Egy apró kis malőr miatt csúszott picit az utolsó hármas kritikája, de az egyébként rendkívül ötletes és szórakoztató gyerekjátékok után megérte a várakozás, hiszen a Keller & Mayer legösszetettebb és legkomolyabb címei kerülnek most terítékre. Ha valaki lemaradt volna a korábbi cikkekről (amiket itt és itt lehet pótolni), annyit érdemes tudni, hogy a magyar cég egy tulajdonosváltást követően is megmaradt az eredetileg kitűzött cél mellett, avagy többségében teljesen hazai fejlesztéseket ad ki, melyek sok esetben a kisebbek fejlődésében nyújtanak segítséget. Erre már bemutattunk néhány kiváló példát, most azonban a K&M családi és felnőtteknek szánt társasai kerülnek terítékre, amik kimondottan jópofa témákat dolgoznak fel. 

Kutyavilág (A Dog’S Life)

A Kutyavilág egy különleges kivétel a cég felhozatalában, hiszen nem saját termék, és már csak azért is érdekes cím, mert némi botránnyal köthető össze. Az eredetileg A Dog’s Life címen ismert produkció közösségi gyűjtéssel mutatkozott be, majd rengeteg problémát és feszültséget okozott a támogatók körében, hogy végül csak megjelenjen különböző formákban. Így utólag azért szerencse, hogy az alapötlet nem veszett kárba, mert maga a produkció ötletes, illetve a gyerekeknek és családoknak több szempontból is ajánlott darab. Témáját tekintve talán nem nagy meglepetés, hogy a kutyák életébe biztosít betekintést, méghozzá az utcán csatangoló jószágokéba, akikkel aztán különböző feladatokat elvégezve lehet versengeni.

A hat darab (kutya)karakterhez ugyanennyi kézzel festett figura, illetve karakterlap tartozik, mindegyiknél saját lakóhellyel, ahonnan indulva mindenki a profiljához tartozó mennyiségű akciót tudja egy körben végrehajtani. Az akció pedig egy csomó minden lehet. Átkutathatjuk az utcákon álló kukákat, élelemért koldulhatunk, ihatunk a szökőkútból, vagy éppen újságokat vihetünk házhoz. Amennyiben ügyesek vagyunk, csontokat szerzünk, amiket aztán az otthonunkban rejthetünk el, kellő mennyiséggel pedig egyből meg is nyerjük a játékot. Bonyolítja a dolgot, hogy a gyepmester autóval járva a környéket elviszi kutyánkat, ha mellette áll meg, innentől pedig a szökés lesz az elsődleges feladat, továbbá a többi kutya kutyának farkasa, vagy mi, merthogy itt nincs falka, nincs bandázás, mindenki a saját győzelmére hajt. Így van bunyó, a lámpaoszlopokat lepisilve feltartóztathatjuk egymást és a többi, avagy unatkozni nem nagyon lehet. 

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Érdekes egyébként, hogy kockát csak a gyepmester használ, majd mindig egy játékos tereli neki megfelelő irányba, míg a kutyák a sztenderd akciópontokkal és kártyákkal érik el céljaikat. Emiatt a játékmechanika csak részben épít a szerencsére, kell taktikázni, sőt sok esetben kimondottan számít, hogy éppen mit tartunk fontosabbnak. Ennek hála talán elnéző a korhatár, főleg, hogy itt keményen egymásnak eshetnek a játékosok, szóval azt mondanám, inkább 8-10 éves kortól ajánlanám, bár a kutyás téma és kedves kivitelezés enyhíti a versenyszellem durvább pontjait. Az igényesen kidolgozott dobozban megbújó tábla nagyon mutatós, ahogy a minik is jópofák, továbbá az egész alapötlet szerethető, miközben a szabályfüzet végén a gyerekek az ebekről is többet megtudhatnak, amiért pláne jár a piros pont.

Mátyás

Egy fokkal, sőt talán kettővel összetettebb a számunkra fontosabb témával rendelkező Mátyás, amely a XV. századi virágzó Magyarországra vezeti a játékosokat, akiknek feladata az, hogy a fellendülő gazdaság és kereskedelem mellett bekövetkezzen, amire mindenki vár: a Szent Korona hazatérjen a Habsburgoktól, akik elképesztően magas összeget kérnek a Mátyás hivatalos megkoronázásához szükséges, jogtalanul eltulajdonított kegytárgyért. Hogy ezt az összeget összeszedjük és a további feltételeket megteremtsük, négy eltérő képességű karakternek kell felépíteni és sikerre vinni a belső és külső nehézségekkel is küzdő országot.

Azért is különleges kooperatív játékról van szó, mert akárhányan ugrunk neki, mindenképpen be kell vetni az összes karaktert, avagy mind a Nádor, mind az Érsek, mind a Kapitány és a Gyógyító elfoglalja a saját helyét, aztán pedig az akciókártyák jóvoltából különböző pozitív vagy inkább negatív történésekben kell rendet tenniük és fejleszteniük. Járványok sújthatnak bizonyos területeket, külső támadók vehetik uralmuk alá a különböző vármegyéket, azonban a hazai csapatot sem kell félteni, elvégre számos kiváló védekezési eszköz van a birtokukban. Nem jelentéktelenek a Kapitány és a Gyógyító irányította katonák és felcserek, akik tetszőlegesen küldözgethetők a települések között, emellett pedig az Érsek például saját kártyáival és isteni közbelépéssel akadályozhatja meg az olyan akciókártyák hatását, amik komoly mértékben nehezítenék az ország építését. Nem mellesleg a Nádor a fejlesztések irányítója, és mivel a bevételi források a jobbágytelkekhez, falvakhoz és várakhoz köthetők, bezony muszáj egyre nagyobbá és lakottabbá tenni a középkori Magyarországot.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

