• Réz András szerint Will Smith pofonja érdekesebb, mint az Oscar
  • Kritizálta Hollywoodot, amiért a járvány idején nem áll ki a mozik mellett
  • Úgy gondolja, hogy a streamingszolgáltatók filmjei vették át a hatalmat

Talán nem is olyan meglepő a XXI. században, Will Smith pofonja teljesen felkavarta az internetes hírfolyamot, míg a díjazottakról alig esett szó (itt találjátok a győzteseket, köztük a magyar Sipos Zsuzsannát). Nehéz megítélni, hogy megrendezett jelenetet láthattunk-e. Ismerve a professzionális média működését és az amerikai filmakadémia nézettség növelésére tett törekvéseit, inkább az igenlő válasz felé hajlik az ember. Ebben az esetben felmerül a kérdés persze, hogy a politikailag nem korrekt viccre érkező csattanós pofon, nevetgélés, majd bocsánatkérés mit üzen a kor amerikai nézőjének.

Hasonlóan releváns problémát vetett fel Réz András. Az RTL reggeli tévéműsorában az Oscar érdektelenségéről beszélt. Kiemelte, hogy a közvetítés késleltetve zajlik, így nyugodtan lett volna lehetősége a készítőknek kivágni az ominózus affért, esetleg reklámblokkot indítani. Mégis benne hagyták a műsorban a pofont, hogy a közösségi médiában legyen miről vitatkozni később, „mert másról sajnálatos módon nem lehet” – fogalmazott. Jelenleg a közönség töredéke tartja igazán jelentősnek a gálát és túl kevés kategóriában született meglepetés.

03e81e676b1541ed9c38027c73899f6b.jpg
(A kép forrása: Magyar Nezmet)

Végül a mozikultúra hanyatlására tért ki a kritikus. „Az elmúlt két év gyilkos volt. Engem nagyon meglepett, hogy Hollywood nem állt ki a lezárások ellen és a mozikultúra megőrzése mellett. A streaming önmagában is iszonyatosan aláássa a mozikultúrát, viszont ha nincs mozi, akkor az Oscaron kik is versenyeznek?” – tette fel a költői kérdést. A teljes képhez hozzátartozik, hogy a jelöltek többségében nem streamingszolgáltatók produkciói, csupán az ilyen gyártású munkák előretöréséről beszélhetünk. A mozik viszonylagosan (!) alacsony látogatottsága és az otthoni filmnézés népszerűsége sem a járvány műve, hanem évek óta tapasztalható kortendencia.

rezandras3.jpg
(A kép forrása: Smoking Barrles Blog)

A mozik kritikusai általában a sablonos blockbusterek szinte kizárólagos uralmát nevezik meg a filmipar gyilkosaként, míg mások kiszámítható bevételi forrást, a filmszínházak és a hollywoodi stúdiók életben tartóját látják a kortárs látványprodukciókban. A tekintetben konszenzus uralkodik, hogy a korábban alapvetően alacsony színvonalú és megvetett sorozatok a 2010-es években elérték a felnőttkort, jelenleg aranykorukat élik. A nagy streaming platformok többsége ugyanakkor szerződésben áll valamelyik hollywoodi stúdióval, igaz, akad ellenpélda is: a piacvezető Netflix szériái mellett saját filmjeivel kíván a blockbusterek riválisává (pl. Tőrtbe ejtve 2, Különösen veszélyes bűnözők) vagy Oscar nyertessé (pl. Az ír, Roma, Mank) válni.

Ti hogy látjátok a mozgóképes ipar helyzetét? Mit gondoltok az ominózus pofonról, az Oscar vélt válságáról, a mozik és a streaming párharcáról, illetve a szolgáltatók Hollywooddal szemben tanúsított kreatív fölényéről?