Nemrég a lengyel Rebel több társasa is eljutott hozzánk, így például Reiner Knizia legújabb fejlesztése, a San Francisco, vagy éppen a Zona: The Secret of Chernobyl, amiről majd bodak számol be, ha visszatért Csernobilból. Valamint itt a Chronicles of Avel, amire talán a leginkább kíváncsi lettem, hiszen Przemek Wojtkowiak szerzeménye kiemelten nagy hangsúlyt fektet arra, hogy fantasy környezetét, felfedezését és harcait a gyerekek számára is elérhetővé és érthetővé tegye, ezzel kedvezve az egész családnak. Eddig ugye inkább a felnőtteknek szánt, komolyabb darabok voltak jellemzők, hatalmas dobozokkal, és csak kevesen vállalták be a kicsit egyszerűbb és barátságosabb játékmenetet (pl. Adventure Tactics, amiről eddig sajnos nem tudtunk írni). De most itt a Chronicles of Avel

Chronicles of Avel

  • Kiadó/Partner: Rebel Studio
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kooperatív
  • Játékosok száma: 1-4 fő 
  • Játékidő: átlagosan 60-90 perc
  • Korcsoport: 8+
  • Nehézség: 1,93/5
  • Ára: itthon 14 000 forint körül található meg

A Chronicles of Avel háttere annyi, hogy a királynő felkérésére hősök és hősnők kerekednek fel, hogy Avel földjét bejárva begyűjtsék a szükséges felszerelést, csapdákat és torlaszokat építsenek, majd ha a Fekete Hold felkel, együtt szálljanak szembe a sötét és veszélyes Bestiával, aki az egész birodalmat eltörölheti, minden jóval egyetemben. Ehhez a játékosok karaktereket alkotnak, majd miután összeszedték a holmijukat, megindulnak a moduláris táblán. Ennyi a kezdés, a többi már legenda. 

Felfedezés, harc, védelem

A felkészülés elég egyszerű. Van egy Hold-sáv, ehhez kapcsolódik a kastély, amihez hozzá van rendelve még három kezdő lapka, majd ezek mellé rakunk különböző formákban egy további adag lapkát, de azok már lefordítva. Ami jópofa, az a karaktergenerálás, merthogy mindenki elvesz egy leemelhető tetejű, rétegelt táblát, amibe beletesz egy szimpatikus, nem mellesleg színezhető karakterlapot, majd megadja a nevét. Ez lehet saját ötlet alapján, de kapunk egy nagy lapnyi előre generált variációt, aminél két kocka dobása segíti a névgenerálást. Ha mindez megvolt, figuránkat és a kiegészítő tokeneket lepakoltuk, mindent elrendeztünk, fejenként húzunk még a zsákból egy-egy felszerelést (fegyver, páncél, ital), majd kezdhetjük is a kalandozást.

Ez a kalandozás pedig egy meglehetősen egyszerű mechanikával működik: két akciónk van, ez lehet mozgás, harc, egy-egy helyszín speciális hatásának alkalmazása vagy a pihenés. Mindez tetszőleges sorrendben, elosztásban, akár ismételve is az akciót. Mozgásnál egy lapkányit haladhatunk, és természetesen, ha eddig nem látogatott helyre megyünk, akkor azt átfordítjuk a színes oldalára. Amennyiben ezen van ellenfélnek fenntartott hely, akkor a méretnek megfelelően odarakunk egy szörnyet. Harcnál a kiszemelt, egy helyszínen lévő szörnyeteggel küzdhetünk meg, akinek tokenje mutatja, hány és milyen színű kockával kell dobnia a tőlünk balra ülő játékosnak, aki ilyenkor a lényt kezeli. Mi a karakter alap két zöld kockájával dobunk, illetve minden fegyver, páncél, ital hatását hozzáadhatjuk, ami újradobás, de extra kocka is lehet. Az ellenséges és saját kockák eredményét összevetjük, a fennmaradó sebzéseket mindenki megkapja, ha pedig sikerül legyűrni ellenfelünket, megkapjuk a tokenen lévő jutalmat.

