Szeretek listázni, bár pont amiatt csinálok ilyet ritkán, amiért szeretem: elég nagy macera tud lenni, pláne az ilyen léptékű. Átvenni, hogy mi jelent meg az elmúlt tíz évben, azok közül mikkel játszottam és hogyan hatottak rám? Nem kis meló, na, vagy legalábbis számomra nem az. Átnyálazni a polcaimat, a Steam, Origin, Epic, Uplay, PS Store és a többi kliens könyvtárát – aztán mérlegelni, listát írni, tételeket törölni, újabb tételeket felvinni, míg végül megszületik a végleges mű.

De éppen ezért tetszik. Miközben ezt a 20-as listát összeállítottam, fürdőztem a nosztalgiában. Némelyik játékot még elő is vettem, csak, hogy belenézzek – sőt, mivel Böjti jó előre szólt, hogy januárban mindenki írni fog egy ilyen összegzést, nem egy játékot újra végigjátszottam, pont azért, mert a szemezgetés és visszaemlékezések közepette kedvet kaptam hozzájuk. És szerintem ez az évtized kifejezetten erős volt. Lehet jönni azzal, hogy voltak gyengébb címek, ami tény, de melyik évtizedben nem voltak? És én amúgy sem a gyengékre szeretek visszaemlékezni, sőt azokat egyenesen elfelejtem. Így megmaradnak a jók, a szép emlékek és az olyan játékok, amik bizony a kedvenceimmé váltak, sőt még bizonyos elveket is hajlandó voltam feladni miattuk. Lássuk, mik is voltak szerintem 2010-2019 legjobbjai.

20. Until Dawn

  • Kiadó: Sony Interactive Entertainment
  • Fejlesztő: Supermassive Games
  • Megjelenés: 2016. 08. 26.
  • Platform: PS4

Hogy mennyire tetszett az Until Dawn, azt mi sem bizonyítja jobban, minthogy ez volt az egyik játék, ami miatt PS4-et vettem, és eme sorok pötyögése előtt pár órával fejeztem be egy újabb végigjátszást. Az Until Dawn hangulatával, történetével és karaktereivel, gyerekkorom kedvenc B horrorjainak megidézésével, valamint a pillangó effektusnak és a sok-sok gyűjtögethető nyomnak hála hamar belopta magát a szívembe, biztos helyet találva magának az egyik csücsökben.

19. Subnautica

  • Kiadó: Unknown Worlds Entertainment
  • Fejlesztő: Unknown Worlds Entertainment
  • Megjelenés: 2018. 01. 23.
  • Platform: PC, PS4, XOne

Imádom a vizet és a víz alatti világokat, de sajnos videojáték kevés készül ilyen közegben. A Subnautica viszont teljes egészében – na jó, nagyon-nagyon nagy részében – a víz alatti létezésre lett felhúzva, ráadásul mindezt egy nyitott, érdekes és hangulatos idegen bolygóra helyezte el az Unknown Worlds csapata. Az egészben az a vicc, hogy bár minden ízében imádom, olyannyira, hogy erre a listára is felkerült, még sosem játszottam ki teljesen, mert akárhányszor nekikezdek, haladni nem haladok, ugyanis inkább csak ide-oda úszkálok, csodálom a víz alatti világot, miközben relaxálok.

18. Bulletstorm

  • Kiadó: EA
  • Fejlesztő: People Can Fly
  • Megjelenés: 2011. 02. 22.
  • Platform: PC, PS4, XOne, NS, PS3, X360

Ha megkérdezik, hogy mi volt életem legszórakoztatóbb FPS-e, gondolkodás nélkül a Bulletstormot mondom. Ebben a játékban voltaképpen nincs semmi extra, a mélyére nézve csak egy tucat lövölde sci-fi környezetben, de mindezt olyan humorbombával, olyan agyament dolgokkal és olyan ötletekkel turbózták fel, amiknek hála évente legalább egyszer elő kell vennem. Miközben kombókkal arrébb lövöm, rúgom és robbantom az ellenfeleket, fülig ér a szám, s a vigyor körbe is ér a fejemen, amikor végre újra kézbe vehetem Waggleton P. Tallylicker távirányítóját, és ez a feel good érzés a mai napig kitart a játék – sajnos nyitottan hagyott – végéig.

17. Portal 2

  • Kiadó: Valve
  • Fejlesztő: Valve
  • Megjelenés: 2011. 04. 19.
  • Platform: PC, PS3, X360

És ha már humor, hasonló okokból szerettem meg a Portal 2-t is. Már az első rész is tetszett, de ott még érezhető volt, hogy a logikai feladatokon van a hangsúly, minden más ötletet ennek alárendelve random bedobálták. A Portal 2 viszont rendes sztorival, még több szerepet kapó GLaDOS-szal és egy felejthetetlen Wheatley-vel érkezett, amit megfejeltek a sokkal kidolgozottabb és érdekesebbé tett Aperture komplexummal. A Portal 2 nagyon gyorsan belopta magát a szívembe humorával, ötletes és alaposan kibővített logikai feladataival és a Half-Life-hoz kapcsolódó világával.

16. Alien: Isolation

  • Kiadó: SEGA
  • Fejlesztő: Creative Assembly
  • Megjelenés: 2014. 10. 07.
  • Platform: PC, PS4, XOne, NS, PS3, X360

Alien-rajongóként hamar az érdeklődésem középpontjába kerülhetnek az ebbe a témába vágó játékok, és elfogultságom miatt még az olyan tré termékekben is megtalálom a nekem tetsző elemet, mint az Aliens: Colonial Marines. De igazán Alien-témájú játék utoljára az Aliens vs. Predator 2 tetszett, sőt igazából az Alien: Isolationig ez volt az egyetlen, amit többször is szívesen elővettem. Az Isolation viszont olyan bravúrosan sikerült, hogy nem csak újra és újra kijátszom, de szerintem a mai napig a legjobb program a témában. A korábbi játékokkal ellentétben ez az első filmet idézte meg, és úgy folytatta annak történetét, hogy nem tűnt izzadtságszagúnak. A helyszín és a hangulat pedig páratlan, hála az 1970-es évek sci-fi díszleteinek, az elpusztíthatatlan, folyton vadászó xanomorphnak és az Alien megelevenedett világának.

15. Dead Space 2

  • Kiadó: EA
  • Fejlesztő: Visceral Games
  • Megjelenés: 2011. 01. 25.
  • Platform: PC, PS3, X360

És ha már sci-fi és horror, akkor egy huszárvágással térjünk is rá másik kedvencemre, a Dead Space 2-re. Bár a trilógiában jobban szeretem az első rész hangulatát – plusz az jobban megidézi az Alien-sorozatot –, a második rész is csak egy hangyányival van lemaradva. Isaac Clarke története hamar megragadott, a második részben pedig kifejezetten tetszik, hogy olyan, mint az Aliens: kibővítette és akciódúsabbá tette a világot, ráadásul elmélyítette a főszereplőt is. Isaac azzal, hogy megszólalt, végre közel került hozzám, Ellie-nek és Nolan Stross-nak hála pedig még személyesebbé vált a sztorija. A Dead Space 2 a csúcsa egy remek trilógiának, amit hajlamos vagyok egy lapon emlegetni a Mass Effect- és a Witcher-trilógiákkal.

14. Metro: Last Light

  • Kiadó: Deep Silver
  • Fejlesztő: 4A Games
  • Megjelenés: 2013. 05. 14.
  • Platform: PC, PS4, XOne, PS3, Xbox 360, iOS, Android

A Metro 2033-at a játék miatt olvastam el, de még azelőtt, hogy játszottam volna a 4A Games programjával. A könyvet imádtam, sajátságos hangulata és filozofikus hangvétele kedvenceim közé emelte, amit a játék nagyszerűen visszaadott, de valami hiányzott belőle. Ezt a valamit adta meg a Metro: Last Light, ami ugyan történetében eltért a Metro 3034-től, ez csak előnyére vált. A nagyobb szabadságnak hála sokkal jobban felfedezhettük a Metro világát, a történet epikusabbá vált és több karakterrel is jobban megismerkedhettünk – ez pedig, megfejelve a Metro-hangulattal nagyszerű programmá tette a Last Light-ot.

13. Star Wars Jedi: Fallen Order

  • Kiadó: EA
  • Fejlesztő: Respawn
  • Megjelenés: 2019. 11. 15.
  • Platform: PC, PS4, XOne

Listám legfrissebb darabja örök kedvencem, a Star Wars új felvonása. Véleményem szerint a Republic Commando óta nem készült ilyen jó program a Csillagok háborúja világában. A Star Wars Jedi: Fallen Order nem csak merít az addig elkészült mozifilmekből és az animációs sorozatokból, de mindemellett képes újdonságokkal szolgálni. Karakterei szerethetőek, játékmenete pedig annak ellenére berántja az embert, hogy a fejlesztők lényegében minden elemét valahonnan máshonnan csaklizták el. Az egész Fallen Orderen érződik a Star Wars iránti szeretet, ennek hála hamar a kedvenceim közé emelkedett.

12. BioShock Infinite (a Bureal at Sea DLC-kel)

  • Kiadó: 2K Games
  • Fejlesztő: Irrational Games
  • Megjelenés: 2013. 03. 26.
  • Platform: PC, PS3, X360

Bár imádom a víz alatti világokat, mégsem azt a BioShockot választottam, ami a víz alatt játszódik, hanem azt, ami az egekbe visz. Ennek egyetlen oka az, hogy szerintem toronymagasan az Infinite a legjobb rész, plusz az első BioShock még a 2000-es évek első évtizedében készült – a második részt pedig, bár élveztem, a listán megjelenő játékok közelébe sem ér. A BioShock: Infinite viszont igen. Itt is a hangulat és a karakterek felhozatala az, ami miatt újra és újra előveszem a játékot. Columbia világa érdekes és lenyűgöző, Elizabethet imádom, Bookerért folyton aggódom, Comstockot meg szeretem utálni. És persze a Burial at Sea első és második epizódjának hála még a víz alatti világot is megkapom, ami bravúrosan köti hozzá az Infinite epizódot az első két BioShockhoz.

11. Alan Wake

  • Kiadó: Remedy Entertainment/Microsoft Games Studio
  • Fejlesztő: Remedy Entertainment
  • Megjelenés: 2010. 05. 14.
  • Platform: PC, X360

Az Alan Wake igazából egy fikarcnyit sem érdekelt, amíg egy jó barátom meg nem mutatta nekem PC-n. Azt nem mondanám, hogy másnap, de amint tudtam, magam is beszereztem, mert azonnal megfogott. Kisvárosi hangulata és kis híján szó szerint kifordított, misztikumokkal és szellemlényekkel teli világa azonnal a hatalmába kerített, és a mai napig nem enged, rendre előveszem. Bár nekem az American Nightmare már nem tetszett, azok közé tartozom, akik nagyon szívesen beleugranának egy második részbe, amennyiben az az eredeti Alan Wake nyomdokaiban jár.

10. Detroit: Become Human

  • Kiadó: Sony/Quantic Dream
  • Fejlesztő: Quantic Dream
  • Megjelenés: 2018. 05. 25.
  • Platform: PC, PS4

Szeretem, ha egy játék fenntartja annak illúzióját, hogy döntéseinkkel hatással lehetünk a cselekményre, a Detroit: Become Human pedig szerintem ennek az illúziókeltésnek a csúcsa. Emellett gyönyörű játék, és az egyik kedvenc témámat, a mestersége élet mibenlétét boncolgatja. Szereplőit is sikerült úgy megírni, hogy végig életben akartam tartani őket (végül egy hibás döntés miatt pont az halt meg, akiért még fel is áldoztam más szereplőket), a világ pedig önmagában elég lenyűgöző ahhoz, hogy időről-időre visszatérjek Detroitba.

09. Tomb Raider

  • Kiadó: Square Enix
  • Fejlesztő: Crystal Dynamics
  • Megjelenés: 2013. 03. 05.
  • Platform: PC, PS4, XOne, Stadia, PS3, X360

Annak ellenére, hogy mindegyik klasszikus Tomb Raider megvan lemezen (mármint boltin, nem másoltan), sosem szerettem Lara Croft kalandjait, sem őt magát. Nem is értettem, mi a pláne benne, még a pixelcicik sem tudtak meggyőzni arról, hogy ebben a sorozatban van valami, ami engem érdekelhetne. Aztán jött a 2013-as reboot és BUMM! A Tomb Raider egy csapásra a kedvencem lett. Lara végre emberközelivé vált, akiről már nem csak azt lehetett elmondani, hogy jó bőr. Az Unchartedtől átvett játékmenetet piszkosul élveztem, a személyes történet szintén nagyon tetszett, ahogy a Jamatai szigetét körüllengő misztikus hangulat is nagyon bejött a feszes tempóval. Engem az sem zavart, hogy kevés benne a sír – sőt, szerintem a Rise of the Tomb Raidernek pont ez ártott meg. A mai napig ez a kedvenc részem a trilógiából, bár a Shadow of the Tomb Raider azért majdnem letaszította a trónjáról.

08. The Walking Dead (1. évad)

  • Kiadó: Telltale Games
  • Fejlesztő: Telltale Games
  • Megjelenés: 2012. 04. 24.
  • Platform: PC, PS4, XOne, NS, PS3, X360, PS Vita, iOS, Android

A Telltale-féle The Walking Dead lett a fejlesztőstúdió legnagyobb sikere és bukásának előidézője. Sosem tudták megismételni azt a bravúrt, amit ezzel a játékkal elértek, viszont görcsösen ragaszkodtak a formulájához, ami csak egyszer működött. Akkor viszont nálam nagyon. Kevés olyan játékba tudtam annyira mélyen beleélni magamat, mint ebbe, és bár történetbefolyásoló választásai valójában csak (nem is annyira) ügyes trükkök, mégis képes volt több esetben is meglepni. Mindezt úgy, hogy a zombis témáért, és így magáért a The Walking Dead-sorozatért sem rajongok. Ezt a játékot viszont minden hibája ellenére szívesen veszem elő újra és újra.

07. Beyond: Two Souls

  • Kiadó: Sony/Quantic Dream
  • Fejlesztő: Quantic Dream
  • Megjelenés: 2013. 10. 08.
  • Platform: PC, PS4, PS3

A Beyond: Two Souls ugyanolyan játék, mint több másik ezen a listán: egy barátom ismertetett meg vele. És részben ez is felelős azért, hogy PS4-est vettem. A történet egyedi mixe az, ami igazán megfogott ebben a programban. Lényegében egy menekülős-kémkedős-kommandós sztoriról van szó, amit azzal fűszereztek meg, hogy egy olyan hősnő szemszögéből élhetjük át, aki nemcsak ebben a nem hétköznapi helyzetben cseperedik fel a szemünk láttára, hanem még van kötve egy telekinetikus és megszállási képességekkel bíró szellemlény által. És persze Jodie-nak nemcsak emberekkel, de más szellemlényekkel is harcolnia kell. Ilyen koncepciónak nem tudtam ellenállni, és ez az egész egyben azonnal a kedvenceim közé röpítette eme programot.

06. Life is Strange

  • Kiadó: Square Enix
  • Fejlesztő: Dontnod Entertainment
  • Megjelenés: 2015. 01. 30.
  • Platform: PC, PS4, XOne, PS3, X360, iOS, Android

A Life is Strange–dzsel sokára találkoztam. Mivel nem szeretem az epizodikus formátumot, megvártam, amíg egyben megjelenik az egész játék, de még utána is beletelt némi időbe, mire nekiálltam. Szerencsére a várakozás cseppet sem rontott az élményen – és csodás mód a spoilereket is sikerült elkerülnöm –, így maximálisan élvezhettem ezt a szívvel-lélekkel készült, időmanipulálással megfűszerezett kalandot. A végén meghozott döntésen pedig a mai napig hajlamos vagyok elmélázni. Mindezek ellenére ez egy olyan kedvencem, amit csak egyszer játszottam ki, és igazából nem is vágyom egy újabb körre, mert úgy érzem, hogy az elsőre adott élményt már nem tudná megismételni. Talán 5-10 év múlva, amikor az emlékek már megfakultak, újra előveszem.

05. Mass Effect 3 (a DLC-kel együtt)

  • Kiadó: EA
  • Fejlesztő: BioWare
  • Megjelenés: 2012. 03. 06.
  • Platform: PC, PS3, X360, Wii U

Tudom-tudom, rossz a vége, sok a DLC, összecsapott a sztori, stb… Tény, az eredeti befejezés nekem sem tetszett, de a kibővített változattal maximálisan elégedett vagyok, a többi váddal meg vagy nem értek egyet, vagy nem érdekel. Nekem a Mass Effect 3 is nagyszerű élmény volt, amiben számos katarzist átéltem, a Földről való meneküléstől kezdve Tuchanka megmentésén át egészen az egyesített flotta támadásáig. Sőt, én még azt is szeretem, ahogy Shepard egyesül a gépekkel (számomra a kontrol opció az egyetlen igazi befejezés). A mai napig szívesen előveszem (a komplett trilógiát), és annak ellenére nem unom, hogy már vagy 15-ször végigjátszottam.

04. The Witcher 3: Wild Hunt (a DLC-kel együtt)

  • Kiadó: CD Projekt RED
  • Fejlesztő: CD Projekt
  • Megjelenés: 2015. 05. 19.
  • Platform: PC, PS4, XOne, NS

Nem vagyok a fantasy műfaj rajongója, és ez az egyetlen oka annak, hogy a The Witcher 3: Wild Hunt csak a negyedik ezen a listán. Ha sci-fi lenne, tuti az első az első helyre került volna. Eleve nagy szó, hogy szeretem ezt a trilógiát, mert tényleg annyira idegenkedem a műfajtól, hogy egy kezemen meg tudnám számolni, hány művet szeretek (Witcher, Harry Potter, Sárkányszív, Csillagpor, ennyi). De a Witcher 3 minden téren levett a lábamról: szereplői, világa, története, küldetései – szerintem tanítani kéne mindazt, amit a CD Projekt RED ebben a játékban csinált. A világ él, ezer apróság van, amit fel lehet fedezni, még a legjelentéktelenebb, máshol ismétlődő küldetések is tudnak újra és újra újat mutatni és… És befejezem, mert oldalakon át tudnék regélni a Witcher 3-ról.

03. The Last of Us (a Left Behinddal együtt)

  • Kiadó: Sony
  • Fejlesztő: Naughty Dog
  • Megjelenés: 2013. 06. 14.
  • Platform: PS4, PS3

Nyugodtan ki merem jelenteni, hogy a The Last of Us mérföldkő volt az életemben. Egyrészt, amíg nem játszottam ezzel a játékkal (először még egy barátomnál), egyetlen program sem csalt könnyet a szemembe, és pláne nem sokkolt. A The Last of Us mindkettőt elérte laza negyedóra alatt, ami olyan élményt jelentett, hogy rögvest feladtam PC-s elkötelezettségemet. Sosem akartam konzolt, de ez a játék 15 perc alatt meggyőzött arról, hogy nekem kell egy PS4. Ellie és Joel története pedig máig nagyon közel áll hozzám, s annak ellenére, hogy mindössze 14 hónapja van konzolom, már vagy ötször kijátszottam, és holtbiztos, hogy a The Last of Us: Part 2-ig még legalább egyszer kipörgetem.

02. Horizon: Zero Dawn (a Frozen Wilds-szal együtt)

  • Kiadó: Sony
  • Fejlesztő: Guerilla Games
  • Megjelenés: 2017. 02. 28.
  • Platform: PS4

Magam sem hittem volna, hogy a Horizon: Zero Dawnt annyira meg fogom szeretni, amennyire végül megszerettem. Alapvetően egyetlen dolog vonzott benne, a kérdés, hogy miért van tele a világ állatokat imitáló robotokkal, miközben az emberiség visszazuhant az iparosodás előtti szintre. Ez az egy kérdés viszont végigkísért a játékon, ez hajtott előre s mindeközben a játék alattomosan megszeretette magát velem. A világ lenyűgözött, imádtam a robot-apokalipszis újszerű megközelítését, azt, ahogy szépen-lassan helyére kerültek a kirakós darabjai, és persze magát a főhősnőt, Aloy-t, akit egyszerűen nem tudok nem szeretni. A Horizon: Zero Dawn olyan magasságokba nőtt ki, hogy ha lesz folytatása és az PS5-exkluzívként jelenik meg, erős a gyanúm, hogy csak emiatt frissen beruházok az új konzolra.

01. Mass Effect 2 (a DLC-kel együtt)

  • Kiadó: EA
  • Fejlesztő: BioWare
  • Megjelenés: 2010. 01. 26.
  • Platform: PC, PS3, X360

Sokat agyaltam azon, hogy a Mass Effect 2 vagy a Horizon legyen az első a listán, de végül azért döntöttem a Mass Effect 2 mellett, mert az egy sokkal tágabb, epikusabb világgal bír. Rajongok a Mass Effect-univerzumért, amit valószínűleg eléggé jól bizonyít az, hogy két rész is szerepel ezen a listán. És bár sok szempontból a harmadik részt jobban szeretem, mégis, az a második rész nélkül fabatkát se érne – írom ezt úgy, hogy a ME2 egy métert nem halad a sztorival, ami rányomta a bélyegét a folytatásra. Itt teljesedik ki Garrus és Tali, ebben a részben kedveltem meg Liarát, itt jelentek meg olyan, számomra kedves karakterek, mint Miranda, Grunt, Mordin, Thane és Legion. Ebben debütált az egyik legszebb űrhajó a Normandy SR-2 képében, ebben vannak a legjobb zenék és persze ott az „öngyilkos küldetés”, ami életem egyik legjobb videojátékos élménye volt.

Az évtizedet összefoglaló listáink még folytatódnak, tarts velünk a továbbiakban is!