Az E3 2014 végével nemcsak az év legnagyobb videojátékos eseménye ér véget, de az is megmondhatóvá válik, hogy melyek voltak a Los Angeles-i show legjobb és legrosszabb alkotásai, sikerei, csalódásai, vagy épp leginkább kínos pillanatai. Négyrészes cikksorozatunkban mindenre kitérünk majd, amire érdemes, ám a kesergés és fogcsikorgatás előtt kezdjünk valami jóval, és tekintsük át a kiállítás legjobbnak tűnő játékainak listáját.

Természetesen a bejelentéseket nem minden esetben követte gameplay-prezentáció, és a játékok korai állapota miatt nyilván nem lehet megállapítani, hogy milyen lesznek akkor, amikor végre mi is kipróbálhatjuk őket. Ezért most kizárólag a bemutatók szemszögéből vizsgáljuk meg őket. És ahogy mindig, most is hangsúlyozzuk, hogy ez egy szubjektív lista, amivel bizonyára nem mindenki ért majd egyet -- de hát pont ez a szép a szabad véleménynyilvánításban. Kezdjünk is neki!

5.: Sunset Overdrive – Xbox One

Az Xbox One egyik legújabb exkluzív címe elsőre nem nyerte el a tetszésemet, Obo kolléga viszont végig optimista volt, és lám, végül neki lett igaza. Az E3-as prezentáció az inFAMOUS, a Protoype és a Crackdown stílusjegyeinek igényes összességét villantotta meg, látványos grafikai tálalás és igen hangulatos, láthatóan komolytalan miliő ölelésében. Nem valószínű, hogy a Sunset Overdrive lesz az a system seller, ami majd még pár millió Xbox One eladásában nyújt segítséget a Microsoftnak, de pár kellemes órára biztos le fogja kötni a szabadabb jellegű sandbox alkotások szerelmeseit. Megjelenés október 28-án, e sorok írójának születésnapján, aki nem veszi zokon, ha valaki meglepi a játékkal, persze egy Xbox One kíséretében.

4.: The Division – Xbox One, PS4, PC

A The Division volt a tavalyi E3 legnagyobb durranása, gyakorlatilag az egyetlen olyan 2013-ban bemutatott játék, ami nemcsak attól tűnt next-gennek, hogy szebbek voltak rajta a textúrák, mint a többi shooteren, hanem léptékei és forradalmi megoldásai (ígéretei?) miatt is. Egy posztapokaliptikus New York, ahol tombol a fagyos tél, a játékosok pedig a totális káoszból próbálják visszaállítani a rendet, méghozzá egy MMORPG keretei között? Bizony, ez remekül hangzik, és a recept idénre sem kopott meg. Bár a megjelenést 2015-re csúsztatta a Ubisoft, a Ubisoft Massive alkotásának látványa magyarázatot ad a késés okára. Az E3-as demó rövid volt, de velős, Chris kolléga pedig azóta sem képes mást hajtogatni, csak azt, hogy „egy év… egy év… egy év…”.

3.: Uncharted 4: A Thief’s End – PS4

A lista egyetlen PS4-exkluzív játéka a már korábban bejelentett Uncharted-epizód, amit eleinte sokan előzménynek véltek, de szerencsére tévedtek, hisz az E3 2014-en bemutatott Uncharted 4: A Thief’s End igazi folytatás, mely ráadásul az utolsó Uncharted-játéknak tűnik. A leleplezést az E3-as show végére hagyta a Sony, a tömeg pedig egy emberként morajlott fel az animációs filmek minőségét megszégyenítő minőségű grafika láttán. Az Uncharted 4 úgy néz ki, mint valami, amit a jövőből szalajtottak -- igaz, érdemes hozzátenni, hogy bár a trailer „in-engine” volt, azaz a játék motorjával készült, ez még nem jelent egyet az „in-game” kifejezéssel, ami a tényleges játékgrafikára utal. Szép látvány ide vagy oda, az biztos, hogy a komorabb hangvétel jól áll az Unchartednek, a beszédes alcím („egy tolvaj vége”) és a videó alatti beszélgetés pedig azt a kellemetlen benyomást kelti, hogy Nathan talán az utolsó kalandjára indul a PS4-es programban. Megjelenés 2015-ben.

2.: The Witcher 3: Wild Hunt – PS4, Xbox One, PC

Most komolyan, meglepődött bárki is azon, hogy a lengyel CD Projekt RED játéka ilyen előkelő helyre tornászta fel magát? Az még hagyján, hogy az E3-as trailer egy komplett gameplay-videó volt Xbox One konzolról, illetve hogy a grafika láttán a Gurus E3-különítmény azonnal konstatálta, hogy a BioWare-nél már most zokognak a fejlesztők, Casey Hudson pedig tuti lehúz még egy üveg whiskey-t arra a sok antidepresszánsra, amit már a Mass Effect 3 kiadása óta tömköd magába. Ami viszont ennél sokkal fontosabb, az a The Witcher 3: Wild Hunt hatalmas világa: bár a pálya elméletileg nem lesz teljesen szabadon bejárható (vagy mégis?), a videón Geralt jó ideig szaladgált a perverzmód részletes terepen, míg végül összeakasztotta a bajszát egy griffel, amit olyan harci animációk közepette tanított móresre, hogy nemcsak a nyálunk csorgott, de minden bizonnyal a játékot futtató konzol is durván megizzadt. Megjelenés sajnos csak jövőre.

1.: No Man’s Sky – PC, PS4

Amikor a tavalyi VGX-en álmos szemeim először látták a No Man’s Sky-t, nemcsak hogy teljesen éber lettem, de nyolcéves kislány módjára halkan sikongatva rángattam az egeret, mondván, igen, ez az a játék, ami miatt ismét fejest ugrom majd az űrszimulátorok világába. A Joe Dangerökkel egyszer már sikert arató fejlesztők ugyanis nemcsak egy Elite-hez vagy Star Citizenhez képest színpompás és egyedi látványvilággal megáldott alkotást hoztak tető alá, de saját bevallásuk szerint egy komplett virtuális univerzumot hívtak életre, benne több millió fényévnyi, véletlenszerűen legenerált tartalommal, bolygókkal, napokkal, ködökkel, flórával és faunával -- azt mondják, a No Man’s Sky procedurálisan generált galaxisa akkora, hogy még ők sem tudják, mi minden van benne, és az általuk írt kód korlátai egyelőre ismeretlenek előttük. Mindezt egy olyan játékvideóval nyomatékosították, aminek láttán a gamer sajtó képviselő kikiáltották a programot az E3 győztesének. Ha csak a fele igaz annak, amit a No Man’s Sky ígér, már forradalomnak nézünk elébe. Azt említettük, hogy a gigászi világegyetem egy MMOG-ként működik, azaz a játékosok saját célokat létrehozva fedezhetik fel, vagy épp háborúzhatnak benne?