A helyszínek egy rakás pozitív jutalmat biztosítanak. Ezért többnyire pénzt kell fizetni, cserébe kockadobással eldöntendő extrát, vagy valamilyen biztos jutalmat, “árucikket” kapunk. És ez lehet akár csapda vagy védelmi vonal is. Amire szükség van. Ugyanis, mikor mindenki végzett az akciójával, a jelölő halad a Hold-sávon, ezzel mindig kiváltva valami hatást (extra gyógyulás, ellenfelek megjelenése), de ha felkél a Fekete Hold, a Bestia is pályára lép, miközben minden, addig fel nem fedezett lapka átfordul, illetve szörnyek jelennek meg a vidéken. Innen jön a végjáték, ami során le kell győzni minden lényt, de legfőképpen a Bestiát – már csak azért is, mert mind megindulnak a főváros és a kastély felé, amit ha elérnek, elveszítjük a játékot. Ha legyőzzük a Bestiát? Megnyertük. 

Családi kaland

A Chronicles of Avel mechanikája és szabálya könnyen megérthető, elsajátítható, emiatt valóban kiváló lehetőséget biztosít a családnak a közös játékra. Nagyon jópofa megoldás a színezhető és akár tovább díszíthető, rajzolható karakterkialakítás a rétegelt táblával, ami főleg a kisebbeknek kedvez, de ők nagyon fogják értékelni és élvezni ezt a lehetőséget. Az art/dizájn telitalálat, hiszen nem túl komoly, de nem is abszolút gyerekes, ezáltal a felnőtteket is megfogja, ahogy a játékmenet is. Lényegében felfedezünk, gyűjtögetünk: pénzt, eszközöket, csapdákat és védelmi sáncokat, valamint fejlesztéseket, merthogy a felszerelés erősíthető is a megfelelő helyeken és módokon. Majd ha ideális esetben minden rendelkezésre áll, a Bestia pedig felébredt, mehet a végső harc, amikor mindent be kell vetni. 

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

És ez a játék egyik leginkább kérdőjeles része. Mert ha felébred a főellenfél, akkor nagyon gyorsan kell reagálni, egyben védve a falakat is, de persze megküzdve a szörnyekkel, ami persze nem egyszerű feladat. Emiatt 2 fővel sokkal kevesebb az esélyünk, mintha 4-en állnánk neki a kalandnak, begyűjtve mindent, majd elosztva erőnket a hát- és frontvonal között. Problémás lehet még a kockadobás, mert ha valakinek nincs szerencséje, alig fejlődik, és már a kisebb lények is lezúzhatják. Ráadásul kevésnek éreztem a helyszínlapkák és ezáltal a lehetőségek számát is, miközben az egyetlen főszörny sem túl sok. Erre azonban megoldást nyújt az idén érkező New Adventures kiegészítő, ami modulukat, új szörnyeket és küldetéseket hoz képbe, ezzel növelve az újrajátszhatóságot. Pozitívumai és negatívumai a Chronicles of Avel-nek tehát egyaránt akadnak, de akkor egyértelműen a pozitív irányba mozdul ki a mérleg nyelve, ha a hangulatot és élményt nézzük. Nem kiemelkedő játék, ráadásul a Talisman: Legendary Tales is hasonló módon próbálkozott, de úgy érzem, hogy a Rebel Studio játékában több lehetőség rejlik, amiket ha sikerül kiaknázni, egy második vagy teljes kiadással feltöltve a tartalom terén keletkezett hézagokat, akkor ez akár a műfajában még kiemelkedő darab is lehet.

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Rebel Studionak! A Chronicles of Avel ikonokkal kommunikál, szabályainak megértéséhez azonban nyelvtudás szükséges. Rajongói fordításról nem tudunk.)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Instagram-oldalát