Az E3 2014-gyel nemcsak az év legnagyobb videojátékos eseménye ért véget, de az is megmondhatóvá vált, hogy melyek voltak a Los Angeles-is show legjobb és legrosszabb alkotásai, sikerei, csalódásai, vagy épp leginkább kínos pillanatai. Négyrészes cikksorozatunkban mindenre kitérünk; a legklasszabb játékokat már tegnap bemutattuk, most pedig következzék egy kicsit szomorúbb téma, azaz az E3-as csalódások, amik sajnos idén sem maradtak el.

Ahelyett azonban, hogy kiemelnénk pár hiányzó játékot, gagyi videót, vagy unalmas prezentációt, inkább a show egészére összpontosítunk, bemutatva, hogy miért nem érte meg végigéjszakázni a Los Angeles-i bemutatót. Természetesen, ahogy eddig, most is egy szubjektív listát állítottunk össze -- egyetérteni nem muszáj, sőt, irány a komment-szekció és osszatok ki minket rendesen, ha kell. Na, de elég a mellébeszélésből, lássuk, mik voltak az E3 2014 legnagyobb csalódásai számunkra!

5.: Star Wars Battlefront – volt is, meg nem is

A Star Wars Battlefront tipikusan az a játék, ami csak azért létezik, mert a rajongók annyira követelik, hogy a Star Wars jogokkal szabadon játszadozó EA egyszerűen nem fordíthat hátat több millió potenciális vásárlónak. A játék E3-as jelenléte már a show előtt biztos volt, sokan csak azért nézték meg az EA egyébként meglehetősen lagymatag sajtókonferenciáját, hogy akcióban is lássák a Csillagok háborúja világának legnagyobb csatáit Frostbite 3-mal életre keltő shootert. Sajnos azonban a várakozók nagyot csalódtak. Csak egy rövidke videót kaptunk, nuku gameplay-jel, hogy tudjuk, igen, a DICE dolgozik a folytatáson, türelem. Hát oké, az van, mármint türelem, idestova ezer éve, de akkor minek kellett felcukkolni mindenkit, hm, kedves EA?

Star Wars Battlefront

4.: Kevés „next-gen” cím, a platform mindegy

Noha kórusban vághatnátok rá, hogy „hé, nem figyeltél, tele volt az E3 PS4-es meg Xbox One-os játékokkal”, mielőtt azonban még a fejemet vennétek, gondoljátok végig, hogy a bemutatott alkotások közül mely programok voltak azok, amik tényleg nem jelenhetnének meg az előző éra konzoljaira! Nem, a grafika nem számít. Na? Én várok… de minek, amikor alig lesz pár példa a valódi „next-gen feeling”-re. A Watch Dogs nemrég leszerepelt, így mostanra csak a már ismert játékok maradtak: The Division, The Crew, The Wicther 3: Wild Hunt, Batman: Arkham Knight és… ennyi. Ja, meg a No Man’s Sky, bár az elsősorban PC-s játék. Durva egyébként, hogy a felsorolt alkotások közül egyedül a Batmant nem láttuk tavaly, és még durvább, hogy pontos idei dátuma csak a The Crew-nak van. És ha már a 2013-as évnél tartunk…

3.: Kevés meglepetés – évet ismétlünk, vagy mi?

… fontos kiemelni, hogy az E3 2014-en alig akadtak meglepetések, gyakorlatilag már a show-t megelőző héten mindenki tudta, milyen játékok lesznek kint Los Angelesben. Ez pedig nemcsak azért szomorú, mert így elmarad a meglepetés ereje, de az E3-at mint rendezvényt is veszélyeztetik a korai leleplezések, sőt, megkérdőjelezik a dollármilliárdos befektetés létjogosultságát. Ki tudja, talán ezúttal tényleg a Nintendo az okosabb: nincs semmi cicó, csak egy online stream, tele bejelentésekkel és kész. Csak az E3-as stage bérlésén több millió dollárt spórol meg a japán konzolgyártó! Mivel pedig a játékkiadók szeretnék beelőzni egymást, már áprilisban megindul a bejelentés-roham, egy héttel a show előtt felkerülnek az E3-as trailerek, a sajtókonferenciáknál pedig többet ér a nyitott kiállítás pár aktív játéksátra, ahol ki is lehet próbálni a bemutatásra került alkotásokat.

e3-2014-tomeg.jpg

2.: Hiányzó játékok – Half-Life 3 confirmed?

A harmadik pontra visszautalva például milyen király lett volna már, ha egyszer csak Gabe Newell felmászott volna a színpadra, közölte volna, hogy „itt a Half-Life 3 trailer, enjoy”, és már megnyerte volna az egész E3-at! De sajna nem így történt, mert a Half-Life 3 nem volt jelent az E3-on. Elmaradt továbbá a Fallout 4 várva várt bejelentése, nem láttuk a Beyond Good & Evil 2-t (tényleg, az készül még egyáltalán?), a The Last Guardian sem adott életjelet, és az Agenttel sem robbantott atombombát a Rockstar Games. Ezek olyan címek, amiket évek óta vár mindenki, és soknak még a létezését is kétségbe lehet vonni lassan. Na, de sebaj, talán majd jövőre...

1.: Folytatás folytatás hátán

A legnagyobb csalódás viszont kétségtelenül a folytatások nevetséges zuhataga volt, melyből alig-alig tudott kikandikálni egy-egy friss IP. Megint ott tartunk, ahol cirka 10 éve: a kiadók félnek az új konzoloktól és nem mernek kockázatot vállalni, így egyre több trilógia, kvadrológia, pentalógia, kiafenetudjahanyadológia bontakozik ki. Persze mi nem bánunk egy Uncharted 4-et, egy új Doomot, vagy épp a sötét lovag negyedik eljövetelét. De azért jó volna, ha újdonságokat nemcsak az indie stúdiók villantanának. A nagyok közül a Sunset Overdrive, a The Order: 1886, a Bloodborne és a The Division az, amik nemcsak eredeti címek, de potenciál is van bennünk – viszont ahogy fentebb már írtuk, ezek közül sem sok akad, amiket korábban már ne láttunk volna. Reméljük, a 2015-ös E3-ra helyrerázódik a játékipar, mert ha ez marad az uralkodó tendencia, pár év múlva csak Call of Duty: So F*ckin’ Future Warfare és Battlefield: Kill All Bad Guys bejelentések lesznek várhatók.