Több mint egy éve azzal kezdtük az Atelier Ryza tesztjét, hogy a fejlesztőknek őszinte elismerés jár azért, hogy képesek úgy életben tartani az Atelier-szériát, hogy tulajdonképpen ugyanazt a játékot adják el újra meg újra. Ráadásul a Mysterious sorozat, az Arland-trilógia, annak a folytatása, és az Atelier Ryza együtt több mint 6000 nagyon pozitív értékelést szedett össze Steamen.

A Gust csapata tud valamit, a Ryza pedig 2019 végén úgy frissítette fel a több mint két évtizedes receptet, hogy még azoknak is frissnek, újszerűnek hatott, akik az alkimista kislányokat már régóta kísérik el útjaikon. Most pedig a sorozat történetében előszőr fordul elő, hogy egy második rész nem egy új főszereplőt mutat be, hanem az első játékban megismert hölgyike történetét folytatja. Az Atelier Ryza 2 tavaly decemberben jelent meg Japánban, egy éves fejlesztési idő után. Lássuk, hogy ez mire volt elég…

A nagy út

Nagyon sok mindenre! Az Atelier Ryza 2 fejlődése még az előző részhez képest is lenyűgöző, de ne szaladjunk ennyire előre! A játék három évvel az első rész után játszódik: annak a végén a konfliktus megoldása után Ryza és barátai folytatták életüket: a kislány a szigeten maradt, képzett alkimistaként, míg a többiek elhagyták otthonukat, hogy máshol találják meg céljaikat. Innen indul a második felvonás: Ryza úgy érzi, hogy fejlődése megakadt, nem tud újat mutatni. A lehetőség a tanulásra azonban tálcán kínálja magát, amikor falujának egyik vagyonos lakója megbízza a feladattal, hogy derítse ki, mi a birtokában lévő titokzatos kristály tojás titka… Ryza a fővárosba utazik, ahol összetalálkozik barátaival, és igen hamar egy új kaland közepén találja magát.

Innen indul az igazi történet. A Gust, ahogy eddig is tette, egy szívet-lelket melengető sztorit írt, de tőlük szokatlan módon, a játék a valóságra is bőven reflektál: Ryza megtudja, hogy egy nagyvárosban az élet drága, hogy az albérlet tízszer annyiba kerül egy hónapban, mint a szigeten egy egész évben, és azt is, hogy bizony vannak rossz emberek is, akik simán meglopják az utcán. Ez a vonal egyébként remekül áll a játéknak, miközben a főszerepet ezúttal a főváros körüli számos rom és természetesen a Ryzának adott kristály tojás játssza. A romok felfedezése és a múlt történéseinek összerakása Ryza és barátainak fő feladata, ezzel egy újabb réteg kerül a játékba: itt most már nemcsak az alkimiáról van szó, hanem egy felnőtt hölgy feladatáról, ami egyben utat mutat számára a további fejlődéshez.

Mászunk, úszunk, lengünk

És itt jönnek be az Atelier Ryza 2 új lehetőségei: bár a játék a két évtizede megszokott sablonokból építkezik, vagyis a szintézis, a harc, a felfedezés hármasa áll a középpontban, a fejlesztők olyan dolgokkal bolondítotték meg a receptet, ami az egész formulát új szintre emelte. Először is, a pályatervezésnek köszönhetően Ryza tud mászni, úszni, köteleken lengedezni, sőt még állatok hátára is felmászhat, és ezek bár apróságnak tűnnek, mégis fontosak nemcsak a játékmenet, de a történet szempontjából is. A romok remekül festenek, felfedezésükhöz pedig segítséget nyújt egy iránytű, mely utat mutat emléktöredékekhez és más dolgokhoz. A naplóban ezeket összerakva jutunk el a nagy titokhoz, amely az ősi idegenek legfontosabb kérdéseire ad választ…

Persze a romok között és máshol is sokat kell harcolni. Az előző játékban megújult harcrendszer ismét kivővült: minden egyes cselekedettel akciópontokat lehet gyűjteni, az akciópontokat speciális támadásokra lehet elkölteni, és minél több támadási formát fűzünk egybe, a partiban és ezzel együtt a küzdelmekben résztvevő szereplők egyre magasabb taktikai szintet érhetnek el. Atelier-játékban a harc még sosem volt ennyire pörgős, ráadásul a küzdelmek közben egy gombnyomással bármelyik küzdő felet ki lehet választani.

Ha pedig véget ért a harc, a szintézisre kell koncentrálni: rengeteg új alapanyag áll rendelkezésre, de a receptek ezúttal nem alapanyag gyűjtés közben jutnak Ryza eszébe, és nem is könyveket megvásárolva lehet megtanulni ezeket. Ehelyett a szintézis gyakorlásával kapunk képességpontokat, melyeket kezdetben receptekre, a történet előrehaladtával pedig más dolgokra, tulajdonságokra is el lehet költeni.

Csodás környezet

Az Atelier-játékok mindig is csodásan festettek, és ez alól az Atelier Ryza sem kivétel. A főváros, környezete, a karakterek mind lenyűgözően festenek, különösen akkor, ha éppen esik az eső. Ilyenkor a kivilágított főváros összes fénye visszatükröződik az esőáztatta utcákon, amiben percekig lehet gyönyörködni. Szerencsére a vekker nem sietett, bőven van idő mindent megnézni, felfedezni: a kávézóban lehet küldetéseket felvenni, a naplóban lehet megnézni, hogy milyen feladatai vannak Ryzának. Van gyorsutazás, így nem kell mindig lefutni az utat, ha egy előzőleg felfedezett helyre vissza akarunk térni: pár másodperc alatt betöltődik minden.

A fent említettek a legfontosabb újdonságok a játékban: az Atelier Ryza 2 még ennél is több mindent rejt, és úgy mutatja meg titkait, ahogy egyre többet foglalkozunk vele. Ryza karakterében az első rész után bőven maradt potenciál, ezt a potenciált pedig a fejlesztők képesek voltak kibővíteni, tökéletesíteni. Az Atelier Ryza-teszt végén azt írtuk, hogy a játék az Atelier-programok új generációjába tartozik: ezen állítás igazsága pedig az új epizóddal bizonyosodott be. Jövőre a trilógia befejeződik: abban biztosak lehetünk, hogy Ryza története szép véget kap, de jelenleg csak találgathatunk, hogy a Gust mit rejteget még alkimista műhelyének mélyén…