Ishtar (nálunk Istár) avagy Inanna, Astarte, Astaroth és a korokon, népeken át megannyi más néven illetett istennő, nevéhez hasonlóan tevékenységi körében is sokoldalú. A szerelem, szépség, háborúk, igazság és nem mellesleg még a természet termékenységének őre is az akkád-asszír-babiloni, egyszóval és talán túlegyszerűsítve, a mezopotámiai panteonban. Az istennőről elnevezett társasjátékban főként utóbbi aspektusa domborodik ki, ugyanis nem kisebb feladattal kell megbirkóznunk, mint egy sivatag termékennyé varázsolása.

Ishtar: Gardens of Babylon

  • Hazai partner: Reflexshop
  • Kiadó: IELLO
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 2-4 fő
  • Játékidő: átlagosan 45 perc
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 2,29/5
  • Ajánlott fogyasztói ára: 12 990 forint

Az Ishtar: Gardens of Babylon során a célunk, hogy a rendelkezésre álló kutaktól kiindulva virágba borítsuk a sivatagot, méghozzá szó szerint. A nagy kezdőlapkákból a játékosok számánál kettővel többet tetszés szerint lerakva alkotjuk meg a játékteret, melyen az említett kút mellett sivatagos, köves és szent táblás mezők szerepelnek. A köveket ábrázoló mezőkre a rajtuk szereplő ábrának megfelelően három színben gyémántokat helyezünk, azután a központi „szőnyegre” először a vegetáció alakját meghatározó „csészék” kerülnek fel, majd azokra a nekik megfelelő vegetáció képpel lefelé, végül a buborékkal jelölt kezdőelemek, ezek viszont már képpel felfelé (két játékosnál az alsó kettő, három játékosnál a legalsó elem eltávolításra kerül). A szőnyeg közepén a szintlépéskor megszerezhető extrák, az egy és két mezőből álló, csak virágokat ábrázoló mezők, valamint egy-egy segítő kerül. Végezetül a fák pakliját megkeverjük és ötöt felfordítunk, ezek mindig pótlásra kerülnek, és minden játékos kap egy játékostáblát és egy lila gyémántot is.

Fásítási projekt

A játékmenet alig pár lépésből áll: először a locsolókannával jelölt mezőről húzunk egy vegetáció-elemet, majd a kannát arrébb helyezzük. Itt jegyezném meg, hogy a „kert” az egybefüggő füves és virágos mezőket jelenti, míg a „virágágyás” az egybefüggő virágos mezők összessége. Az elemünket pedig a táblára helyezzük, úgy, hogy az érintkezzen egy kúttal vagy egy azzal közvetlenül/közvetetten érintkező elemmel; de nem érint mások által irányított virágágyást, sem másik kutat, vagy olyan kertet, mely egy másik kúttal érintkezik, valamint nem fed le szent kőtáblát. Magyarán a kertek füves felülettel érintkezhetnek egymással, máshogy nem. Irányításunk alá pedig segítő lehelyezésével vonhatjuk a virágágyást, de nem mindegyik elem alkalmas erre, ezt a vegetáción látható kis ikon jelzi. További ikon még a szintlépést jelentő csillag, valamint a kérdőjel, mely ránk bízza, hogy mit szeretnénk, amikor egy ilyen ikonnal jelölt elemet helyezünk le.

A lefedett köves területekről felszedjük a gyémántokat, melyeket aztán vagy arra használhatunk, hogy ne a locsolókanna által jelölt mezőről vegyünk fel vegetációt; szintet lépjünk vagy ültethetünk fát is. Egy gyémánt felhasználásával egy vegetáció-elemet ugorhatunk át. Szintlépéshez két gyémántra van szükség, elsőként mindig a második sorban szereplő képességet választhatjuk, csak ennek feloldása után jöhet a fölött levő, első sorbéli képesség. Mind a tízet itt és most nem részletezném, a füzet egy külön lapja is magyarázza, de az ikonok is egyértelműek egy olvasat után. Egy-egy fáért pedig a kártyán szereplő gyémántokat kell kifizetnünk, egyszerre akár többet is vásárolhatunk, ha van megfelelő mennyiségű valutánk. A kártyát megőrizzük, és kapunk egy kis fa-tokent, melyet az általunk irányított kertekbe rakhatunk, de csak füves mezőre.

A játék addig folytatódik, amíg a szőnyegen két csésze ki nem ürül, ekkor még az adott kör körbemegy, majd a győzelmi pontok kerülnek összegzésre. Győzelmi pontokat elsősorban a kertekben levő virágágyások és a fákat ábrázoló lapok, illetve az általunk irányított kutak után kapunk, de közvetve vagy közvetlenül a megnyitott képességek is segíthetnek.

Édeskertesben

Az Ishtar: Gardens of Babylon egy nagyszerűen használható inzerttel, valamint abba előre bekészített elemekkel érkezik, az anyagminőségre és igényességre nincs panasz, de az árba talán belefért volna, hogy műanyag „vászon” borítással igazán prémium csomaggá varázsolják a komponenseket. A kis kutak, gyémántok, a meeple-ök jópofák, színük nem túl rikító, visszafogott, személy szerint tetszettek, de ez végső soron egyéni megítélés kérdése. Igazából a játék egyetlen nagy "baja", hogy magyarul (még) nem eléhető, csak angolul. Reméljük, hogy ez egyszer még változni fog.

Ha nagyon rövid akarok lenni, azt mondom, hogy az Ishtar: Gardens of Babylon egy egyszerű területfoglalós játék. De ezt nem negatívan értem, hiszen éppen a könnyű hozzáférhetősége miatt kiváló családi szórakozás, melyet bőven az ajánlott korosztály alatt is lehet élvezni, sőt két fő számára is éppoly izgalmas, mint három vagy négy játékos esetén. Gyors és egyszerű játékmenete alatt azonban bőven nyílik lehetőség a taktikázásra, és az elsőre bőségesnek tűnő, ám csakhamar szűkösnek bizonyuló hely mellett erőforrásaink is korlátozottak, ezek beosztása és céljaink prioritizálása rejti az utat a győzelemhez. Kezdő stratégáknak, területfoglalós játékokkal való első ismerkedésnek erősen ajánlott, mielőtt az absztraktabb, elvontabb címekbe vágna az ember.

(A tesztpéldányt köszönjük partnereinknek, a Reflexshopnak és a IELLO-nak!)

 Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát