Ma már rengeteg tárgyat tekintünk teljesen hétköznapinak, ugyanakkor ne feledjük, hogy minden egyes eszköz mögött van egy ember (vagy épp emberek), aki kísérletezések és ötletelés által megalkotta annak legelső változatát. A feltalálók világnapja eredetileg Amerikából indult, ott február 11-én, Thomas Edison születése napján ünneplik az elme dicsőségét. Hazánkban – Szent-Györgyi Albert emlékére – június 13-án hajtunk fejet az ország géniuszai előtt, míg a mai napon Hedy Lamarr hollywoodi színésznőt ünneplik a német nyelvterületeken. Aki nemcsak a díszletek, de a tudományos eszközök között is otthonosan mozgott, George Antheil zeneszerzővel közösen fejlesztette ki az egyidejű frekvenciaváltásra szolgáló eszközt, a találmányt pedig a mai napig alkalmazzák kommunikációs rendszerekben is. Az oldal jellegéből adódóan mi természetesen nem valódi szerkezetekkel szeretnénk megemlékezni, inkább olyan eszközöket szedtünk csokorba, melyek meghatároznak egy játékot, vagy akár egy egész sorozatot.

electricity.jpg

5. Wabbajack (The Elder Scrolls-sorozat)

A Bethesda világhírű fantasy sorozata számos olyan fegyverrel bír, ami feldobja kicsit az unalmas harcokat, de talán egyik sem annyira különleges (értsd: eszement), mint a szinte az összes részben (kivéve az Arena és a Morrowind) megszerezhető Wabbajack. A Sheogorath nevű Daedric herceg által alkotott, egyedi külsővel bíró varázsbot legegyedibb tulajdonsága abban rejlik, hogy hatása teljességgel kiszámíthatatlan. Értendő ezalatt, hogy az ellenfelek (vagy épp a békés lakók, ha valaki erre vágyik) szinte bármivé átalakulhatnak, ha eltaláljuk őket a fegyverrel, így könnyen lehet, hogy az áldozat egy ártatlan csirkeként tengeti tovább életét, de éppúgy előfordulhat, hogy kőgólemként vagy démonként tör az életünkre. Vagy épp egy darabka sajtként landol a padlón. Ilyenek ezek a Daedric szerkentyűk. A fegyver megszerzése egyik epizódban sem túl egyszerű, használatával viszont rendkívül jól fel lehet dobni a kalandozást, így mindenképp javallott kipróbálni, ha esetleg már unalmas lenne a kommersz vagdalkozás. Persze, ha már a szériánál tartunk, mindenképp említést érdemel a dwemer nevű letűnt faj, melynek technológiai vívmányai messze meghaladták a világ többi népének fejlettségi szintjét, modern eszközeikkel, földalatti városaikkal szinte minden részben találkozhatunk.

wabbajack.jpg

4. Pip-Boy (Fallout-széria)

A radioaktív pusztaságban különösen nagy szükség van arra, hogy az egyszeri túlélő képes legyen rendszeresen számon tartani az egészségi állapotát, vagy épp rendszerezni a felszerelését. A Fallout világában erre a RobCo Industries által még a háború előtt kifejlesztett Pip-Boy nevű, kézre csatolható számítógép szolgál, ami a menedéklakók számára éppoly mindennapi viselet volt, mint a kék színben pompázó kezes-lábas. A személyes információkat (innen is a rövidítés: Personal Information Processor) is tartalmazó eszköz a széria összes darabjában felbukkan, méghozzá különböző, egyre modernebb és praktikusabb változatokban (Pip-Boy 1.0, Pip-Boy 2000, Pip-Boy 3000, satöbbi). Amellett pedig, hogy a beépített Geiger-Müller számlálónak köszönhetően mindig tudjuk, hogy merre nem szabad menni, kijelzőjén a különböző statisztikák böngészésétől kezdve a leltározáson át a szintlépésig bármit el tudunk végezni, még akár rádiót is hallgathatunk, vagy világíthatunk vele a sötétben. A későbbi epizódokban már a színe is változtatható az eszköznek (akár hivatalosan, akár modok által), így amellett, hogy hasznos, még divatosak is lehetünk vele, pláne a megfelelő öltözékkel.

pipboy.jpg

3. Gravity gun (Half-Life 2)

A Zero Point Energy Field Manipulator, vagy emberi nevén Gravity gun (gravitációs fegyver) az FPS-játékok talán legegyedibb eszköze, éppen ezért természetesen a műfaj egyik úttörőjének, a Valve-nak a játékában mutatkozott be, hogy mechanikáját később számos alkotás „vegye kölcsön”. A 2004-es Half-Life 2-t sokan a mai napig a legjobb belső nézetű lövöldének tartják, nem véletlenül, hiszen a változatos és hosszú kampány remek hangulattal bír, ami elől nehéz felkelni. Mégis, talán a játék szinte mindenre kiterjedő, valósághű fizikája volt az, ami kiemelte a műfaj többi képviselője közül, melynek demonstrálására még egy dedikált fegyvert is létrehoztak a fejlesztők. A Gravity gun a történet szerint veszélyes anyagok kezelésére szolgáló eszköz, de – ahogy azt Alyx Vance is konstatálja – leginkább nehéz dolgok emelésére használják.

