A World of Warcraft: Dragonflight közelgő nagy frissítése (10.1) már itt kopogtat az ajtóban, ami a rengeteg újítás mellett elindítja a Mythic+ rendszer második szezonját is. Ennek apropóján most töviről-hegyire átnézzük, hogy mi is pontosan ez a játékmód – vagy, ahogy a magyar játékosok emlegetik: „kulcsozás”. Azeroth szorgos hősei nagy valószínűséggel nem sok új információt fognak találni az alant olvasható sorokban, így inkább azokat a játékosokat célozzuk meg ezzel a kis fejtágítóval, akik már abbahagyták a játékot, viszont fontolgatják, hogy fejest ugranak a sárkányok birodalmába. Emellett, ha egy kis nosztalgiára szomjaznak a kedves olvasók, akkor is érdemes szemügyre venniük az irományt.

chen.png

Vissza a jövő… khm... múltba

Mielőtt még belevágnánk az ismertetésébe, menjünk vissza egy kicsit az időben. Méghozzá egészen 2012-ig, ekkor jelent meg ugyanis a Mists of Pandaria nevet viselő kiegészítő, ami nagy sikert aratott a játékosok körében – főleg a felemás fogadtatásban részesült Cataclysm után. A program egyik nagy újítása az úgynevezett „Challenge Mode” volt, ami a sokaknak okozott álmatlan éjszakákat. A Blizzard leginkább azokat a felhasználókat célozta meg ezzel a mókával, akik nem akartak részt venni a több fős raideken, viszont nagyobb kihívásra vágytak annál, mint amit a normal és heroic szintű instázás nyújtani képes.

mopchallenge.png

Mists of Pandaria Challenge Mode szabályok:

  • A játékhoz (akkor) érkezett 9 új instance mindegyike rendelkezett a Challenge Mode nehézséggel.
  • Ezeket a kazamatákat egy meghatározott időn belül kellett teljesíteni, mindig a lecsökkentett képességekkel rendelkező felszerelésünkben. Teljesen mindegy volt, hogy milyen erős ruházattal rendelkeztek a játékosok, a rendszer az új mód szintjére redukálta a tárgyakat, így biztosította a kellő kihívást.
  • Egy csapattal akárhányszor próbálkozhattunk az adott instában, nem volt erre vonatkozó korlátozás, valamint a felszerelésünk se szorult javításra a sok-sok halált követően.
  • Siker esetén a játék arany, ezüst vagy bronz minősítéssel jutalmazta a csapatot, attól függően, hogy milyen gyorsan verekedte át magát a marcona ellenfeleken.
  • Mivel a felszerelések le voltak korlátozva, így szimplán „erőből” nem lehetett teljesíteni a kihívásokat: az egész instára kiterjedő útvonalat és haditervet kellett kidolgozni az akadályok leküzdéséhez, emellett kötelező volt használni a karakterosztályok képességeit (stun, sap, interrupt, satöbbi) és a különféle bájitalokat (láthatatlanság, élet- és manaital) is.
  • Ha sikerült arany minősítést kapnunk mind a 9 instában, akkor egy egyedi, szinte már presztízs értékű class-specifikus ruhát kaptunk jutalmul. Ezek a Transmog felszerelések olyan jól néztek ki, hogy a felhasználók mind a mai napig kérik a Blizzardtól, hogy tegye be őket újra a játékba, jelenleg ugyanis már nem elérhetőek (ebből kifolyólag pedig egyre kevesebb emberrel találkozni, aki ilyen felszerelésben járja a világot).
  • Az igazi kihívást kétségkívül azt jelentette, hogy egy játékos minden karaktertípushoz megszerezze a teljes szettet.

moptmog.png

A Challenge Mode rendkívül nagy sikert aratott, így nem volt meglepő, hogy a Mist of Pandaria után következő Warlords of Draenor kiegészítőbe is bekerült ez a fajta szórakozási mód. Itt azonban némiképp alábbhagyott a lelkesedés, mivel a jutalmak már nem voltak annyira csábítóak, mint az elődjében – a ruházati cuccokat ugyanis különböző fegyverkozmetikákra cserélték a fejlesztők.

wodweapon.jpg

A szabályok azonban ugyanazok maradtak, tehát itt is minden instát arany minősítésre kellett teljesítenünk ahhoz, hogy megkaparinthassuk a karakterosztályunkhoz tartozó egyedi fegyverkinézeteket. Akkoriban elég sokat számított, ha valakinek megvolt a MoP és a WoD komplett „Challenge Mode Transmog Set”-je (ruha+fegyver együtt).

fulltmog.jpg

A fejlesztők aztán belátták, hogy a Draenor után bizony emelni kell a tétet, ami egyet jelentett a játékmód megreformálásával. Így jutottunk el a Legion kiegészítőben bemutatkozó, és a mai napig nagy népszerűségnek örvendő „Mythic+ Keystone”-hoz, vagyis a már többször említett „kulcsozáshoz”.  

A Mythic+ áttekintése

A „kulcsozás” egy olyan kihívást jelentő játékmód, ami lehetővé teszi a rajongók számára, hogy hétről-hétre változó kihívásokkal találkozzanak az 5 fős instance-okban. A küzdelem keretében a hősök magával az idővel versenyeznek, méghozzá az elődökhöz képest kevésbé szigorú időkorlátokkal, így a hangsúly inkább a precizitáson és a sebzéskiosztásokon van.

keystart.jpg

A Dragonflight megjelenésekor a fejlesztők nyolc darab instát bocsátottak a játékosok rendelkezésére, méghozzá 3 (normal, heroic, mythic) nehézségi szinten. A mythic+ kihívások csak később rajtoltak el, ráadásul szakítottak a Legion és Shadowlands hagyományaival, a játékmód ugyanis nem az új, éppen aktuális instákra épít, hanem vegyesen merít az újakból és a régebbi kiegészítőkből. Ezt úgy kell elképzelni, hogy 4 új (Dragonflight) és 4 régi (Legion, WoD, MoP) dungeon szerepel a listában, ezeket tudjuk teljesíteni a különböző nehézségi szintek egyikén – ezt úgy hívják manapság, hogy „Dragonflight Mythic+ Season 1”. A 10.1-es sorszámú tartalmi frissítésben pedig kezdődik a Season 2, amiben ismételten 4 új és 4 régi insta kerül terítékre. Ennek részleteit viszont csak a következő cikkben vesézzük ki. 

Jelenlegi Mythic+ szabályok:

  • A Mythic+ lehetőséget úgy tudjuk elérni, hogy az instába lépés után a táskánkból a kis gömbbe tesszük a kulcsunkat, majd elindítjuk az adott szintű kihívást.
  • Miután elindítottuk a kulcsot, már nincs lehetőség a felszerelésünk cseréjére, illetve a talentfa megváltoztatására. Egy kiskapu azonban még ekkor is akad: a visszaszámlálás után kimehetünk az instából, hogy megváltoztassuk a karanterünket (lehetőleg jól), majd sipirc vissza.
  • Ha nem rendelkezünk semmilyen kulccsal, akkor szimplán teljesíteni kell egy instát a haverokkal (vagy a Dungeon Finder rendszerén keresztül), és a játék megajándékoz minket egy bizonyos szintű „Keystone” tárggyal. De mi is ez pontosan?
  • A játékosok tehát úgynevezett Keystone-okat kapnak egy instance teljesítése után, ez lehet például „Keystone: Ruby Life Pools, Mythic Level 20”. Ez azt jelenti, hogy az alap mythic szintű Ruby Life Pools nevezetű instance hússzor magasabb szintűvé válik.
  • Minél magasabb szintű egy kulcs, annál erősebbek az instában lévő ellenfelek, legyen szó mobokról vagy az adott helyszínen található főellenfelekről.
  • A Mythic+ kihívások teljesítése természetesen Epic szintű felszereléssel jutalmazza meg a kitartóan próbálkozókat – ezek mindig magasabb értékekkel rendelkeznek, mint az alapváltozat.
  • Bizonyos szinteken úgynevezett „affix”-et kapnak (akár többet is) a kazamaták, amely megváltoztatja az ellenfelek viselkedését, így fokozva tovább a kihívást.
  • Újabb kisebb csavar a heti körforgásban, hogy az egyik héten a főellenségek erősebbek, míg a másikon a csatlósaik, vagyis a „trash mobok”.
  • Minden héten a korábbi hét „Mythic+ Dungeon Lockout” teljesítmény alapján választhatnak maguknak felszerelést a kalandorok, méghozzá a Great Vaulnál. Ezt úgy kell érteni, hogy ha az illető teljesített mondjuk 8 darab, 20-as szintű Mythic+ kihívást, akkor a heti ládájában 3 darab felszerelés közül választhatja ki azt, ami a legjobb neki.
  • Egy héten annyi instát teljesíthet a játékos, amennyit csak szeretne. Erre az egyik módszer, hogy becsatlakozik a már éppen formálódó csapatokba, akik a nagyközönség elé bocsájtották a kulcsukat a Dungeon Finder rendszerén keresztül. Van azonban egy másik lehetőség is: ha valaki a saját kulcsát szeretné teljesíteni, akkor azt gond nélkül meghirdetheti azzal a céllal, hogy társakat találjon magának. Vagy akár a barátokkal is mehet a buli, mégiscsak ez a legegyszerűbb mód – feltéve, ha akad elég jelentkező.  
  • Minden egyes instance külön időkorláttal rendelkezik, és ha sikeresen teljesítettük a kihívást, akkor maga a kulcs is szintet lép. Lehetőség van továbbá arra is, hogy a kihívást indító felhasználó Keystone tárgya ne csak egy, hanem rögtön kettő, vagy akár három szintet is lépjen – ehhez persze nagyon gyorsan kell teljesíteni az aktuális dungeont.
  • Ha kifutunk az időből, akkor is kaphatunk valamilyen felszerelést vagy tárgyat az instance végén, de így persze sokkal kisebb rá az esély. Illetve a játék még büntet is ebben az esetben, méghozzá azzal, hogy lefokozza az aktuális kulcsot. Tehát ha nem sikerül a 20-as szintű kulcs, akkor 19-es lesz belőle.
  • A fővárosban még arra is van lehetőségünk, hogy mi magunk vegyük lejjebb az aktuális kulcsunk nehézségét, tehát például 22-ről 20-as szintűre.   

keyend.jpg

Az aktuális Mythic+ Keystone rendszer kicsit megosztja a játékosokat. Sokan úgy gondolják, hogy a Blizzard lassan átesik a ló túloldalára, mivel azok számára is kötelezővé teszi, akik inkább csak raidelni szeretnének. Ennek az az oka, hogy az itt megszerezhető felszerelések egy része értékesebb, mint azok, amelyek a hagyományos raidben található ellenségektől esnek ki. Egyesek emiatt azt szeretnék, ha a fejlesztők különválasztanák a „két világot”, tehát, hogy raides felszerelések ne legyenek használhatóak a mythic+ kihívásokban, és vice-versa. Ettől függetlenül töretlen a Mythic+ népszerűsége, hiszen rengeteg játékos tölti vele mindennapjait – és nem csak a megszerezhető zsákmány miatt. Ott van ugyanis az úgynevezett Mythic+ Score, ami reprezentálja, hogy milyen szinten tudtuk teljesíteni a kazamaták kihívásait – ezt amúgy egy ranglistán is nyomon követhetjük. Továbbá nem szabad elfeledkezni a hivatalos Mythic+ világbajnokságról sem, amire szintén nagy hangsúlyt fektetnek a fejlesztők. Ennek keretében a földkerekség legjobbjai mérik össze tudásukat, hogy kiderüljön, melyik csapat tudja a lehető leggyorsabban teljesíteni az aktuális instákat – természetesen különböző affix módosításokkal fűszerezve a receptet. De ez már egy teljesen más világ…