a növények küzdöttek meg az inváziós hordával, addig itt a Privateer Press népszerű gnómjai lesznek segítségünkre. Merthogy a kisebb méretű tábla aljából a különböző színű minik állandóan támadnak, ha pedig hagyjuk, hogy leamortizálják a bejáratokat, akkor bizony vége a hörgésbe torkolló dalnak…

De nézzük az elejéről. A kis tábla aljában, a medencénél gyülekeznek az élőhalottak, akik között több fajta is van, színnel jelölve, más és más jellemzőkkel és haladási útvonallal, amit a táblán látható mezők mindig mutatnak. Ezek több sorban vannak elrendezve, méghozzá a cél alapján, ahova a hullák érkeznek: két ablak, egy bejárati ajtó, valamint pince és erkély várja a háztűznézőbe érkezett érdeklődőket, akik a bejáratokhoz jutva nekiállnak lebontani a nyitányként felépített barikádot. Minden kártyákkal zajlik, avagy mindig egy “szörnyűséges” akciólapot húzunk, ami három opciót kínál a zombiknak, ezek közül választja ki az aktív játékos a szerinte legkisebb rosszat, majd miután a hullák léptek és rendezték soraikat (egy mezőn például nem állhatnak négyen, így mozgatni kell őket, míg ki nem egyenlítődnek a viszonyok), saját maga is akcióba lendül.

Ez szintén kártyákkal történik, méghozzá összetevőkkel, amik egyfelől zombikat pusztítanak egy-egy mezőn, esetleg a barikádot erősítik, de a végső cél az, hogy a ház végében véletlenszerűen elhelyezett fegyvereket összerakjuk az alkatrészekkel, majd az eszközt beüzemelve irtsuk a zombikat. Maga a győzelem is a speciális fegyverek beindításán múlik, miközben a zombikat a házon, leginkább az ajtón kívül kell tartani. De vigyázni kell, hiszen a hullák harapnak, méghozzá nagyokat, a kooperáció pedig őrületes fordulatot vesz, mikor a Mountains of Madnesshez hasonlatosan a kommunikáció itt is átalakul: aki fertőződik a zombi kórral, az egyre kevésbé tud beszélni, bizonyos feladatok elvégzésére alkalmatlanná válik, végül már csak hörögni képes, ezzel nehezítve a játékosok összefogását.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Egyszerű mechanika, könnyed és jópofa szórakozás: a Zombies Keep Out nagy extrákat nem nyújt, viszont a sávokban haladó és támadó zombikkal, a különböző kártyákkal elég jól kihasználja a játékmenetben rejlő lehetőségeket. Nem egy komoly stratégia, de nem is annak készült, ellenben kiválóan bevethető a gyerekeknél, a témára fogékony, egyszerű játékra vágyó felnőtteknél, illetve akár szólóban is, mivel van egyjátékos módja. Szerintem jópofa játék, ami kiváló párja lehet a Zombie Kidznek. Legalábbis a Zombie Teenz érkezéséig.

Heap és BodgerMania

  • Kiadó: Privateer Press
  • Tarsasjatekok.com adatlap: Heap és BodgerMania 
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 2-4/2-6 fő
  • Játékidő: átlagosan 30+ perc
  • Korcsoport: 10+/12+
  • Nehézség: 2/5 és 2,33/5
  • Ára: 15 USD, nagyjából 4500 forint játékonként

És ha már egyszerűbb játékok és gnómok, akkor a Privateer Press katalógusában ott vannak a kisebb dobozos kártyajátékok, melyek a ringbe, illetve a Mad Max-jellegű, apokaliptikus, autós jövőképbe vezetik el a játékosokat, hogy több körön át harcolva, végül egy végső összecsapásban egymásnak esve döntsék el, ki a jobb az adott témában.

Mindkét játék hasonló elven működik, avagy több forduló során kell a kártyákat draftolni, egyszer felkészülve a ringben lévő küzdelmekre, figyelmet fordítva a színkódokra, másrészt pedig kiegészíteni a négy fő járgányt különféle extra összetevőkkel, amik aztán javíthatják esélyeinket a többiekkel szemben. Utóbbi esetben különböző kategóriák vannak, így nem mindegy, hogy új védelmet vagy fegyvert helyezünk-e fel a kasztnira, ha pedig valamelyik gépjármű eléri a megfelelő számú kiegészítőt, kezdődhet a végjáték.

És ez a végjáték az, ami kicsit minden esetben rontja a játékélményt. Merthogy az összetevőkkel nem lenne gond, a téma jó, a kialakítás nagyjából megfelelő, viszont fillerhez képest mindkét cím túl van bonyolítva egy kicsit az ikonográfiával, a többfajta fordulóval, miközben hiába építünk és próbálunk előre gondolkozni, ha a végjáték egy csomó mindent semmissé tesz. A Heapben például építjük a négy járgányt, kapjuk az eltérő összetevőket, amiket próbálunk a lehető legjobb tudásunk szerint felszerelni, de amint valaki eléri a célt, jöhet a leszámolás, amire mindenki csak az egyik kasztnit viheti, ezzel eléggé leszűkítve a lehetőségeket, miközben a taktika is jórészt hiábavalóvá válik. Itt veszít a Heap és a BodgerMania az élvezeti faktorból, bizonyítva azt is, hogy hiába a jó elképzelés, ha feleslegesen van megtekerve, megcsavarva az egyébként működő koncepció.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

És mindez azért is szomorú, mert anyagminőség és dizájn, valamint alapötletek mentén a Privateer Press játékai jópofák, kifejezetten szerethetők, mégha nem is kiemelkedők. A kártyalapok jó minőségűek, a rajzok szépek és színesek, mutatósak, a témaválasztás pedig remek, amit körbeölel az egységes koncepció. Míg a The UnderCity például a borzalmasan egysíkú, élettelen táblánál és az igazi extrákat nem tartalmazó játékmeneten hasal el (dungeon cralwerként amúgy nagyon lehet szeretni), addig a kártyajátékoknak a felsoroltak vesznek el az élvezeti értékéből. A Level 7 áll talán a legbiztosabb lábakon, legalábbis a második epizód, ami kiegészítőjével egészen erős 1v5 harcokat kínál a játékosoknak, miközben témája is erős. De a zombik és a PvZ rajongóinak a Zombies Keep Out is eredményezhet néhány kellemesen laza zombiirtós estét. 

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát