Heroine's Quest: The Herald of Ragnarok

Heroine’s Quest teszt

Volt idő, amikor nem volt könnyű fokozat, nem voltak mindenben kisegítő videók, egy játék nem fejeződött be hat óra alatt, egy teszt megírása pedig szó szerint heteket vett igénybe. Ennek a letűnt kornak állít emléket az ingyenes Heroine's Quest: The Herald of Ragnarok, melynek alkotói megszállott King’s Quest rajongók. Üljetek hát fel velünk az időgépre, mert meg sem állunk a késő 80-as évekig!

Ha ingyen játékokról van szó, az emberek többsége végtelenül egyszerű flashprogramokra asszociál, esetleg beugrik egy-egy nagyobb mod, vagy valami emlékezetes ökörség, mint az „Ezzel játszunk...”-ban is kipróbált Goat Petting Simulator. Holott ma már más idők járnak, a független fejlesztők egyre nagyobb szeletet vágnak ki a videojáték-ipar olcsó szegmenséből, és bizony léteznek olyan alkotók, akik minden szakértelmüket beleadják egy teljesen ingyenes projektbe, csak hogy szívvel-lélekkel adózzanak az álmaiknak. Jó példa erre a tavaly tesztelt The Last Door, karácsonykor pedig berobbant a köztudatba tesztünk alanya is, a Heroine's Quest: The Herald of Ragnarok. A Crystal Shard nevű indie brigád meglehetősen sok tagot számlál, de még így is hosszú évek kemény munkája kellett ahhoz, hogy a King’s Quest fanatikusokból álló csapat előrukkolhasson a kész programmal. A Heroine’s Quest végül tavaly karácsonykor jelent meg, és elkápráztatta a retrós közösséget.

Előre a múltba!

Már rögtön a játék elindítása után szembesülünk a Heroine’s Quest döbbenetes kidolgozottságával. A 320x200-as felbontású, amigás játékokat idéző SVGA grafika, na meg a pixelenként megrajzolt, lenyűgöző menü minden olyan játékos pulzusszámát megemeli, aki észnél volt a 80-as években és nem ijedt meg a Sierra árnyékától. Bár a fő inspiráció bevallottan a King’s Quest-sorozat volt, a Crystal Shard nem átallott belekeverni a kalandjátékok ősi receptjébe némi szerepjátékos varázsport. Induláskor rögtön választanunk kell egy kasztot: ez lehet varázsló, harcos vagy zsivány, szigorúan a tradicionális RPG-k szellemében. Ezt követően a képességeink között oszthatjuk el kezdőpontjainkat, majd ha végeztünk, megnézzük az intrót, ami bemutatja az alapkonfliktust: hősnőnk egy téli erdőben igyekszik tova, mikor is útonállók csapdájába esik. Szerencsére arra jár a közeli városka harcos céhének vezére, és megmenti a hó alá szorult szőkeséget, aki magához térve elindul, hogy visszaszerezze, ami az övé.

A történet viszonylag lassan nyílik ki, viszont a játék simán elnyúlhat több tíz órára, ami egy hasonló stílusú alkotástól teljesen érthető. A forgatókönyvtől tartalmilag azt kapjuk, amit első ránézésre várnánk: meseszerű fantasykaland vár ránk, varázslókkal, trollokkal, és egy nagy adag északi mitológiával, ami a Skyrim tükrében érdekes analógiája a régi és új összefonódásának. Mielőtt pedig továbbmennénk, leszögezzük, hogy csak női karaktert alakíthatunk, amire az angol "heroine" szó is utal a címben. (A "jaj de vicces, van egy ilyen drog is, hahaha"-jellegű poénok valószínűleg minden tíz évnél idősebb olvasó számára unalmasak, csak mondjuk.)

