Minden évben átvesszük, milyen élmények vártak ránk az elmúlt (közel) 365 napban, milyen videójátékokkal találkozhattunk, amik valamilyen formában különlegesnek és egyedinek, kiemelkedő minőségűnek számítottak, és nincs ez másként idén sem. Maguk a kategóriák egy az egyben maradtak, ezúttal is a felhozatal azon szegmenseit vettük alapul, amiket tavaly, annyi különbséggel, hogy 2021 kínálatára a koronavírus alaposan rányomta a bélyegét. És bár ezt, visszatekintve az esztendőre, magam is sejtettem, de ahogy összeírtam az adott százalékos értéken belül található címeket, magam is meglepődtem, mennyire gyengécske éven vagyunk túl. Mert az esztendőt nemcsak a kiemelkedő darabokban mérjük, és idén a teljes paletta jobb darabjainak több mint a felét az indie mezőny hozta, miközben minden eddiginél több került elénk olyan, ígéretesnek tűnő, de végül felsülő programból, ami 50% alatt maradt, miközben 60-70 százalék környékén végezte a játéktesztek legnagyobb hányada. Éppen ezért, bár Top3-as kategóriáink vannak, az indie és a csalódás az, ahova a legtöbb videójátékot sikerült besorolni. Lássuk is, melyek ezek.

2021 legrosszabb játéka/legnagyobb csalódása

Nézzük akkor rögtön a cslódásokat. Elképesztően sok játék került végül 50 százalék alá, így a jónak tűnő, de csúfosan teljesítő ArtFormer: Ancient Stories-tól a Balan Wonderworldig és Shelter 3-ig, azonban a leggyengébbek ezúttal még 40 százalék fölé sem jutottak. Kezdjük a 40 százalékos Open Country-val, az Emergency Call 112 – The Fire Fighting Simulation 2-vel és a Dungeons & Dragons: Dark Alliance-szal, amik biztosan nem eredményeznek év végi prémiumot, de a leggyengébben teljesítő Of Bird and Cage abszolút intő jelet biztosít minden játékfejlesztőnek, miközben semmi helye 2021 dicsőség-csarnokában.

 of-bird-and-cage-pcguru.jpg

2021 legjobb stratégiai-szimulációs játéka

Stratégiából és normális szimulációból (mondom, normális) viszonylag kevés jutott az évre, de azok azért legalább többnyire sikeresen felmutattak valamit. Például a Football Manager 2022-nek sincs különösebb oka szégyenkezni, miközben az Age of Empires 4 is hozta azt a minőséget, amit elvárnánk a sorozattól. A Super Robot Wars 30 óriásrobotos stratégiája és a This is the President politikai szimulációja egyaránt 87%-ra volt elég, de mivel előbbi inkább egy szűk rétegnek szól, maradjon utóbbi a dobogó aljára. A felső helyek ennél biztosabbak: A Gary Grigsby’s War in the East 2 a HC réteget szólítja meg egy komoly 90%-os eredménnyel, míg a Humankind közérthetőbb stílusban és a nagyobb tömegeknek szóló minőségben nyújtott komoly konkurenciát a régóta egyeduralkodó Civilization-sorozatnak. 93 százalékával meg is nyerte magának az évet.

humankind.jpg

2021 legjobb sport-versenyjátéka

Ami biztos, hogy 2021 nem a sport- és versenyjátékok éveként fog bevonulni a történelemkönyvekbe. Éppen eléggé bizonyítja ezt, hogy számos bukás mellett (PES, bocsánat, eFootball, vagy éppen NBA) a FIFA 22 éppen csak nem jutott be a maga 85 százalékával a legjobbak közé, amik végül egy verekedős játék (Guilty Gear -Strive-) és egy évről évre alig-alig újuló motorverseny (MotoGP 21), valamint a Forza Horizon-széria szokásos minőségű legújabb darabja képében alkottak nem annyira sziporkázó triumvirátust.

forza-horizon-5-teszt5.jpg

2021 legjobb multiplayer játéka

Aki viszont szeret másokkal együtt vagy mások ellen játszani, annak nem kellett nagyon keresgélnie, hiszen már a közép-jó kategória is tele volt multiplayer-megjelenésekkel, miközben bőven jutott 80 százalék fölé is belőlük. A sokak által kedvelt Outriders és a Chivalry 2 például “mindössze” 85%-tal nem jutott be a legjobbak közé, de ehhez még a Halo Infinite többjátékos módja, illetve a Mario Party Superstars esetében sem volt elég a 86%-os végeredmény, sőt a 87 százalékos Knockout City is éppen csak lecsúszott a dobogóról. Amik végül bejutottak, azok mindent vittek. A későn érkező Icarus túlélősdije 89%-os, a Hell Let Loose realisztikus háborúja 90%-os, az It Takes Two kooperatív és szívhez szóló kalandja pedig szintén 90%-os eredménnyel fektette le a 2021-es esztendő legjobb multiplayer-élményének alapjait.

it-takes-two-1.jpg

2021 legjobb indie játéka

2021 legnagyobb nyertese pedig jó eséllyel az az indie mezőny volt, amely szinte ontotta magából a jobbnál jobb alkotásokat, legyen szó a 70-80 százalékos kategóriáról, vagy éppen a már felette teljesítő, az átlagot minden szempontból lepipáló felhozatalról. Hiszen a The Pedestrian 86 százaléka abszolút kevésnek bizonyult ahhoz, hogy a különleges és a maga módján látványos program bejusson a top-kategóriába, sőt erről még olyanok is lecsúsztak, mint a Loop Hero, a Subnautica: Below Zero, a Toem, a The Artful Escape, a Narita Boy, vagy a Sable. Ezeknél a 87-88 százalékos címeknél messze jobban teljesített a sötét Grime, a látványos Lost Ruins, vagy éppen az Insurmountable és a Song of Farca párossal holtversenybe kerülő Chicory: A Colorful Tale.

grime-1-pcguru.jpg

2021 legjobb kalandjátéka

Kalandjátékból, sőt kifejezetten jó, minőségi kalandjátékból azért máris sokkal kevesebb jutott, viszont még így is elmondható, hogy amit kaptunk, az legalább olyan jó lett, hogy az eddigi legkiemelkedőbb Sherlock Holmes-játék, a Chapter One sem juthatott fel a dobogóra a maga 85 százalékával. Helyette viszont a legalsó pozíciót a Growbot kaparintotta meg, fölé a Life is Strange: True Colors került, míg az év legjobbja díjat a kategóriában az év végére beesett Wytchwood vihette haza.

wytchwood-1-pcguru.jpg

2021 legjobb RPG-je

Mondhatjuk, hogy idén a szerepjátékos vonalat két komolyabb sorozat éltette leginkább, emellett pedig kevés esélye volt bárkinek is labdába rúgni. Persze, elő-előkerültek mások, avagy próbálkoztak itt-ott az RPG-k világában is, de a Koei Tecmo istállójából érlezett Atelier-széria kétszer is igen kiemelkedő eredménnyel végzett, miközben a Monster Hunter-sorozat is két epizóddal képviseltette volna magát, ha nem adunk másnak is esélyt. De megtettük, így a 87%-os Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin és a gyűjteményes, 90%-os Atelier Mysterious Trilogy Deluxe Pack csak említést érdemel, hogy a Pathfinder: Wrath of the Righteous is felkerülhessen a dobogóra, aminek felsőbb két fokát a nemsokára PC-re is érkező Monster Hunter Rise és az Atelier Ryza 2: Lost Legends & the Secret Fairy foglalta el.

atelier-ryza-2-lost-legends-the-secret-fairy-1-pcguru.jpg

2021 legjobb akciójátéka

Ismét viszonylag kevés, de annál erőteljesebb és egyedibb versenyző érkezett, csak ezúttal az akció kategóriába, ahol a kaszabolós, a verekedős és sztori-központú, illetve a lövöldözős cím egyaránt megfér egymás mellett. Ilyenformán viszont a Far Cry-széria legújabb epizódja be sem fért a legjobbak közé, erre a maga 85%-a nem volt elegendő, ahogy a Halo Infinite 86, és a Bright Memory: Infinite 88 százaléka sem. Ami viszont maradt, az a Deathloop, ami sokak szerint az év egyik kellemes csalódása, valamint a Scarlet Nexus (szintén zenész) és a dobogó legfelső fokát birtokló Lost Judgment.

lostjudgment.jpg

2021 legjobb horrorjátéka

A filléres borzongatás éveiben kifejezetten öröm, ha nem szimplán csak a rémisztgetésre, az Unreal hajtotta sötét folyosók zseblámpával történő bevilágítására építő horrorjátékkal találkozik az ember, és bár a 87 százalékos The Medium is ilyen (sőt, bár voltak, akiknek nem nyerte el a tetszését, egyébként így is remek képviselője a műfajnak), mégsem mondhatjuk, hogy 2021 legjobb interaktív horrorjai közé tartozik. Mert ezek végül az alábbiak lettek: az In Sound Mind; az előző sikerekkel némileg szakító, és inkább a megosztó, negyedik epizódot alapul vevő Resident Evil Village; illetve az inkább nagyobb, mintsem kisebb rémálmokat okozó Little Nightmares második epizódja. Impozáns felhozatal, de a jelek szerint ismét szükség volna egy kis reformációra és újító szándékra, de legalábbis minőségi képviselőkre, amik nagyobb számban mutatják meg, mitől fél igazán a játékos.

chip-little-nightmares2-pcguru-7.png

2021 legkülönlegesebb játéka

Tavaly igazi kis különlegességekkel, egyedi ínyencfalatokkal lehetett találkozni, főleg az indie vonalon belül, és ezekből jutott néhány idénre is, sőt még egy kevésbé indie cím is becsúszott a kategóriába. Bár a Buddy Simulator 1984 minimalista kinézete és rendszere igazán különleges végeredményt hozott, az ezért járó 83 százalék már nem volt elég a sikerhez, miközben a dobogó alsó fokáért két 88%-os anyag küzdött meg, melyek közül a Toem lett a kieső – hogy helyette a The Artful Escape szerezze meg a megtisztelő helyet, mellette pedig a döntéseinket valóban következményekkel honoráló The Life and Suffering of Sir Brante és a nagy visszatérő, a Psychonauts 2 vezesse az élvonalat.

psychonauts2.jpg

2021 legjobb DLC-je/kiegészítője

A DLC-k és bővítmények (legalábbis azok, amik tesztlaborba kerültek) nem túl izmos felhozatalának köszönhetően nem volt nehéz megtalálni az év legjobbjait, és ezúttal nem is szaporítom feleslegesen a szót. A Total War Saga: Troy – Mythos a maga 85 százalékával nem került a legjobbak közé, elvégre a díjakat idén a Panzer Corps 2: Axis Operations – 1942, a Total War: Warhammer 2 – The Silence & The Fury és a Doom Eternal: Ancient Gods Part 2 vitték el.

doom-eternal-the-ancient-gods-part-2-pcguru.jpeg

2021 legjobb felújítása/újrakiadása/portja

Szerencsére nemcsak olcsó felújításokból, hanem komolyabb ráncfelvarrásokból és örömteli visszatérésekből is kijutott idén, ráadásul tényleg olyan címek kerültek elő, amikre vágytak az emberek. Már a Mario Party és a Mass Effect is jól szerepelt, ahogy a 85%-os Sam and Max: Beyond Time and Space (remastered) és a szintén 85%-os Alan Wake Remastered is, miközben utóbbi nemcsak több emberhez jutott el, de a fejlesztők végre a folytatást is bejelentették. Ehhez már csak a teljesebb, nagyobb és hosszabb Ghost of Tsushima Director’s Cut tudott hozzátenni, ahogy a Kingdom Hearts 3 PC-s portja, és a nagyszerű Super Mario 3D World + Bowser's Fury. Mindegyik megéri az árát, az egyszer biztos.

 internet202102031308392.jpeg

2021 legjobb PC-exkluzív játéka

Miközben a jobbnál jobb, korábban konzol-exkluzív játékok is érkeznek PC-re, természetesen az echte számítógépes műfajok sem maradnak ki a gamerek életéből, és bár manapság a stratégiák legtöbbje nem marad meg egy szűk réteg szórakoztatására, bőven találni olyat, ami végül PC-exkluzív marad. Legalábbis ideiglenesen, elvégre egyelőre nincs hír róla, hogy az alábbiak közül bármelyik is konzolokra érkezne, pedig a robotos, 87%-os Super Robot Wars 30-ért kifejezetten kár, pláne, hogy ez a témája miatt akár más platformon is sikeres lehetne. De akkor nézzük inkább azokat, amik nagy valószínűséggel nem véletlenül maradtak PC-n, hiszen sem a This is the President, sem pedig a Gary Grigsby’s War in the East 2 nem az a fajta cím, ami konzolos körökben nagy tömegeket érhetne el. Még talán a Humankindnak volna esélye, ami 2021 legjobb számítógépes játéka, de egyelőre nem tudni arról, hogy bármelyik gyártó masinájára portolnák. 

humankind-pcguru.jpg

2021 legjobb konzol-exkluzív játéka

Bár az újgenerációs konzolok egyelőre még csak apró szeletét mutatják annak, hogy valójában mire képesek (legalábbis reméljük), 2021-ben így is jutott hely a remek exkluzívoknak, amik közé a Nintendo néhány különlegesebb darabja is beékelte magát. Vagyis a Mario Party Superstars éppen csak nem, mert a 86%-os eredmény ehhez már nem volt elég, hiába a remek partijátékos élmény. Ellenben a Metroid Dread már feljutott a dobogóra, ahogy a PlayStation-exkluzív Ratchet & Clank: Rift Apart és Returnal is. Hogy melyik a jobb? Mivel igen szoros az eredmény, ezt döntse el mindenki maga, mindenesetre akkor legyen ezúttal a kimondottan hangulatos Returnal a nyertes, de az azonos százalékok miatt mindenki szabadon és saját ízlése szerint alakíthatja a dobogós helyezéseket. 

returnal20210420202731.jpg

2021 legjobb játéka

Ahogy már említettem, 2021 nem volt kifejezetten erős év. Megvoltak a maga nagy címei és komolyabb, pozitív meglepetései, de ettől függetlenül sem mondható kifejezetten jónak vagy erősnek, esetleg valóban izgalmasnak. Mondom ezt úgy, hogy az első helyeket olyan címek szerezték meg, amikről senki nem gondolta volna, hogy ilyen messzire eljutnak. Hiszen, ha szigorúan a százalékos eredményeket nézzük, akkor végül sem a 92%-os Forza Horizon 2-nek, sem a 93%-os Humankindnak nem volt esélye bejutni a döntőbe, de még a 95%-os Psychonauts 2 és Little Nightamers 2 is keményen megdolgozott és megküzdött az utolsó helyért. Hiszen végül a frissen megjelent Wytchwood került a dobogó középső fokára, miközben az év játéka idén nem más, mint a rendkívül látványos tálalással megáldott indie soulslike, a kellően sötét Grime, ami sajnos sokak radarja alatt maradhatott.

grime-2-pcguru.jpg

És hogy mit várunk 2022-től? Ennél színesebb és mindenképpen igényesebb, minőségibb felhozatalt, aminél a fejlesztők mernek új irányokba is lépni, műfajokat megvariálni, emellett kevesebb hibával és sokkal inkább kész videójáték érzetét okozó címekkel dobják fel majd mindennapjainkat. Reméljük, hogy a járványhelyzet és a globális állapot nem teszi tönkre az egyik kedvenc hobbinkat, és fogunk még év végén azon gondolkodni, hogy vajon melyik az a rengeteg nagyszerű játék közül, ami tényleg megérdemli az év játéka titulust.

2021 végét érintő összefoglalóinkat ezen a linken keresztül összegyűjtve is eléritek!