PC-n minden multiplatform játék jobb. Bár így lenne, de sajnos olykor egy drága PC előnyei nem érvényesülnek egyes játékokban. Hiába bírná a gépünk a 60 FPS-t, ha a fejlesztők a játékot mindössze 30-ra korlátozták. Lényegtelen, hogy mennyivel erősebb a számítógépünk nyers ereje egy konzolhoz mérten, ha a játék PC-s változata annyira pocsék, hogy még egy atomerőművön is csak stabil 10 képkocka/másodperces teljesítménnyel hajlandó futni.

De sokszor nem csak a teljesítménnyel van a gond: az irányítás katasztrofális egérrel és billentyűzettel, vagy épp a kezelőfelület olyannyira konzolra lett szabva, hogy a játék ezért élvezhetetlen lesz. Van, hogy még a felbontást sem lehet állítani, de vannak olyan félkész verziók is, ami még bugosak is. De sajnos olyan programmal is lehetett már találkozni, amiből kilépni csak az Alt+F4 kombóval tudtunk, mert a kilépés opció ugye luxus.

Nézzük, hogy miféle borzalmakkal találkozhattunk az évek során:

5. Resident Evil 4

A Resident Evil 4 felfrissítette a saját szériáját, és sokan máig az egyik legjobb survival horror játékként gondolnak rá, nem is véletlenül. De sajnos az eredeti PC-s változat egy katasztrófa volt, ahogy az a tesztünkből is kiderült. Aztán szerencsére 2014-ben jött a Resident Evil 4: Ultimate HD Edition, aminek a PC-s verziója is minőségi lett. Viszont előtte csak pokoli szenvedés várt a PC-s rajongókra:

„Gyönyörű”, 640x480-as előre rögzített videók rontják az ember szemét, a látvány pedig sokszor még Gamecube-on is szebb. Szóval a játék grafikai minősége nem olyan, mint amit akkoriban egy számítógépes verziótól vártunk volna, de legalább jól játszható? Háááát… nem. Az irányítás is hasonlóan jó: a gombok kiosztása nem az igazi, de a legrosszabb az, hogy csak a billentyűzetet használhatjuk, az egérről lemondhatunk. El lehet képzelni, hogy milyen „jól” működik így a célzás.

4. Saints Row 2

A Saints Row 2 nem fut valami jól PC-n, nagyon nem. A játék elsődlegesen az Xbox 360 hardverére lett szabva, a PC-s verzió épp csak azt nem veszi figyelembe, hogy a játékot általában nem egy Xbox 360-al nagyjából megegyező számítógépen futtatjuk. Mindegy, hogy melyik grafikai opciót veszed alacsonyabbra, nem számít, hogy mennyit vacakolsz a menüben a beállításokkal: a játék rosszul fog futni.

Lehet bármilyen erős géped, a Saints Row 2 ignorálni fogja, és „élvezheted” a játékot, sokszor nagyjából 15 FPS mellett. Hát az biztos, hogy itt nem lesz olyan sima, folyékony élményben részünk, mint a stabil 60 FPS-t produkáló 2016-os Doomban. A Saints Row 2 számítógépekre szánt változatát inkább érdemes elkerülni, a saját érdekünkben.

3. Batman: Arkham Knight

A Batman: Arkham Knight a Rocksteady Studios trilógiájának lezárása volt, minden rajongó epekedve várta. A konzolos felhasználók bizonyára nagyon élvezték a játékot, a PC-sek viszont kevésbé. Batman PC-n elvétette az ugrást és nagyon csúnyán landolt a betonon. A Rocksteady Studiost lefoglalta a konzolos verziók finomítása, szerencsére azokkal nincs is gond, a számítógépes kiadás viszont egy szörnyszülött lett. Mindössze egy maroknyi ember dolgozott rajta és ez meg is látszott.

Tele volt különböző hibákkal, még futtatni sem volt egyszerű és még a legerősebb gépek belsejét is pillanatok alatt megzabálta, hogy utána 10-15, esetleg 20-25 fps-es teljesítményt öklendezzen nekünk vissza a képernyőre. Ez a kiadás olyannyira használhatatlan volt, hogy visszavonták. Steamen rengetegen visszakérték a pénzüket. A Rocksteady Studios gőzerővel dolgozott utána, hogy kijavítsa ezt a verziót: sokat javítottak rajta, de ilyen alapanyagból nem lehetett várat építeni.

Ez a steames értékeléseken a mai napig meglátszik. A játékosokat még az sem vidíthatta fel, hogy a később steamre visszatért, nagyjából kijavított játék mellé a többi Batman: Arkham játék is járt. Két nagyon rossz dolgod van ebben az egészben: egy ismert, sokak által várt játék PC-s verziója semmi figyelmet nem kapott a megjelenésekor, és ezzel a hűséges PC-s rajongóknak okoztak akkora csalódást, amit egy ekkora cím esetén nem várnánk. A másik gond pedig az, hogy a Batman: Arkham Knight még most sem az igazi PC-n.

2. Dark Souls: Prepare to Die Edition

A From Software az eredeti Dark Souls idején nem szokott PC-re fejleszteni, így nem is értettek hozzá. Viszont a Dark Souls hatalmas sikert aratott, a PC-s felhasználók is szerették volna átélni a halálos kalandot, és ezt minden fronton jelezték is csapatnak, akik végül engedtek a rajongói nyomásnak. Viszont azt is közölték, hogy ők bizony nem értenek a PC-s átiratokhoz, így sok jóra ne számítsunk majd.

Sajnos tényleg nem volt érdemes sok jóra számítani: a felbontás nagyon alacsony volt, és rendesen állítani sem lehetett (ezt egy rajongói mod szerencsére orvosolta, sok egyéb problémával együtt). A PC-s verzió nem volt szebb, mint a konzolos. Sokszor lassult, általában pontosan ott, ahol a konzolos kiadások is (legtöbbször indokolatlanul 15 FPS-re esett le a teljesítmény).

Az egér is billentyűzet kezelése katasztrofális volt, a klaviatúra billentyűi helyett pedig a játék mindig az Xbox 360 kontroller gombjait mutatta. A frissítések előtt pedig még rendesen kilépni sem lehetett a játékból. Szerencsére ma már jobb a helyzet, részben a frissítéseknek köszönhetően, de leginkább a lelkes rajongóknak és a modifikációiknak.  A folytatások PC-s kiadásával pedig már nem volt komolyabb gond.

1. Grand Theft Auto 4

A Grand Theft Auto 4-et mindenki várta, és vajon mivel lehetett a legjobban lelombozni a várakozókat? Hát egy gyalázatos PC-s verzióval. Nagyjából azt tudom erről is leírni, mint az Arkham Knightról: egy hatalmas rajongótábort hagytak cserben egy félkész, minden tekintetben pocsék számítógépes változattal, ami a mai napig nem lett teljesen kijavítva.

Hiányos beállítási lehetőségek, grafikai bugok és rossz teljesítmény rontotta az összképet. A frissítések itt is sokat javítottak a programon, de az jól összefoglalja a helyzet súlyosságát, hogy még a manapság sem egyszerű olyan gépet pakolni a GTA 4 alá, amin maximális beállításokkal, ideális sebesség és stabil teljesítmény mellett fut.

Nincs miről beszélni, ezzel a verzióval szerintem soknak találkoztatok, így első kézből tapasztalhattátok meg ezt a hatalmas csalódást, ezért nem is érdemes tovább tépdesni a régi sebeket. Szerencsére a Rockstar Games tanult a dologból, és a későbbi játékaik PC-s változatai kiemelkedő minőséget képviseltek. A Max Payne 3 és a Grand Theft Auto 5 is PC-n mutatja meg igazán a foga fehérjét.

Találkoztatok hasonlóan rossz számítógépes változatokkal? Számotokra melyik PC-s verzió jelentett hatalmas csalódást?