[Születésnaposok] 30 éves a Mario Kart

Harmincadik születésnapját ünnepli minden idők talán leghíresebb spinoffja, amely történelmet írt, és szinte egy új műfajt is teremtett.

Ha nem is lehetetlen, de azért borzasztóan nehéz manapság egy teljesen új műfajt kitalálni, de a kilencvenes évek eleje még egy olyan vadnyugat volt, ahol bőven akadt felfedezetlen és meghódításra váró vidék. Vagy inkább vad kelet, hiszen a kilencvenes évek első felét – elsősorban az otthoni konzolok terén – az a Nintendo uralta, amely a NES-sel egy komplett piacot teremtett, és amit igazán annak utódjával, a SNES-sel tarolt le, többek között az olyan játékoknak köszönhetően, mint az idén 30. születésnapját ünneplő Mario Kart-sorozat.

97641-super-mario-kart-screenshot.jpg

GO-KART

A sorozat, amely igazából egy teljesen más franchise-nak köszönheti a létrejöttét: felmenője az az F-Zero, amely 1990 novemberében, a SNES-sel párhuzamosan jelent meg, és betöltötte az újdonsült platform versenyzős játékainak űrjét. Csakhogy az F-Zero még egy teljes egészében egyszemélyes játék volt, így kizárólag a gép ellen engedett rivalizálni, kizárva a platformon már az indulásakor is fontos osztott képernyős, vagy egy kijelzőn zajló közös játékot. Így már a megjelenését követően megkezdődtek a munkálatok egy olyan multiplayer-centrikus folytatáson, amely a családoknak, barátoknak készült, és hipergyors, futurisztikus versenyautók helyett inkább komótosabb járműveket használ. Így esett a választás a futurisztikus kasztnik helyett a kisebb kartokra, és a mindig látható, karakteres pilótákra. A fejlesztés első négy hónapjában ezek csak egyszerű, ideiglenes figurák voltak, míg Mario próbajelleggel be nem került az egyik vezetőülésbe. A teszt bevált, Mario alakja jól kivehető volt, és ez megadta az irányt az art dizájnnak és a színpalettának is, így alakult ki a fejlesztés sorsa – a játék ezzel a Mario-univerzum hivatalos játékává vált, amit maga Mijamoto Sigeru karolt fel.

97643-super-mario-kart-screenshot.jpg

Az elsősorban két főre hangszerelt játékmenet ugyanakkor kisebb áldozatokkal is járt: ilyen például a pályák mérete és kidolgozottsága, amik alapvetően egyszerű nyomvonallal rendelkeznek, melyet a tereptárgyak, illetve a pályát körbeölelő háttér hivatott megtölteni élettel. A Super Mario Kart ehhez az F-Zeróból ismerős Mode 7-t hívta segítségül: a SNES hétféle módot adott a fejlesztők kezébe, melyek meghatározták a használható háttér-layerek számát, a bitmélységet és a felbontást, ezek segítségével keltve egy akkoriban forradalminak számító 3D-s látvány imitációját. Habár mai szemmel nézve a Super Mario Kart felett már jócskán eljárt az idő – gyakorlatilag a pálya, és nem az irányított karakter mozog – de megjelenése idején maga volt a megtestesült jövő, és egy igazi mérföldkő a NES korlátai után. A kicsivel több mint egy tucat főből álló fejlesztőcsapat a technológia birtokában pedig sikerrel vette az akadályt. A népszerűsége csúcsán levő Mario-univerzumból kölcsönzött karakterek és helyszínek, a rendkívül egyszerű, mégis meglepő mélységgel rendelkező játékmenet okán a Super Mario Kart a platform egyik legnépszerűbb játékává vált, és mind a mai napig ez a legismertebb és legelismertebb Mario-spinoff.

snes.jpg

ÚT A MILLIÓKHOZ

Nem véletlenül, a Mario Kart mára hatalmas franchise, amely generációról generációra tudott úgy megújulni, hogy alapvető játékmenete és annak játékélménye igazából 1992 óta változatlan. A Nintendo 64-es kiadás teljes, realisztikus 3D-s grafikát hozott, 4 fős támogatással; a handheldre megjelent Mario Kart DS a két képernyő kiaknázása mellett az online multiplayert is megismertette a sorozattal, ezzel végtelen szavatosságot biztosítva neki; a Mario Kart Wii ugyanakkor egy kisebb mellékszálként is elkönyvelhető, hiszen a mozgásérzékelésre kihegyezett irányítás hosszútávon közel sem volt annyira élvezetes, mint amilyen innovatívnak tűnt kezdetben. A múltat mindenesetre egyáltalán nem felejtette el azóta sem, a korábbi epizódokból kölcsönzött és felújított pályák minden egyes epizódot végigkísérnek, különösen a kontrollertörésre késztető Rainbow Road különböző iterációi.

199670-mario-kart-8-deluxe-screenshot.jpg

A Mario Kart jelenleg épp a második aranykorát éli, hiszen a Mario Kart 8 a Nintendo GTA 5-je: az eredetileg 2014-ben, Wii U-ra megjelent epizód Switchcsen kapott igazán lángra, olyannyira, hogy ezen a platformon is hiába tapossa ötödik évét (és ő a csúcstartó az eladott Switch-játékok kategóriájában is), a támogatása mind a mai napig aktív. Februárban kezdődött az a fizetős program, amely 2023 végéig 48 új pályával bővíti az alapjáték amúgy is impozáns repertoárját, így egyelőre lecseréléséről, folytatásáról még csak szó sincs.