Főszereplőnk, Gordon Freeman pedig arra, hogy mindenféle dolgokat vágjon vele az ellenfelek fejéhez (persze nem verbálisan), hiszen a szerkezet segítségével a világban található szinte összes tárgy megmozdítható és elhajítható, így amellett, hogy rengeteg feladvány épül a használatára, még fegyverként sem utolsó. Különösen igaz ez a We don’t go to Ravenholm nevű pályára, ami lényegében egy dedikált terep a Gravity gun képességeinek bemutatására. Mint azt említettem, később több játék is átvette a tereptárgy-dobálós mechanikát. Már 2005-ben is akadt egy hasonló eszköz a Doom 3 kiegészítőjében, a Resurrection of Evilben, rá egy évre pedig az amúgy szintén Source motort használó Dark Messiah of Might and Magic-ben is volt telekinetikus képességünk, a Bioshockról nem is beszélve. 

gravitygun.jpeg

2. Tömegrelé (Mass Effect-széria)

Az előbbi, kézben (vagy épp kézen) is könnyen elférő eszközök után evezzünk kissé monumentálisabb vizekre. A Mass Effect-széria – jó sci-fihez méltó módon – rengeteg fejlett technológiát tartalmaz, a legmeghatározóbb viszont mindenképp a csillagközi utazásra szolgáló tömegrelé, ami lehetővé tette az emberiség számára, hogy részese legyen a galaktikus vérkeringésnek. A körülbelül 15 kilométer hosszú fémszerkezet közepén levő, nulladik elemből álló mag gondoskodik arról, hogy a tömegrelék használói pillanatok alatt tegyék meg amúgy évszázadokig tartó utazásokat, a rejtélyes eszközök ugyanis egy teljes hálózatot alkotnak a galaxisban, így annak minden (felfedezett) pontja könnyedén elérhető. Az építmények eredetét sokáig a réges-rég kihalt, rendkívül fejlett technológiával rendelkező protiánoknak tulajdonítják, csak később derül ki, hogy valójában a történet legfőbb fenyegetéseként szolgáló Kaszások hozták létre, hogy a különböző fajok megfelelő ütemben fejlődjenek az elkerülhetetlen aratásig. A tömegrelék a Mass Effect 3 fináléjában megsemmisülnek, így kíváncsian várjuk, hogy a soron következő epizódban jut-e nekik bármilyen szerep – a minap tartott N7 Day során kiadott rövidke kedvcsináló alapján erre minden esély megvan.

tomegrele.jpg

1. Rejtett penge (Assassin's Creed-sorozat)

Listánkat egy valamennyivel – az eddig taglaltakhoz képes legalábbis mindenképp – földhözragadtabb tárggyal zárjuk, ami ennek ellenére nem csupán meghatározó, de mondhatni elemi része egy nagymúltú szériának. Hiszen az immáron 15 esztendős Assassin’s Creed-sorozat lényegében nem is létezhetne a címadó rend legfontosabb fegyvere, a rejtett penge nélkül. Darius volt az első ismert asszaszin, aki az eszközt használta, I. Xerxész perzsa királyt gyilkolta meg a hideg fém segítségével, ami aztán leszármazottjára, Ayára szállt, és férje, Bayek használta az Order of the Ancients elleni küzdelemben. Ő volt az, aki egy szerencsétlen incidens során elveszítette gyűrűsujját a penge miatt, innentől pedig sokáig hagyomány volt a renden belül, hogy minden tagnak meg kellett hoznia ezt az áldozatot.

Az alkarvédőből és visszahúzható pengéből álló szerkezet lényegében az egész szériát végigkíséri, csak az Odyssey-ben nem kap szerepet (Bár Darius ugye abban is feltűnik), hiszen ott Leonidász lándzsája szolgál az orvgyilkolás eszközéül. Minden más főszereplő viszont az ikonikus gyilokszerszámot használja a Templomosok elleni küzdelemben, ami éppúgy rejtve van az ellenség szeme elől, mint annak használója a csuklya által. A penge a legtöbb epizódban fejleszthető és különböző extra funkciókkal (például mérgezés) is felruházható, így amellett, hogy rendkívül stílusos, megkerülhetetlen része is a repertoárnak.

hiddenblade.jpg

Ezek lettek volna hát az általunk legfontosabbnak tartott videójátékos szerkezetek, melyekre rápillantva azonnal megállapítható, hogy melyik alkotásból származnak. Természetesen ezeken felül is rengeteg olyan eszköz és fegyver létezik, ami meghatároz egy-egy teljes sorozatot, ilyen például a Portal-játékok híres „fegyvere”, a BFG-9000 a Doom-szériából, vagy épp a Lancer a Gears of War-ból. Az Arkane Studios féle Prey ketyeréinek pedig lényegében egy külön cikket is szentelhetnénk.