A Quantic Dream játékai, vagy inkább interaktív filmjei nem csak gyönyörűen néznek ki, de számtalanszor boncolgatnak kényes, elgondolkodtató témákat. Ez alól a Detroit: Become Human sem lesz kivétel, amiben egy csoport android bőrébe bújva kell fontos döntéseket meghozva kiállnunk az emberiség vagy a saját fajtánk mellett. Lássuk, mit lehet eddig tudni erről a játékról.

Mikor jelenik meg?

Ahogy az az adatlapunkon is látható, a Detroit: Become Human idén május 25-én jelenik meg. Ahogy az lenni szokott a Quantic Dream játékainál, ez is PlayStation-exkluzív lesz, vagyis csak PS4-re vásárolhatjuk meg. Jó hír viszont, hogy program magyar felirattal kerül hazánk üzleteinek polcaira, ami még csábítóvá teszi a programot.

Kikkel játszhatok?

A Detroit: Become Human három főszereplővel bír, és mindhárman játszhatóak lesznek. A Valorie Curry (Veronica Mars) által játszott Karával már a játék bejelentése előtt találkozhattunk a Quantic Dream egyik techdemójában, és ő volt az első trailer főszereplője is. A hölgy egy vadonatúj android, házvezetőnőként és nevelőként dolgozik egy Todd nevű, meglehetősen unszimpatikus fickónak, aki hajlamos ugyanúgy bántalmazni hősnőnket, mint Alice nevű lányát.

Karának létezése egy pontján el kell döntenie, hogy jó androidhoz méltón figyelmen kívül hagyja Todd ámokfutását vagy megvédi a kislányt. A döntések következményei igen változatosak lehetnek, Alice halálától Todd haláláig bármi megeshet – lett is ebből némi botrány, amikor bemutatták eme jelenetet.

A második főszereplőnk Connor, akivel a 2016-os E3-on ismerkedhettünk meg. Ő egy fejlett rendőrségi prototípus android. Egy karizmatikus, de ingerlékeny ember rendőrrel, Hankkel göngyölít fel olyan bűnügyeket, amikben androidok, különösképpen fellázadt, úgynevezett deviánsok is érintettek. A vele foglalkozó videóban ő is kényes helyzetbe kerül: egy deviáns túszul ejtett egy gyereket és kiáll a tető szélére. A végkimenetel ezúttal is tőlünk fog függeni. Connort Bryan Dechart (True Blood – Inni és élni hagyni) alakítja.

A harmadik játszható karakter a Jesse Williams (Ház az erdő mélyén) által megformált Marcus, vele 2017-ben találkozhattunk először, szintén egy E3-as videóban. Ő egy detroiti festő, Carl segédje volt, mígnem a férfi elhunyt autóbalesetben, a rokonok pedig „kidobták” Marcust. Az android a deviánsok között keresett menedéket, ahol nem csak barátokra, de célra is lelt: a lázadás élére állt.

Mellettük természetesen számos más karakter tűnik fel, akik bár nem lesznek irányíthatóak, történetük ugyanúgy érdekesnek ígérkezik, ráadásul nem is akárkik alakítják őket. A Detroit: Become Humanban ugyanis szerepet kapott a Hegylakóból és a Starship Troopersből ismerős Clancy Brown, az Emberi tényezőben játszó Minka Kelly, és az egyetlen olyan ember a filmvilágban, akit megölt már predator, alien és terminator is: Lance Henriksen.

Akkor ez most egy újabb robotos apokalipszis sztori?

Határozottan nem. A Detroit: Become Humanban bár központi téma a mesterséges személyek és az emberek szembenállása, apokalipszisről, legalábbis a játék kezdetén nincs szó, még ha lázadoznak is az androidok. Ahogy attól a hollywoodi hülyeségtől sem fog szenvedni a játék, hogy a robotok a gonoszok, az emberek meg az áldozatok.

A Quantic Dream sokkal árnyaltabb képet szeretne mutatni, ahol mindkét oldalon olyan szereplők vannak, akiket lehet szeretni és utálni, motivációik pedig érthetőek, még ha nem is értünk egyet velük. Nem feltétlen az emberek lesznek a rosszfiúk, de nem biztos, hogy az androidok lesznek a jók. Főleg, mert utóbbiak megítélése tőlünk is függeni fog, és nyilván a sztori reflektál a döntéseinkre.

Milyen lesz a játékmenet?

Ha játszottál már a korábbi Quantic Dream játékokkal, például a Heavy Rainnel vagy a BEYOND: Two Soulsszal, akkor máris tudod, milyen játékmenetre számíthatsz. A program technikailag moziszerű átvezető animációk hosszú, szerteágazó sora, amit olykor megtör egy-egy hosszabb-rövidebb szakasz, ahol karakterünkkel szabadon felfedezhetjük a környezetünket.

Ilyenkor az érdekes pontokat megnézve szert tehetünk a jövőbeni döntések meghozatalához szükséges információkra, szóval nem árt kihasználni ezeket a „szabad” perceket, mielőtt tovább pörög a cselekmény.

A program nagy részében viszont nem kóborolhatunk szabadon, hanem párbeszédek és Quick Time Eventek segedelmével haladunk tovább – előbbiek a történet, utóbbiak az akciók szempontjából fontosak. A QTE-k talán elsőre ijesztőnek tűnnek, ám sok más játékkal ellentétben itt egy elhibázott vagy későn lenyomott gomb nem feltétlen okoz game overt, a cselekmény a legtöbb esetben halad tovább.

Viszont fontos tudni, hogy minden begyűjtött információ, minden válaszunk a párbeszédek során és a QTE-k egy része is befolyással lehet a cselekményre, ugyanis ezek alkotják döntéseinket, amiből a történet felépül. Szóval érdemes az információkat gondosan összegyűjteni, szavainkat és cselekedeteinket jól megfontolni, már amennyiben van rá időnk, mert, ahogy az életben, úgy a Quantic Dream játékaiban is megesik, hogy hirtelen kell döntenünk.

Mennyire lesz újrajátszható?

A Quantic Dream játékai mindig is rengeteg felé elágaztak, így az újrajátszhatósági rátájuk igen magas. Már egyetlen megmásított döntés is teljesen új irányt szabhat a sztorinak, hát még, ha minden esetben máshogy döntünk. És a Detroit: Becom Humanban háromszor annyi lehetőségünk van, mint a Heavy Rainben volt.

Ugyanakkor a fejlesztők ezúttal lehetővé teszik, hogy a játék újrakezdése vagy mentett állás visszatöltése nélkül másíthassuk meg korábbi döntéseinket. Az egyelőre kérdéses, hogy ez mennyiben befolyásolja az újrajátszást, de az biztos, hogy az alapvetően 8-10 órás végigjátszási időre jótékonyan fog hatni, ha minden történetszálat megkísérlünk felgöngyölíteni.

Kipróbálhatom megjelenés előtt?

Igen! A PS Store-ból letölthető a demó, amiben Connor Hostage című fejezetét játszhatjuk végig.