A Mátyásban tehát nincs viszálykodás, nincs önálló cél, itt mindenki az uralkodó és az ország érdekeit szem előtt tartva hozza ki a lehetőségekből a legjobbat, miközben egy-egy pillanatban a Pandemic és a Kard és Korona is visszaköszön. Nagyon szórakoztató és történelmi szempontból érdekes társasról van szó, aminek tervezéséért mindenképpen dicséret illeti az Ábel György és Hey Attila párost, az i-re a pontot azonban Kesselyák Rita és Máthé Bálint munkája teszi fel. A dizájn nagyon igényes, a mutatós játéktábla díszítése gyönyörű, a fából készült összetevőket pedig jó kézbe venni, rendezgetni, elhelyezni. Az aranykorongok és figurák rendben vannak, a vastag karaktertáblák kellőképpen strapabírók, így a téma és a látvány/minőség miatt mindenképpen kellemes és ajánlott családi társas a Mátyás, ami ráadásul egy számunkra fontos történelmi témát dolgoz fel.

Parlamentary

A jelenlegi hármasból a legkisebb dobozzal és ezzel együtt is talán a legtöbb összetevővel, de mindenképpen legmélyebb játékmechanikával Bera Nádor alkotása rendelkezik, aki első munkájaként egy vérbeli politikai társast készített. A Parlamentary elején ugyanis mindenki véletlenszerűen alakít pártot egy vezetővel, egy szóvivővel és a kockadobásnak hála random számú szakpolitikussal, továbbá a mezőny kockadobással dönti el, melyik párt alakítja a kormányt, sőt még a névválasztás is véletlenszerűen húzott lapoktól függ. Ha kialakult a parlamenti összetétel, kockadobással haladnak a vetélytársak, kártyák nyújtotta akciókkal és egyéb lehetőségekkel növelik népszerűségüket, majd, ha a tábla startvonalának is számító választási célt elérték, többek között a szerzett pontok összeszámolásával derül ki, hogy ki a lobbizgatás és mutyizás legnagyobb nyertese.

Mert bizony nem elég, hogy a Politikai akciók lapjai teljesen eltérő helyzeteket szülnek (valamelyik pártpolitikus prostituálttal bukik le, másnak népszavazást kell kiírnia egy adott témában), emellett a pártok alapból törvényjavaslatokat tehetnek és lejárató kampányokat indíthatnak. Mindehhez szükségesek a különböző képességekkel bíró politikusok, akikből adott számú lehet egy pártban, illetve a céges és médiakártyák. Nem mellesleg állandó használatra van a táblán elhelyezett Népkerék, ami a szavazások kimenetelét dönti el. Egy-egy rossz törvényjavaslat, médiabotrány, rosszul elsült politikai akció pedig teljesen lecsökkentheti népszerűségünket, ami végül a párt megszűnéséhez is vezethet. Más kérdés, hogy a “halál” nem permanens, avagy bárki tiszta lappal kezdhet neki az újabb kampánynak, ráadásul a rengeteg szerencsefaktor és az állandóan változó népszerűség miatt senki győzelme nincs kőbe vésve.

Ez a Parlamentary egyik legnagyobb vonzereje és hátránya is egyben, hiszen lényegében rengeteg minden a szerencsén múlik, még a végső elszámolásnál is dobás dönt a végeredményről, avagy hiába is taktikázunk, nem ezen múlik, hogyan és hol végzünk. Aki tehát vérbeli stratégiára vágyna, politikai környezetben, az nem találja meg  a számításait, ellenben aki könnyed és abszolút komolyan vehetetlen partijátékot keres, az remekül szórakozhat.  Itt a részvétel számít, és amikor már a nyitányban egymás pártnevein nevetnek a felek, ott nem is nagyon érdemes mást várni, főleg nem olyan rajzokkal, amik a Parlamentary illusztrációit adják. Témája miatt ez inkább felnőtteknek szóló társas, de azon belül is egy nagyon könnyed fajta, ami mechanikájával nem mindenkinek szól, de rengeteg lehetősége miatt sok meglepetést rejt, számtalan alkalommal képes újat mutatni. Esetleg némi reformáció ráférne a taktikusabb lehetőségek miatt, mert kicsit tényleg sok múlik a kockadobásokon, de összességében így sem zavart ez a megoldás.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Ezekkel a címekkel zárjuk hát a Keller & Mayer felhozatalának bemutatását, amit a cég honlapjáról is könnyen el lehet érni, a játékok onnan is könnyűszerrel megrendelhetők. Ezek olyan radar alatt maradt különlegességek, amik felett a hardcore réteg talán simán elsiklik az egyszerűbb mechanika miatt, miközben a témával foglalkozó oldalak sem ezeket sorolják, ha a családnak kell valamit ajánlani. Pedig a legtöbbnél bőven van fantázia, fillerként is megfelelnek, és persze, tudom én, hogy nagy a kínálat, vannak díjnyertes világhírű munkák, amik szintén jók ilyesmire, de úgy gondolom, hogy hazai céget támogatni soha nem szégyen, mert akár csak egy-egy kisebb vásárlás is sokat számíthat.

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát