A kezdetek kezdetén…




Tamriel tele van különböző, színes kultúrákkal. És majdnem ugyanannyi elmélettel arról, hogyan jött létre, az ES játékoknak helyet adó Aubris. Bár ezek népről népre különböznek, egy valamiben viszont majdnem mindenki egyet ért. Minden két hatalmas erejű entitással kezdődött, Anu-val és Padomay-al. Anu aki maga a rend és változatlanság, és Padomay aki maga a változás és a káosz, összeütköztek. Önmagukban tehetetlenek voltak a másikkal szemben, ezért létrehozták avatárjaikat, hogy ők vívják meg a harcukat. Ekkor jött létre az első két Istenség, Anui-El aki maga a fény, és Sithis aki maga a sötétség és üresség. De hogy ezután mi történt azt homály fedi. A történet elmosódott az idők során, ezért Tamriel népei kitöltötték az üres részeket, saját szájhagyományaikkal.

Emberi változat:

Anui-El és Sithis harca során más istenségek is létrejöttek, akik céltalanul járták az ürességet. Ám volt köztük egy, aki többet akart céltalan létezésnél. Shezarr azt mondta a többi istennek, hozzanak áldozatokat, legyenek szülők, legyen felelősségük. Teremtsenek egy új világot, és benne új életet. Az istenek féltek ettől a gondolattól, de Shezarr édes szavaival meggyőzte a többieket, akik életükben először, áldozatot hoztak. Megteremtették a halandó világot, benne minden élettel, jóval, és rosszal. De ehhez fel kellett használniuk egy részüket. Az istenek többé nem voltak mindenhatók. Sokan ezért Shezarr-t okolták. Azt mondták hazudott nekik. Ezek a dühös istenek, a tündék megteremtői voltak, akik Auri-El uralma alatt álltak. Isteneik elégedetlensége miatt a tündék is megkeseredtek. Mindenre haragudtak maguk körül, még akkor is, ha a kegyetlen világ, történetesen kegyes volt velük. De voltak, akik elégedettek voltak, és hálásak voltak Shezarr ötletéért. Ők az emberek megteremtői voltak, akiket Akatosh vezetett. Elégedett isteneik miatt, az emberek boldogan éltek. Örültek, ha a sors kegyes volt hozzájuk, és közösen bánkódtak, ha kegyetlen.

De voltak istenek, akik eleve nem vettek részt a teremtésben. Kinevették Shezarr-t amiért fel akarta használni saját darabját, hogy teremthessen. De amikor látták a halandókat, hogy mennyire szeretik teremtőiket, irigyek lettek. Létrehozták saját világaikat, de nem egy darabjukból, hanem önmagukban, amit feltöltöttek szolgákkal, hogy istenítsék őket. De ez nem pótolhatta a halandók szeretetét. Ezért mindent megtesznek, hogy elcsábítsák a legjobb halandókat. Erőt és befolyást ígérve nekik.

Tünde változat:

Anu elsőként hozta létre Anui-El-t, hogy láthassa mi mindenre képes, erre válaszul Padomay létrehozta Sithis-t, aki megtestesített mindent, amire nem képes. Amikor összecsaptak, létrejött közöttük egy szürke terület, ami nem volt sem kaotikus sem változatlan. Ezen belül pedig megszülettek az et’Ada-k, az első szellemek. Anui-El ekkor létrehozta Auri-El-t, aki megtestesített mindent, amit az elődei, határtalanságot, rendet, és fényt. Auri-El maga köré gyűjtötte az et-Ada-kat, akik kinevezték őt vezérükké. Sithis erre válaszul létrehozta Lorkhan-t, aki megtestesítette Auri-El ellentétét, a határokat, káoszt, és sötétséget. Lorkhan azt hazudta az et-Ada-nak, hogy ők is képesek lehetnek a teremtésre, ha előtte segítenek neki létrehozni egy világot, ahol ezt megtehetik. Azonban ez egy csapda volt arra, hogy meg*****sza őket a halhatatlanságtól. Amikor az új világ már a végső simításokon esett át, az et-Ada rájött Lorkhan tervére, és lyukakat ütöttek a térben, hogy elmenekülhessenek. Így jöttek létre a csillagok, a legnagyobbat Magnus csinálta, ebből lett a Nirn-t megvilágító nap. Akik maradtak, azokból lett az Aedra, az Ehlnofey ősei, akik a halandók elődei voltak. Lorkhan tovább sanyargatta az ott ragadtakat, akik meg*****ztva a halhatatlanságuktól, zülleni kezdtek.

Auri-El látta mindezt, és könyörgött őseinek, Anui-El-nek, és Anu-nak, hogy pusztítsák el ezt a csapdának szánt világot, és szabadítsák fel a csapdába esetteket. De ők nemet mondtak, nem pusztíthatták el, mert akkor mindenki meghalt volna. Helyette adtak neki egy pajzsot, és íjat, hogy elpusztíthassák Lorkhant. De ő ezt előre látta, ezért viszályt szított az Ehlnofey között. Maga mellé állította a lezüllötteket, akik valószínűleg az emberek voltak, és háborút indított azok ellen, akik hűek maradtak Auri-El-hez, ők tündék voltak. Hosszú és kegyetlen harcok árán, végül egy tünde bajnoknak Trinimac-nak sikerült megölnie Lorkhan-t, kitépte a szívét. Bár el akarták pusztítani a még dobogó szívet, ha megtették volna az Nirn pusztulásával járt volna, Lorkhan is része volt a világ fundamentumának. Végül úgy döntöttek eltüntetik a szívet, nehogy több bajt okozzon. Trinimac az Anui-El által adott íjjal kilőtte a tenger felé. De ahol becsapódott, vulkán keletkezett. Így jött létre Vvardenfell. Az istenek visszavonultak Tamriel legősibb épületébe, a Direnni toronyba, és többé nem látta őket senki.

Különvélemény




Bár a fenti kettő a legismertebb verziók arról, hogyan keletkezett Nirn, vannak kevésbé ismert elméletek. Ezek többnyire szájhagyományok, vagy más kultúrák mitológiái. Némelyik a fenti kettő átírt változata. Megemlítem a legérdekesebbeket.

Khajiit változat:

A sivatagi macskaemberek verziója sokban hasonlít a tünde változatra, de van néhány érdekes eltérés. Minden két hatalmas macskával, Ahnurr-al és Fadomai-al kezdődött. Igen, kísértetiesen hasonlít a nevük Anu-hoz és Padomay-hoz, de a Khajiit esküdözik, hogy ezek teljesen különálló entitások. Ahnurr és Fadomai egybekeltek, és kölyköket nemzettek. Először Alkosh, Khenarthi, Magrus, Mara, és S’rendarr születtek meg, Ahnurr pedig megajándékozta őket különféle tulajdonságokkal, amikre egy macskának szüksége lehet. Sok idő telt el, és Fadomai új kölyköknek adott életet. Másodszorra Hermorah, Hircine, Merrunz, Mafala, Sangiin, és Sheggorath születtek meg, őket Fadomai látta el olyan képességekkel, amelyekről úgy gondolta, egy macskának szüksége lehet. Tudom, ezek a nevek is rendkívül ismerősen hangzanak. De ha megkérdezel egy macskaembert, akkor esküdözni kezd, hogy ezek igenis különálló istenek. Sőt valószínűleg megpróbálna meggyőzni arról, hogy valójában ezek voltak az eredeti istenségek, az emberek és tündék pedig ellopták a neveket. Vissza a történethez. Ahnurr nem akart több kölyköt, mert azt gondolta elmenne a boldogsága. Sok idő telt el, és Fadomai-t felkereste gyermeke, Khenarthi. Panaszosan mondta el anyjának, mennyire magányos. Megsajnálta, és rávette Ahnurr-t, hogy ejtse ismét teherbe. Harmadszorra életet adott a holdaknak (Ja-Kha'jay), Nirni-nek, és Azurah-nak. Azonban vajúdás közben Ahnurr rajtakapta, és mérgében lesújtott rá. Fadomai elmenekült a sötétségbe, hogy ott szülhesse meg utolsó kölykét. Amikor gyermekei megtudták mi történt, Anyjuk védelmére keltek. De már késő volt, haldoklott. Utolsó erejével megszülte végső kölykét, Lorkhaj-t. Akinek szíve, magába szívta azt a sötétséget, amiben született. Utolsó leheletével, Fadomai meghagyta Ja-Kha’jay-nak hogy védje meg gyermekeit, apjuk haragjától. Nirni-nek megmondta, hogy sok gyermeke lesz, akár csak az anyjának. Amikor mindenki elment, meghagyta Azurah-nak a legnagyobb titkait. És azzal elpusztult. Sok idő telt el, és Nirni nem tudta mihez kezdjen, félt megszülni gyermekeit. Ezért öccséhez, Lorkhaj-hoz fordult segítségért. Lorkhaj megígérte, hogy teremt egy új világot, ahol nyugodtan élhet gyermekeivel. De a szívében lakozó sötétség másra késztette. Gyűlölte idősebb testvéreit, ezért csapdát állított fel részükre. Voltak, akik ezt észrevették, és elmenekültek, belőlük lettek a csillagok. Viszont sokan belesétáltak, és a legtöbbjük meghalt. A túlélők dühükben kitépték a szívét, és arra kárhoztatták, hogy az új világot járja. Nirni idővel megbocsájtott Lorkhaj-nak, hisz neki köszönhetően, végre lehettek gyerekei. Megszülte a különböző embereket, és tündéket. De kedvenc gyermekei, az erdők népe, nem tudta eldönteni milyen alakjuk legyen, és ettől nagyon szomorú lett. Azurah megsajnálta, és az anyjától kapott titkokkal belépett a Lorkhaj által teremtett világba. Felajánlotta testvérének, hogy alakot ad gyermekeinek. Különböző formákkal látta el őket, hogy mindenben jeleskedjenek, és a Khajiit nevet adta nekik. De Y'ffre hallotta a titkot, amivel beléphet az új világba, és követte Azurah-t. Mivel utálta a titkokat, elmondta Nirni-nek testvére tetteit. Megharagudott nővérére, és az árulkodót kérte meg, hogy a még változatlan gyermekeinek adjon alakot. Y'ffre azonban nem tudta, hogy lehet, ezért szimplán tündévé változtatta őket, és Bosmernek nevezte őket. Mérgében visszament, hogy elkiabálhassa a világok közötti utazás titkát. Ez azt jelentette volna, hogy Ahnurr is megtudja a titkot, aki még mindig haragudott Fadomai gyermekeire. Azurah gyorsan Y’ffre után ment, de addigra már elkezdte elkiabálni a titkot. Gyorsan odaugrott apjához és eltakarta a füleit, így ő volt az egyetlen, aki nem tudta, hogy lehet közlekedni a mennyek és a föld között.

