Az elmúlt évek egyik legismertebb trendje az egykaptafára készülő túlélőjátékok elterjedése volt, melyeknél többnyire egy szigeten kell(ett) a névtelen főhőst vezetni, hogy élelmet és vizet találjon, menedéket építsen az éjszakai állatok/szörnyek ellen. A Guru hasábjain is rengeteg ilyen programot mutattunk be nektek, azonban a 2017-es P.A.M.E.L.A. megjelenéséig nem láthattunk igazán bátor próbálkozásokat, méghozzá pont a műfaji megkötések miatt, és bár  korai hozzáférésben elstartolt program sem állította a feje tetejére a stílust, de bátrabban nyúlt a témához, mint addig bármelyik más stúdió gyermeke.

Évekkel ezelőtt mi is kielemeztük a P.A.M.E.L.A. Early Access verzióját. Az elmúlt időszakban a fejlesztés folytatódott, az NVYVE Studios csapata pedig június elején büszkén jelentette, hogy játékuk kilép a korai hozzáférés fázisából, hogy a játékosokat a pokoli Edenbe vezesse… Edent ugyanis a tökéletes utópisztikus városnak tervezték meg, ahol az emberek békében és prosperitásban élhetnek, kizárva a külvilág szenvedését, fájdalmát. Az idilli állapot azonban egy idő után felborult: Edenben járvány tört ki, ami az embereket megváltoztatta, Edent pedig romlásba taszította. Innen indul el a játék, melyben az emlékek nélküli főhős az orvosi labor kryokamrájában ébred fel…

Út a megváltásba

Az amnéziás főszereplő persze már jó néhány évtizede megszokott a videojátékokban, így akár klisésnek is lehetne mondani az NVYVE Studios alkotását, azonban szerencsére a helyzet ennél árnyaltabb. Ugyanis a P.A.M.E.L.A. jó, de nem tökéletes játék, ennek okát pedig mindjárt ki is fejtjük. A P.A.M.E.L.A. legerősebb eleme a világépítés: Eden története fokozatosan került feltárásra, miközben a várost felügyelő mesterséges intelligenciáról is egyre többet lehet megtudni az audiologokon keresztül.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

A feltett kérdések még a lételmélet kategóriáját is feszegetik, ilyen például az, amikor P.A.M.E.L.A. arról mesél, hogy mi lett volna, ha embernek születik, nem pedig egy digitális kódnak. Eden minden helyszíne abszolút hihetően lett megalkotva, kezdve az orvosi részlegtől egészen a város tágabb területeiig. Nagyon fontos a felfedezés, minden láda, doboz, tároló felkutatása, hiszen ez egy túlélésre kihegyezett játék: az éhség, szomjúság ugyanúgy hangsúlyos szerepet kap, mint a harc. A felfedezésben a legfontosabb eszköz egy többfunkciós szkenner, melynek segítségével feltérképezhetők az adott területen lévő legfontosabb elemek. Igaz, azt nem mutatja meg, hogy egy konténerben mi található, de azt felfedi, hogy mivel lehet kapcsolatba lépni.

A játék előrehaladtával felismerhetővé válnak azok a régi klasszikusok, amelyekből a fejlesztők inspirációt merítettek: ilyen a System Shock 2, melynek hatása egyértelműen tetten érhető. A szűk folyosókon, tágas termekben, halottak között kódokat keresünk, hogy bejussunk egy elzárt helyre, tárolókat törünk fel, és megküzdünk – P.A.M.E.L.A. szavaival élve – a megváltozott városlakókkal. És itt jönnek elő a játék problémái: a küzdelem ugyanis közel sem tökéletes, az első fegyverre csak órák után lehet rátalálni, addig pedig mard az ökölharc. Ami nehézkes, hiszen az ellenfelek mozgása miatt nagyon könnyű célt téveszteni, a hárítás pedig nem működik megfelelően. Szerencsére a játék kezdetén még csak önállóan járkáló fertőzöttekkel lehet összefutni, akiket esetenként a biztonsági robotok is leterítenek. Ha pedig a főszereplő meghal, az sem jelenti a játék végét, elvégre a halál helyén ottmarad az előző főhős teste, ahonnan fel lehet szedni az előzőleg megtalált dolgokat. A fejlesztés is a halálhoz kapcsolódik, ekkor lehet a megszerzett genompontokat elosztani.

PIP Boy helyett AARM

A játék irányítása a főszereplő bal karján elhelyezkedő virtuális asszisztenssel lehetséges: innen lehet kivetíteni a térképét, a segítségeket, a fejlesztéseket és a készletet. Rendkívül látványos a játéknak ez a mechanikája, megszokható és megtanulható, azonban a P.A.M.E.L.A. nem sok mindent magyaráz el, így a friss belépők esetleg elveszve érezhetik magukat. Szerencsére ez nem igaz a feladatokra, hiszen a főszereplőt vezető MI mindig elmondja, hogy mit kell csinálni, de a fő feladatokon kívül is vannak opcionális teendők, például Eden struktúrájának helyreállítása. Ehhez az eszközöket zárt tárolókban is meg lehet találni, és itt egy újabb negatív pontról kell beszámolnunk: a játék kétfajta hekkelési minijátékot kínál, és míg a reflexeken alapulóval nincs probléma, addig a logikainál gyakran elvész a mutató, mellyel az ikonokat lehet kiválasztani.

Nem tökéletes A.I.

A P.A.M.E.L.A.-t a műfaj rajongóinak érdemes kipróbálniuk, hiszen az NVYVE Studios alkotása látvány szempontjából nagyon szép, világépítése szinte tökéletes, és sok érdekes megoldást tartalmaz, amiket látni kell. Azonban a fentebb említett apróságok mellett nem lehet szó nélkül elmenni, hiszen ezek miatt bőven lehet bosszankodni, lehet morogni, ahogy a sokak által jelentett összeomlásokon is. A fejlesztőknek pedig muszáj odafigyelniük a negatív véleményekre, hogy kijavíthassák a hibákat. Mert a P.A.M.E.L.A. hiába szeretne tökéletessé válni, egyelőre nem az. Szerencsére még egy hétig csökkentett áron lehet Edenbe látogatni, fel lehet fedezni szépségeit és negatívumait, majd eldönteni, hogy a kaland megérte-e a belefektetett időt…