Frissítés: pár órával a cikk publikálása után érkezett a hír, hogy a Sony többek között Magyarországra is kiterjeszti a felhő alapú szolgáltatást, így június 22-től a Premium Tier lesz elérhető nálunk is a korábbi Deluxe csomag helyett.

Bár nem szeretnék a konzolháborúban állást foglalni, úgy vélem, az mind a PlayStation-, mind az Xbox-pártiak számára tény, hogy debütálása óta a Microsoft előfizetéses szolgáltatása alapjaiban kezdte átformálni a konzolos játékipart és a játékok vásárlásának/birtoklásának fogalmát. A szolgáltatás népszerűsége és sikere egyértelmű, a kiadó 25 milliós előfizetői számról számolt be, a Game Pass sikeréhez pedig nagyban hozzájárul, hogy hála az Ultimate csomag által tartalmazott Cloud Gaming elemnek, még azok is kipróbálhatnak végre olyan klasszikusokat, mint a Fable, vagy a Gears of War, akik fizikai Xbox konzollal nem rendelkeznek, sőt nem is terveznek szert tenni rá a jövőben.

0101.jpg

Sokak szerint csak idő kérdése volt, hogy a Sony mikor ad erre valamilyen konkrét választ, mikor dob be egy komoly konkurenst a Game Pass ellen, saját, igen impozáns fejlesztőcsapatai és sorozatai révén, azonban aki jobban ismerte a kiadót, az tudta, hogy házon belül már tulajdonképpen volt is ilyesmi – csak épp minimális figyelmet és támogatást kapott. Ez volt a PlayStation Now, mely a mi régiónkban nem volt elérhető, és egy igen méretes, 700 játékból álló katalógust kínált, melyből a PS4-es játékokat a Game Passhoz hasonlóan le is tölthettük a hardverre, míg a PS3-as címeket a felhőből streamelhettük. Szinte érthetetlennek tűnt, a Sony miért nem fektet nagyobb erőforrásokat a szolgáltatás népszerűsítésébe és terjesztésébe. És bár úgy tűnik, a PlayStation Plus-előfizetések átszervezésével, melynek magasabb tierjei lényegében magukba olvasztják a Now-t, erre végre sor kerül, ez a szolgáltatás rendelkezett pár olyan gyerekbetegséggel, melyeket remélhetőleg leküzdenek a júniusra tervezett rajtig.

A rövidke listát azon tapasztalatok alapján állítottam össze, amelyeket egy brit account segítségével szereztem a PlayStation Now előfizetés próbálgatása során.

1. Streaming szerverek

Kezdjük a legkézenfekvőbb problémával. A PlayStation egyik legnagyobb erőssége, hogy streaming szolgáltatása már jóval a Microsot XCloud-ja előtt rendelkezésre állt és működött (nem is akárhogy, még Magyarországról elérve is tűrhető a késleltetés), hála a felvásárolt Gaikai és OnLive technológiáknak, azonban érthetetlen okokból a szervereket a mai napig nem terjesztették ki. Emiatt lesz például nálunk is elérhetetlen a legmagasabb szintű csomag, amely magába foglalja a streaminget – és a visszafelé kompatibilitás hiányában lényegében a méretes PlayStation 3-könyvtárat is. A PS1-es, PS2-es címek és a szintén masszív PS4-felhozatal miatt így is jó dealnek tűnik majd az egybevont PS Now és Plus – viszont a PS3-as könyvtár hiánya, főleg úgy, hogy rengeteg, azon elérhető cím azóta sem jelent meg más platformra (például régi God of War-részek), nagyon érezhető lesz.

0202.jpg

2. Gyakoribb frissítések

Bár a Sony havi 3-4 új addíciója a PS Now szolgáltatáshoz, a két-három PlayStation Plus játék mellett, még viszonylag elfogadható frissítés (az EA Play és a Uplay+ lényegesen ritkábban kap új tartalmat a DLC-ken kívül), a Microsoft havi minimum két nagy adagjához képest ez meglehetősen kevés. Ugyan tény, hogy az Xbox-ra érkező új címek egy jó része is inkább indie megjelenés szokott lenni, a Sony pedig már eleve kijelentette, hogy nem tervez Day One exkluzívokat rádobni a szolgáltatásra (ezzel viszont az egyetlen olyan nagy játékkiadó lesz, akinél a legdrágább előfizetési csomag ezt nem vonja magával), a hosszú távú előfizetések tekintetében talán érdemes lenne elgondolkodni azon, hogy még ha kisebb vagy régebbi címekkel is, de gyakrabban bővítsék a kínálatot.

3. Konzisztensebb sorozatok

A PS Now próbálgatása során az egyik legérthetetlenebb dolog számomra az volt, hogy mennyire inkonzisztensek egyes sorozatok akár az elérhető részek, akár azok platformjai tekintetében. Például fent van rajta a teljes PlayStation 3-as Ratchet and Clank-vonal – kivéve a Tools of Destruction-t, ami az egész Future-trilógia kezdete. Szintén érthetetlen, hogy ha egyszer a Resistance 3 fent van, a széria pedig a Sony tulajdona, miért hiányzik az első két rész? Vagy az első három Uncharted-játék és a The Last of Us miért csak streamelhető PS3 cím, ha egyszer van belőlük PS4-es remaster, mely a streamelés mellett letölthető is lehetne? A Heavy Rain és a Beyond Two Souls például már PS4-es portként van fent. A váltásig a Sony készül egy elég jelentős frissítéssel, erre pedig szükség is van, mert hiába örültem annak, hogy még olyan kevésbé ismert darabok is elérhetőek a Now-on, mint a Quantum Theory, a WET, a The Darkness első része vagy a Trinity: Souls of Zill’Oll (melyre szerintem itthon emlékszik durván öt-hat játékos, melyből egy vagyok én), nem ártana, ha legalább a saját, húzócímnek számító sorozatok teljes és egységes reprezentációt kapnának a szolgáltatáson.

0303.jpg

Kérdéses, hogy vajon a Sony valóban rivalizálni szeretne-e a Game Passszal, vagy pusztán az ipari trendek késztették arra, hogy összevonja és szélesebb körben elérhetővé tegye előfizetői csomagjait. A probléma csupán az, hogy a kinti Now próbálgatása alapján teljes mértékben meg vagyok róla győzve, hogy lényegében ott van a kezükben valami, ami egyenértékű lehet a Microsoft előfizetésével – csak épp mintha azt kénytelen-kelletlen, kötelező körként kezelnék, miközben minden bizonnyal ők is és a játékosok is jól járnának vele. Hogy a fenti problémákat orvosolják-e az indulásig, esetleg a streaminget helyettesítik-e majd egy ponton mással (egy ideje fel-felbukkannak pletykák, miszerint a Sony javában kísérletezik a PS3-as emulációval), az néhány hónap múlva kiderül.