3. The Last of Us

A Naughty Dog már hosszú évek óta készíti szorgalmasan a kizárólag a Sony konzoljaira megjelenő játékokat; a srácok már egészen a platform indulása óta jelen vannak, hiszen az eredeti PlayStationön a Crash Bandicoot-szériát tették le, majd az utódkonzolon a Jak and Daxter-sorozattal jeleskedtek. Mindkét szerzeményük nagyon sikeres volt, a csapat azonban igazán csak a jelenlegi generációban tudott a rivaldafénybe kerülni. Amíg mások küszködtek a PlayStation 3 rejtelmeinek kiismerésével, addig ők már a platform életciklusának elején számkápráztató játékot készítettek. Ez volt ugyebár az Uncharted, amiről első látásra könnyű azt hinni, hogy a Naughty Dog válasza a Tomb Raiderre, ám erről szó sincs -- egy egyedi szellemi tulajdonnal állunk szembe, mely megérdemelten bővült teljes sorozattá, s nagy valószínűséggel a PlayStation 4-en is tiszteletét teszi majd.

Most azonban nem az Unchartedről vagy csapat régebbi sikereiről van szó, hanem az új játékukról, mely minden valószínűség szerint az utolsó PlayStation 3-as munkájuk lesz, s egyúttal a leköszönő hardver egyik utolsó nagy durranása is. A The Last of Us egy új irányvonalat képvisel a stúdió eddigi játékainak sorában, ugyanis a tömérdek akciót és a poénok helyét átveszi a nagyon is komoly hangvétel, maga a játékvilág pedig semmiképpen sem barátságos vagy csodákkal teli, ellenben nagyon érdekes, s a maga módján csalogató, már ha annak lehet nevezni egy globális katasztrófa után mindenféle értelemben romokban heverő világot.

A történet szerint egy parazitagomba állatokról valahogyan átterjedt az emberekre, zombiszerű lényekké változtatva őket. A tudomány nem tudta megtalálni a kór ellenszerét, a kormányok pedig nem voltak képesek kordában tartani a fertőzés terjedését -- ez a kialakult pánikkal együtt tökéletes recept ahhoz, hogy a jól ismert társadalmi rend összeomoljon, ami természetesen meg is történt. A városok a katasztrófa lecsengése után kietlenné váltak, az utcákat pedig kegyetlen bandák uralják. Az a pár ember, aki nem lett a parazita áldozata vagy valamelyik útonálló célpontja, meghúzódva éli életét valamelyik karantén alá zárt városkában, s gondolni sem akar arra, hogy mi van a falakon túl. Az egyik ilyen ember a kőkemény Joel, a játék főhőse, akinek mégis ki kell merészkednie a viszonylagos biztonságot jelentő otthonából, hogy teljesítse egy barátjának tett ígéretét, miszerint elviszi az egyik ellenállócsoporthoz a fiatal Ellie-t. Kettejük Amerikát átszelő kalandját kísérhetjük majd végig a játékban.

Top 5: a nyár legjobban várt játékai

The Last of Us -- Platform: PlayStation 3 -- Megjelenés: 2013. június 14. -- Gépigény: nem készült PC-s verzió

2. Saints Row IV

A Volition, Inc. 2006 környékén hatalmas fába vágta a fejszéjét, egy olyan feladatot vállalva magára, amibe sokan belebuktak már vagy egyszerűen meg sem próbálták. A csapat elhatározta, hogy készít egy nyílt világú, külső nézetes akciójátékot, amiben egy piti bűnöző felemelkedését élhetjük át. Ismerős ugye? Persze, hiszen ez a közkedvelt GTA receptje, amit lemásolni még könnyű, de hasonló sikereket elérni már nagyon nehéz, pontosan azért, mert mindenki egy szemtelen koppintásnak nézni a programot, s ezzel el is intézi a témát. Ezzel a veszéllyel nézett tehát szembe a Volition, Inc., ám nagy szerencséjük volt, ugyanis az eredeti Saints Row érkezésekor még csak a messzeségben volt a GTA IV, s mivel mindenki egy hasonló, de már next-gen játékra vágyott, jobb híján benevezett erre.

A szerencsés időzítésnek és az egyébként odafigyeléssel végzett fejlesztésnek köszönhetően sikeres lett a Saints Row -- legalábbis pont annyira, hogy lehetségessé váljon egy folytatás. A helyzet azonban itt már alaposan nehezedett, ugyanis időközben megjelent a nagyszerű GTA IV, egy újabb klón pedig már nem jöhetett szóba, az ugyanis öngyilkosság lett volna. Ahhoz hogy kilépjenek a Rockstar árnyékából, a fejlesztők úgy döntöttek, hogy dobják a pókerarcot, és egy komolytalan játékot készítenek. Ez a döntés végül a javukra vált, hiszen azok, akik csalódtak Niko földhözragadt, komoly történetében, megtalálták a számításukat a jóval könnyedebb Saints Row 2-ben. A sorozat itt vált el teljesen az inspirációt jelentő GTA-tól, s mostanra már nem nagyon jut eszébe egy komoly játékosnak sem összehasonlítani a kettőt, hiszen két nagyon különböző, más és más okok miatt szerethető sorozatról beszélünk.

Idén már a negyedik játékot köszönhetjük a Saint Row famíliában, mely folytatja a második részben bemutatott, majd a harmadik részben még tovább vitt őrületet. Ezúttal a főszereplőnk nem holmi utcai banda vezetője, hanem egyenesen az Amerikai Egyesült Államok elnöke, akit idegen lények egy virtuális városban foglyul ejtettek. Az őrült felütést meg se próbáljátok megérteni, teljesen felesleges, csak azt kell tudni, hogy a megszokott játékmenet a különös körítésnek köszönhetően tovább bővül, még több olyan lehetőséget adva a kezünkbe, amiket máshol garantáltan nem találhatunk meg.

Top 5: a nyár legjobban várt játékai

Saints Row IV -- Platform: PC, Xbox 360, PlayStation 3 -- Megjelenés: 2013. augusztus 23. -- Gépigény: nem ismert

1. Remember Me

A tavalyi E3 volt az egyik legunalmasabb a rendezvény fennállásának történetében, ám emiatt nem okolhatjuk a szervezőket, ők arról nem tehetnek, hogy alaposan elhúzódott az aktuális konzolgeneráció. A vártnál hosszabb életciklus tavaly volt igazán fájó, mikor előzmények és folytatások tengerében csak néhány érdekességet találhattunk. Az egyik ilyen gyöngyszem a semmiből feltűnt Remember Me, mely az újdonságra szomjazó közönséget azonnal megfogta, ám ahhoz, hogy idáig eljussunk, rögös út vezetett.

A francia illetőségű Dontnod Entertainment a megalakulását követően, tehát 2008-ban kezdte meg a munkálatokat játékán, melynek akkoriban nem csak a neve, hanem a teljes koncepciója is egészen más volt. A program eredetileg Adrift névre hallgatott, s a globális felmelegedés miatt szinte teljesen vízzel borított bolygó még lakható városai között jetskivel közlekedetünk volna, különböző feladatokat megoldva. Egyszóval valami olyasmit álmodtak meg a csapat kreatívijai, mint amit a Kevin Costner főszereplésével készül Vízivilágban láthattunk, s noha alapvetően ez az elképzelés sem rossz, abban azt hiszem, mindannyian egyetérthetünk, hogy mégiscsak jobb, hogy végül a memóriák és Párizs köré építették a játékot, ezzel könnyebben megfoghatóvá téve a témát, az inspirációt ugyanis a közösségi hálózatok jelentették, s az a gondolat, hogy ezek milyen alakot ölthetnek a jövőben.

A Remember Me-ben 2084-et írunk, s a jövő eme variációjában a közösségi élmény egy eltorzult formáját láthatjuk, hiszen már a saját emlékeink sincsenek biztonságban, melyeket megoszthatunk egymás közt, átélhetjük másokét, de a legfontosabb, hogy módosíthatjuk is őket. Ebben a világban az emlékek lettek a legértékesebb termékek, ez pedig természetesen magával hozta azt is, hogy megjelentek az erre szakosodott bűnözők. A játék főhőse, Nilin is egy ilyen memóriatolvaj, aki Új-Párizsban, a világ egyik legnagyobb metropoliszában végzi a feladatát, mígnem a memóriamódosítást lehetővé tevő cég elfogja, s megszabadítja minden emlékétől. Ha tudnánk, akkor sem emlékeznénk, hogy miért történt ez velünk, az viszont biztos, hogy addig nem állunk meg, míg a végére nem járunk a dolognak. Az ellopott emlékeink kutatása során a város legszebb és legijesztőbb körzeteit is bejárjuk majd, mindeközben harcolva és emlékeket piszkálva, az igazság után kutatva.

Top 5: a nyár legjobban várt játékai

Remember Me -- Platform: PC, Xbox 360, PlayStation 3 -- Megjelenés: 2013. június 7. -- Gépigény: CPU: 2 magos / 2400 MHz, RAM: 2 GB, VGA: SM 3.0, DX 9.0c / 512 MB, HDD: 9 GB

Fontos leszögezni, hogy a megjelölt dátumok csak tájékoztató jellegűek, hiszen bármelyik nap jöhet hír egyik vagy másik játék késéséről, de bízok abban, hogy a felsoroltak közül mindegyik meg fog jelenni a nyári szünet folyamán. Mellesleg ti melyik játékot várjátok a legjobban idén nyáron?

1 2