Előre kell bocsájtanom, hogy ugyan mostanság – helyesebben szólva valahol a Diablo 3 és a Starcraft 2 között – elvesztett engem a Blizzard. pedig egyenesen rajongtam értük annó. No, nem azért lett így mert rosszak lettek volna termékeik, csak valahogy így alakult. Adtam nekik esélyt, találtam (nekem) jobb elfoglaltságot helyettük. Ettől függetlenül elismerem, hogy jó játékokat tettek le az asztalra, az Overwatch, Heroes of the Storm, Hearthstone mind-mind hatalmas rajongótábornak örvendenek, nyilván nem véletlenül. Sőt, régebbi címeiket is becsben tartják, lásd a World of Warcraft máig tartó menetelését, vagy az éppen most bejelentett Warcraft 3 remastert. Éppen ezért nem értem, hogy miért éppen a Diablót kellet megerőszakolni…

Ok-okozat

Na jó, kicsit visszaveszek a melodrámából és jobban kifejtem. Láthattuk nemrégiben, hogy milyen fogadtatásban részesült az E3 2018-on bejelentett Command & Conquer mobilos változata (tökéletes a párhuzam: legendás PC-játék költözik mobilra), ezért nem is értem, hogy a Blizzardnál ezek után úgy gondolták, hogy jó ötlet lesz egyik legrégebbi frencsájzukat hasonló sorsra juttatni. Persze nyilván akkor már közel kész volt a játék, nem volt visszaút. Mikor e sorokat írom (szombaton reggel, távol otthonról), még relatíve friss a hír, de mire olvassátok, már jóformán vége lesz a BlizzCon 2018-nak. Csak azért fontos ezt megjegyeznem, mert pillanatnyilag még csak meghitelezem a felhördülést, ami a rajongók részéről övezni fogja a bejelentést. Márpedig övezni fogja, és egyetemes utálatnak „örvendhet” majd a mobilos Diablo, erre mérget veszek.

Na de miért? A válasz egyszerű, de összetett. Ha mélyebbre nézünk, egy egész halom hibát fedezhetünk fel, melyek már borítékolták előre a kitörő gyűlölethullámot. Egyrészt egy „őspécés” címből mobilos verziót faragnak, ami önmagában szitokszónak számít a keményvonalas rajongók körében. Aztán ott vannak az ezzel járó üzleti praktikák, a grind, az időzítő, a mikrotranzakciók, ésatöbbi, valamint azok általános utálata. Másrészt, és itt igazából ezen van a hangsúly: a rajongók nem erre vágytak. Annyira nem, hogy a pletykák már magukat gyártották, a Blizzard meg nagyon nem akarta (tudta?) tagadni őket. Oké, végül csak közölték, hogy nem lesz Diablo 4 bejelentés, de a többség számára ez még így is pofánrúgás volt a javából.

diablo-immortal-1.jpeg

Sokkal egyszerűbb lett volna, ha inkább a Switch-portot tartogatják a BlizzConra (vagy semmit), mert egyértelmű volt, hogy ezzel a kiéheztetett rajongókat csak felhergelni lehet. Erre berakják utolsó leleplezésnek, ami hagyományosan a legnagyobb durranás szokott lenni, és mellé még annyit sem sikerül összehozni, amennyit a Bethesda „mutatott” a TES 6-ból, hogy ne boruljanak ki jó páran… hát… marketingből egyes alá, na. Szegény Wyatt Cheng meg feszenghetett a színpadon, miközben kellemetlen kérdéseket szegeztek neki a nyilvánosság előtt.

Miért pont Diablo?

Ahogy Lovasi is megénekelte: „Pénz nélkül, jaj, meghal a Föld” – értem én, és már számtalanszor leírtam kommentben és cikkben is, hogy a fejlesztők és kiadók is pénzből élnek. De miért kell egy annak idején szenvedéllyel és odaadással készült, már-már műfajteremtő és egy egész generációból nosztalgiát kiváltó címet tönkretenni azzal, hogy feláldozzák azt a mikrotranzakciók oltárán? Főleg, hogy némi túlzással bármit kiadhattak volna Diablo 4 címkével, ugyanúgy eladható lett volna és garantáltan bőséges hasznot hozott volna. Ja, várj…

diablo-3-treasure-goblin.jpg

Ha belegondolunk, a lépés tulajdonképpen logikus: a Diablo maga a tökéletes mobiljáték-alapanyag. A számos karakter, rengeteg képesség, iszonyat magas újrajátszhatósági faktor, a játék szerves részeként szolgáló grind, a könnyű bővíthetőség és az addiktív játékmenet mind adott, és mind hozzájárulnak a játékkal töltött idő kitolásához. Erre rárakódik a frencsájz népszerűsége, vagyis egy hatalmas rajongói bázis, ezt rádobják a hatalmas mobiljáték-piacra, aztán már csak egy kis extra pénzköltési lehetőség kell bele és kész is a pénznyomda. Üzleti szempontból tökéletes, nem is értem, miért nem jutott korábban az eszükbe.

Depi End

Pedig eddig olyan ügyesen lavíroztak: az Overwatch lootboxai és a Hearthstone kártyacsomagjai még belül voltak egy határon, eddig sosem volt körülöttük akkora felzúdulás. Azt már csak zárójelben jegyezném meg, hogy ha az Electronic Arts csinálta volna ugyanazt, amit az Activision-Blizzard a fenti címeknél, akkor már rég állt volna a bál (és ez nem mentség senkinek, mielőtt bárki bármit belelátna a mondatba). De mindig van egy első eset, ugye. És akkor kezdhetünk ujjal mutogatni, mert akármennyire szeretné bárki képzeletben külön kezelni őket, az Activision-Blizzard mégiscsak egyazon cég, egyazon (leg)felsővezetéssel, egyazon döntéshozókkal, immáron bő egy évtizede.

diablo-puppet.jpg

köszi a képet dorkly!

Persze lehet, sőt szinte garantált, hogy „sikeres” lesz a Diablo: Immortal és jó sok pénzt hoz. Én már csak azon gondolkozom, hogy mikor teszik fel a kérdést a kiadók maguknak: a rövidtávú haszon érdekében tényleg megéri bekockáztatni, hogy egy gondosan építgetett várat, saját rajongóbázisukat lerombolják? De kit is áltatok, amíg pénz van, minden le van sza… sajnálva magasról. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy ha ott lettem volna, akkor bekiabálással vagy más módon fejeztem volna ki magam. Hanem megjelenése után, mivel valószínű free-to-play lesz, kipróbálom, aztán csendben szavazok a pénztárcámmal. Ezt javaslom nektek is.