Redguard változat:

Bár sok Redguard (Vörös őr) elfogadta Tamriel vallását, még mindig számos tagjuk hisz Yokuda-i mítoszokban. Eszerint a világunk egy ciklus része. Satakal, az óriáskígyó, aki egyszerre testesíti meg a jóságot, és a végeláthatatlan éhséget, minden ciklus elején új lelkeket teremt, majd a ciklus végén felfal mindenkit. Ám Ruptga rájött, hogy lehet elkerülni a végzetet. Hogy segítse a többi lelket, elhelyezte a csillagokat, hogy azokat követve megmeneküljenek. De ahogy egyre többen lettek a mennyekben, Ruptga a volt világok halott részeiből teremtett egy segítőt, akit úgy hívtak Sep (sokak szerint Lorkhan egyik neve). Sep eleinte segített, de Satakal éhséggel őrületbe kergette. Felajánlott a lelkeknek, egy másik utat, amivel elmenekülhetnek, ez lett a halandó világ. De akik beléptek azok arra kárhoztattak, hogy halandóként éljenek. Rupga ezért megölte Sep-et, de a benne lakozó éhség tovább élt, és ez az éhség, azóta is próbálja felfalni a csillagokat.

A sötét testvériség változata:

Nos, nem tudom, mennyire lehet hinni egy seregnyi fanatikus gyilkosnak, de gondoltam megemlítem. A testvériség szerint Anu valójában nem intelligens, hanem csak egy statikus mező. Sithis pedig kénye kedve szerint formálja. Minden egyes ötletét megvalósította, amiket ha megunt, egyszerűen eltörölt. Az istenek, és a halandók is elavult gondolatok voltak, akik fellázadtak Sithis ellen. Létrehoztak egy világot ahová nem ér el az akarata. De válaszul létrehozott egy mutánst, Lorkhant, hogy beépüljön a fellázadt szolgák közé, és gyengeségeiket kihasználva pusztítsa el őket.


Köszönöm, hogy végig szenvedted az agyrémeimet. Remélem segítettem jobban megérteni az Elder Scrolls világának bonyolult háttérsztoriát. A következő részben a különböző népekről, tündékről, emberekről, és bestiákról fogok írni. Ha jól megy az angol, akkor ajánlom az alábbi oldalakat, a játékbéli könyvek mellett ezeket a forrásokat is felhasználtam:

Elder Scrolls Wiki
Unofficial Elder Scrolls Pages