A játékmenet az RPG-k és point ’n’ click kalandok érdekes elegye. Tárgyakat gyűjtünk, fejtörőkön verekedjük át magunkat, nagyon sokat beszélgetünk a világ lakóival, felfedezünk, és fő-, illetve mellékküldeteséseket oldunk meg, hogy az így szerzett tapasztalatból és pénzből egyre erősebbé tegyük karakterünket. A terep 2D-s hátterekre bomlik, ám ezeken sokszor 3D-ben mozoghatunk, sőt, nem ússzuk meg a harcot sem, ami valós időben zajlik és... na, igen, ez az a pont, ahol a régimódi játéktervezés sajna csődöt mond. Az alapötlet, miszerint a billentyűzet megfelelő gombjainak lenyomásával döfködhetjük az ellenfelet, elkerülve annak sokszor azonnali halált okozót csapásait, alapvetően nem rossz. Sajnos azonban nagyon-nagyon sok időbe telik belejönni a dologba, és mivel nincsenek ellenőrzőpontok, az ember könnyedén elfeledkezik a mentés gyakorlatáról, hogy egy elbukott kaszabolás után egyszer csak a főmenüben találja magát.

Természetesen a régi játékokban is ez volt a megszokott metódus, de attól még muszáj elismerni, hogy az ilyen húzások sok újoncot elrémíthetenek a Heroine’s Questtől. És akkor még a sokszor embertelenül nehéz logikai feladványokról nem is beszéltünk! A Crystal Shard komolyan vette a múltidézést, a játékban egyáltalán nem egyértelmű, merre kell mennünk vagy mit kell csinálnunk, a térkép pedig csak több óra bolyongást követően nyílik meg teljesen. Csak úgy kapkodjuk a fejünket, hogy a sok felszedhető tárgy mégis mi célt szolgál, vagy melyik NPC által adott küldetés löki előrébb a történetet. Ráadásul a három kaszt eltérő küldetéseket, dialógusokat, fordulatokat eredményez, azaz nem csak egyszer érdemes végigcsoszogni a programon. Ez már tartalom, srácok!

Magas lebontás

A Heroine’s Quest látványvilága gyakorlatilag tökéletes. A retrós technológiát igényes grafikusi munka dobja fel, fél óra után már észre sem vesszük, hogy egy pixeles, DOS-os jellegű programmal játszunk. A karakterekről készült közeli portrék nagyon szépek, a dialógusokat pedig szinkronizálták, ami egész egyszerűen döbbenetes mennyiségű extra időráfordítást jelent a Crytsal Shardtól. Egyedül az irányítás okán lehet belekötni a játékba. A harcról már volt szó, de a kattintgatós kalandelemek sem sikerültek hibátlanra. Manuálisan kell váltanunk például a kurzor beszéd, cselekvés és vizsgálás parancsai között, ami már évek óta hanyagolt megoldás a műfajban. Oké, értjük, hogy old-shcool, meg retró, meg effélék, de azért az elavult tervezési lépéseket illett volna kerülnie a programozóknak. Meg lehet szokni a dolgot, sőt, még az eleinte őrületbe kergető navigálás is kitanulható (ajánlott térképet rajzolni), de az biztos, hogy a srácoknak el kell felejteni ezeket a húzásokat, ha egy nap játékkészítésből szeretnének megélni.

Ugyanakkor muszáj elfogadni, hogy funkciója terén a Heroine’s Quest teljesíti az összes létező kihívást. Ez egy ízig-vérig retrójáték, olyan, amilyennel már húsz éve nem találkozunk a boltok polcain. Mivel ingyenes, még azoknak is ajánljuk a letöltését, akik nem érzik közel magukhoz a témát, hisz pár percnél többet nem veszíthetnek. A Crystal Shard weboldalán egyébként lehet felajánlásokat tenni, bizonyítva, hogy olyan alkotók is vannak manapság, akik nem előre kérnek százezreket (dollárban, persze), hanem miután letettek ezt-azt az asztalra.

Ha tetszett a cikk, ne habozz, irány a Heroine's Quest: The Herald of Ragnarok ingyen letöltés!