Az biztos, hogy már a múltban is számtalan vitatott megítélésű társasjáték jelent meg, azonban a 2019-es Fesztáv által bejárt út, ha nem is nevezhető teljesen páratlannak, de szokatlannak és elképesztően hangosnak mindenképp. Hiszen az egyre népesebb társasjáték-közösség minden eddiginél több felületen tudja kinyilvánítani a véleményét, ami sokkal intenzívebb egy olyan játék esetében, amely megjelenését követően szó szerint mindenhol jelen volt, és van is mind a mai napig – már amikor épp nem küzd a népszerűségével járó egyik kellemes hátránnyal, azaz a gyártókapacitást lepipáló érdeklődéssel. A sikernek ugyanakkor megvan a maga árnyoldala is: a játék megítélése, amely a 14. Golden Geek-díjak kihirdetése után, idén májusban szaladt el igazán a negatív irányba, miután a Fesztáv 16 kategóriából 8-at megnyert, közte a legjobb stratégiai játékét. Ez pedig sokaknál kiverte a biztosítékot, hiszen a Fesztáv alapvetően egy családi, könnyed stratégia, és az év folyamán nála lényegesen mélyebb, összetettebb játékokkal is gazdagodott a műfaj, melyek szintén érdemesek lettek volna erre a titulusra. A heteken át zajló vitához maga az alkotó, Elizabeth Hargrave is hozzátette a maga véleményét, a Fesztáv pedig köszöni, jól van, és azóta is az elmúlt évek egyik legpopulárisabb és legnépszerűbb játéka – és ez várhatóan még jó darabig így lesz, hiszen megjelent az első kiegészítő.

FESZTÁV: EURÓPAI MADARAK

  • Hazai kiadó/partner: Delta Vision
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 1-5 fő
  • Játékidő: 40-70 perc
  • Korcsoport: 10+
  • Nehézség: 2,37/5
  • Ajánlott ár: a kiadó webshopjából 11 490 forint

Az Európai madaraktól ugyanakkor hiba lenne drasztikus, az alapvető játékmenetet megbolygató változtatásokat várni, hiszen nem ez a célja, hanem a jelenlegi finomhangolása és kibővítése. Ehhez pedig gazdag eszköztárral érkezik, a Scythe-kiegészítők formátumát követő, alacsony, hosszúkás dobozban ugyanis meglepően sok dolog található. Egyrészt egy csomagnyi új, minden eddiginél tetszetősebb, lila színű tojás, egy teljesen új, szintén lila színű kártyatartó doboz (mely a második kiegészítő lapjait is be tudja majd fogadni), pár új élelem-token, egy új pontozótábla és természetesen egy köteg madár. Egész pontosan két köteg, hiszen a két csomagban összesen 81 új madárkártya található, és ezek egyike sem egy korábban látott madár újrakiadása, mivel a kiegészítők dedikáltan egy kontinens madarait hivatottak bereptetni.

Ez jelen esetben – már csak a darabszám okán is – egy egészen hatalmas adag lett, és a repertoár tetemes hányada olyan új egyedi képességekkel bír, melyek minden eddiginél változatosabbá teszik a játékot. A legjelentősebb újítást egyértelműen az új, kékeszöld madárképesség kategória jelenti, amely az egyes fordulók végén aktiválódik – egész pontosan az összes ilyen színű lap, így az is előfordulhat, hogy egyetlen játékos több forduló végi extrához is hozzájuthat. A lehetőségek száma elég magas, és minden esetben rendkívüli pozitívummal jár: például az Erdei szürkebegy révén kiválasztható egy másik játékos, és az ő réti élőhelyén levő minden akciókockáért 1 tojás tehető erre a madárra.

Hasonlóan jövedelmező tulajdonsággal viszont az egyéb kategóriához tartozó madarak is rendelkeznek: a szabálykönyv jelentős része igazából ennek listázásából áll, és akad pár egészen meglepő. Négy madár esetében például azok kijátszásakor el kell őket fordítani, így az adott élőhely 2 mezejét is lefedik, de vannak olyanok is, melyek duplán számítanak a forduló végi célnál. Ez már csak azért is hasznos, mert számos új forduló végi célt is tartalmaz a kiegészítő, ezáltal pedig teljesen új taktikák születhetnek.

A szabályok azonban maradtak ugyanazok, a Fesztáv pedig még mindig egy olyan engine builder alapú, családi stratégiai játék, ahol mindenki egy saját madárgyűjteményt épít a maga játéktábláján, amely három élőhelyre oszlik. Ide kell kijátszani a játék folyamán szerzett madarakat, lehetőség szerint úgy, hogy azok tulajdonságai maximálisan ki legyenek használva, hiszen számos olyan madár található a játékban, mely egyedi képességgel bír, ami további nyersanyaghoz, győzelmi ponthoz juttathat.

Ami viszont nem változott drasztikusan, az a szerencsefaktor. Bár talán az új lapok erősebbek, mint az alapjátékban találhatók, de mivel a két pakli keverése szükséges a játékhoz, ezért nem biztos, hogy olyan gyakran fel fognak jönni az újabbak, és továbbra is nagyon sok múlik azon, hogy ki milyen „indulóvagyonnal” kezd. Ugyanakkor ez ritkán vezet teljes zsákutcába, és inkább csak az első pár alkalommal okozhat irritációt – és talán ennyi kiszámíthatatlanság kell is. A Fesztáv első kiegészítője így, ha nem is kihagyhatatlan, de mindenképp remek lett, amely úgy mélyíti el és gazdagítja a játékot (mind a tálalásban, mind a tartalomban), hogy közben nem bonyolítja meg felesleges új szabályokkal az alapot, így gördülékenyen, már-már feltűnés nélkül repül be a társas-madáretetőbe.